• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۴۹۲۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۸
فراخبر:

بازار مصرف 80 میلیون نفری، بستر تحول اقتصادی

یکی از لوازم توسعه ­یافتگی اقتصاد هر کشوری قبل از هر چیز، توجه به بازار مصرف داخلی است. بسیاری از کشورهایی که امروزه در زمره اقتصادهای بزرگ دنیا قرار گرفته ­اند از جمله چین نیز از این سیاست پیروی کرده­ اند.

پژوهش خبری:یکی از لوازم توسعه ­یافتگی اقتصاد هر کشوری قبل از هر چیز، توجه به بازار مصرف داخلی است. بسیاری از کشورهایی که امروزه در زمره اقتصادهای بزرگ دنیا قرار گرفته ­اند از جمله چین نیز از این سیاست پیروی کرده­ اند.

یعنی آنها قبل از اینکه بخواهند برای بازارهای خارجی محصولات خود را تولید کنند، از تمام توان خود برای تأمین مصرف داخلی با محصولات خودشان برنامه ­ریزی کردند؛ در واقع، آنها در قدم نخست تولید داخلی خود را حمایت و تقویت و سپس برای بازارهای صادراتی هدف برنامه ­ریزی کردند.

ایران نیز اگر بخواهد در مسیر رشد و توسعه اقتصادی حرکت کند و موانع و مشکلات اقتصادی را که با آن دست به گریبان است، پشت سر بگذارد، باید از ظرفیت بازار مصرفی 80 میلیون نفری خود استفاده کند. بازار مصرفی گسترده ایران، فرصت­ های فراوانی برای تولیدکننده ایجاد می­ کند و این موضوع ضرورت حمایت از تولیدکننده را بیش از پیش آشکار می­ سازد. یکی از بازارهای مصرفی تأثیرگذار بر اقتصاد کشور بازار لوازم خانگی است که توجه به ظرفیت موجود در این صنعت می­ تواند رونق اقتصادی و تقویت تولید داخلی را به دنبال داشته باشد.

سهم تولید داخلی در بازار لوازم خانگی

یکی از مهم ترین بازارهای تأثیرگذار داخلی، بازار لوازم خانگی است که بیشترین حجم بازار مصرفی را به خود اختصاص داده است و بخشی از آن متعلق به آمار 800 هزار ازدواج در سال است. به طوری که، گردش مالی بازار لوازم خانگی ایران سالانه 20 هزار میلیارد تومان است که از این مقدار 5 هزار میلیارد تومان معادل 25 درصد سهم اجناس تولید داخل و 15 هزار میلیارد تومان معادل 75 درصد سهم اجناس خارجی است (نمودار شماره 1) و سالانه حدود 6 هزار میلیارد تومان سود را نصیب شرکت­ های تولیدکننده لوازم خانگی خارجی می­ کند.

به عبارتی، حدود 30 تا 40 درصد سود بازار لوازم خانگی نصیب شرکت­ های خارجی می­ شود و کمتر از 10 درصد سود نیز متعلق به تولید کنندگان داخلی است. این در حالی است که، در صنعت لوازم خانگی یک و نیم برابر بیش از ظرفیت تولید سرمایه گذاری شده است و این صنعت ظرفیت رقابت با بازار خارجی را نیز دارد.

 بازار مصرف 80 میلیون نفری، بستر تحول اقتصادی

نقش تبلیغات در اقناع فکری مصرف کنندگان

اگرچه برخی عقیده دارند که کیفیت باعث تصاحب بازار توسط کالای خارجی شده است، اما واقعیت امر آن است که آنچه بازار مصرفی لوازم خانگی خارجی را در کشور افزایش داده، تبلیغات گسترده شرکت­ های خارجی است که توانسته مشتریان را اقناع کند. به طوریکه، تنها دو شرکت خارجی(ال جی و سامسونگ) در سال حدود 760 هزار میلیارد تومان برای تبلیغ کالاهای خود هزینه می­ کنند، در حالیکه، سهم تبلیغات کل اجناس داخلی کمتر از 8 درصد این مبلغ(حدود 60 هزار میلیارد تومان) است.(نمودار شماره 2)

شاید بتوان گفت آنچه که باعث شده کالاهای خارجی بتوانند بازار لوازم خانگی ایران را تصاحب کنند، ضعف تبلیغات توسط شرکت­ های تولیدکننده داخلی برای معرفی محصولاتشان بوده است. از طرفی، سهم رسانه هایی که نقشی موثر در ایجاد