• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • وبگردی
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۱۲۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۴ - ۱۳:۴۹
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش
ابراهیم‌پور:

مردمی‌سازی آموزش کلید کاهش نابرابری‌های آموزشی است

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس بر لزوم تمرکز زدایی و مردمی‌سازی آموزش به‌ویژه در مناطق مرزی تاکید کرد و گفت: اصلاحات آموزشی تنها به تغییر محتوا و معلم کافی ختم نمی‌شود.

مردمی‌سازی آموزش کلید کاهش نابرابری‌های آموزشی است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی با اشاره به نتایج پایین نمرات دانش‌آموزان استان‌های مرزی در امتحانات نهایی، ساختار متمرکز نظام آموزشی کشور را یکی از عوامل اصلی در نابرابری آموزشی دانست و گفت: نظام آموزشی ما دولتی و متمرکز است و این ساختار امکان تحقق عدالت آموزشی را فراهم نمی‌کند، هر جا دولت به تنهایی محور بوده، عدالت تضعیف شده و هر جا که جوامع محلی و مردم وارد شده‌اند، کیفیت آموزشی ارتقا یافته است.
نماینده مردم ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به بررسی جداول ۱۹ و ۲۰ قانون برنامه هفتم توسعه در کمیسیون آموزش، بر لزوم تمرکز زدایی، مردمی‌سازی آموزش و تقویت نقش مدارس تاکید کرد و افزود: تجربه‌های موفق جهانی نشان می‌دهد واگذاری اختیار به سطح مدرسه و خانواده، راهکار موثری برای کاهش شکاف طبقاتی آموزش است.

عوامل فراتر از آموزش در کاهش عملکرد دانش‌آموزان
وی با بیان اینکه نگاه کمیسیون آموزش تنها به محتوا محدود نمی‌شود، اظهار داشت: عوامل اقتصادی، اجتماعی، امکانات آموزشی، کیفیت معلمان، شرایط خانوادگی، امنیت روانی و حتی تغذیه را نیز در عملکرد دانش‌آموزان موثر می‌دانیم؛ به همین دلیل، در قالب برنامه هفتم توسعه به طراحی بسته‌های منطقه محور برای ارتقای عدالت آموزشی پرداخته‌ایم.

تأکید بر استفاده از داده‌های ارزیابی و الزام قانونی
نایب رئیس کمیسیون آموزش با اشاره به اهمیت نتایج ارزیابی‌ها، اظهار داشت: این داده‌ها برای ما تصمیم‌ساز هستند؛ از وزارت آموزش و پرورش می‌خواهیم که راهکار‌هایی منطقه محور و هدفمند برای مناطق محروم ارائه کند.
ابراهیم‌پور کمبود منابع و امکانات آموزشی در مناطق مرزی را از عوامل اصلی کاهش نمرات دانش آموزان دانست، گفت: قطعا با ارزیابی‌ها این کمبود‌ها را لحاظ می‌کنند؛ مقایسه عملکرد مناطق محروم با برخوردار، بدون توجه به شرایط زمینه‌ای، ناعادلانه و گمراه کننده است، مجلس پیگیر تخصیص منابع ویژه و بهبود وضعیت معیشتی معلمان این مناطق است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اصلاحات آموزشی، یادآور شد: اصلاحات آموزشی تنها به تغییر محتوا و معلم کافی ختم نمی‌شود؛ کمیسیون در حال تدوین شاخص‌هایی برای ارزیابی کیفی تاثیر این تغییرات است، چرا که اگر در شرایط نامناسب اجرا شوند، کارایی خود را از دست می‌دهند.

پیگیری نارضایتی‌ها و اصلاح سیاست‌های آموزشی
ابراهیم‌پور در پایان خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش مسئول اصلاح مسیر است؛ اگر سیاست‌های آموزشی باعث نارضایتی یا نابرابری شود، موظف به اصلاح هستیم. با توجه به بازخورد‌ها درباره نتایج اخیر امتحانات نهایی، در حال بررسی ابعاد مختلف موضوع هستیم و در صورت نیاز، از مسیر‌های قانونی و تقنینی برای اصلاح سیاست‌ها استفاده خواهیم کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
صرفه جویی بیش از ۱۰۰ هزار متر مکعب آب در ابرکوه
شناسایی ۲۹ هزار تن از اتباع بیگانه غیر مجاز افغانستانی در هرمزگان
تهدید جنگلبان آستارایی با بنزین
بازگشایی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی آذربایجان‌شرقی
۱۶ مرداد اربعین شهدای اقتدار ایران برگزار می‌شود
۱۰۰ ثانیه با اخبار ایلام، امروز ۲۵ تیر ماه ۱۴۰۴
کهگیلویه و بویراحمد سرشار از ظرفیت‌های گردشگری
ساماندهی ۶۳ گلزار شهدا در اردستان
معرفی توانمندی های معلولان استان در پارک شهر گرگان
فردا، قطعی و یا افت فشار آب در ارومیه
شرکت خصوصی بانی ساخت مدرسه ۳ کلاسه روستایی در آمل
کاهش قابل توجه مصرف برق با قرار دادن دمای کولر روی ۲۵ درجه
تدوین طرح جامع گچ هرمزگان در دستور کار
دستگیری شرور متواری باشلیک پلیس در شهرری
برنامه‌ریزی برای تکمیل ۱۱ طرح آموزشی در جوین
آغاز اردوی تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی جوانان کشورمان از ۲۸ و ۲۹ تیر
فیلم سینمایی «شبح کوهنورد» از قاب نمایش
انعکاس چالش‌های اقتصادی ترکیه بر آخرین نظرسنجی‌های سیاسی
راه‌اندازی «اورژانس عشایر» برای نخستین بار در کشور
انتخابی جام ملت‌های فوتبال بانوان؛ اعلام ترکیب ایران برابر لبنان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
اعتراض پیاتزا به فدراسیون جهانی والیبال جواب داد
گفتگوی وزرای خارجه آمریکا و سه کشور اروپایی درباره ایران
ادامه گرمای هوا در مازندران
استقلال امروز به مصاف قهرمان اردن می‌رود
عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی پس از پاسخ قاطع ایران
شکست تیم فوتبال استقلال مقابل الحسین اردن
ابقای سه تن از فقهای شورای نگهبان
طرح فروش خودرو‌های وارداتی صحت ندارد
طرح مشترک جریان فتنه با منافقین و رضا پهلوی
مرداد ماه با موج گرمای شدید آغاز می‌شود
تاکید رئیس شورای کریکت آسیا بر توسعه این رشته المپیکی در ایران
پزشکیان: همچنان معتقدیم که پنجره دیپلماسی باز است
ژسوس سرمربی النصر شد
شبکه خبر؛ پرمخاطب‌ترین شبکه در دوران دفاع مقدس ۱۲ روزه
مهدی مهدی‌پور به آلومینیوم اراک پیوست
طرح مشترک جریان فتنه با منافقین و رضا پهلوی  (۳ نظر)
چرا بانک‌ها برای وام ازدواج «شعبه» را تایید نمی‌کنند  (۳ نظر)
سردار رادان: پیروز قطعی دفاع مقدس ۱۲ روزه ملت ایران بود  (۲ نظر)
دستور رئیس قوه قضائیه برای مقابله با گرانفروشی و احتکار  (۲ نظر)
پاکستان قاطعانه نشان داد با ایران، برادر است  (۲ نظر)
پزشکیان: همچنان معتقدیم که پنجره دیپلماسی باز است  (۲ نظر)
ترامپ: از پوتین بسیار ناامید شده‌ام  (۲ نظر)
رژیم صهیونیستی بمباران سوریه را از سرگرفت  (۲ نظر)
واکنش وزیر خارجه به لفاظی‌های نخست وزیر رژیم صهیونی  (۱ نظر)
امنیت خلیج‌فارس مستلزم مشارکت کشور‌های منطقه است  (۱ نظر)
توانمندی نیرو‌های مسلح دشمن صهیونی را درهم شکست  (۱ نظر)
بازگشت قیمت‌ها به قبل از دفاع مقدس ۱۲ روزه لازم‌الاجرا است  (۱ نظر)
کلیات طرح تقویت بنیه نیرو‌های مسلح تصویب شد  (۱ نظر)
نباید مردم را به خودی و غیرخودی تقسیم کنیم  (۱ نظر)
مؤمنی: نیرو‌های مسلح در اوج آمادگی هستند  (۱ نظر)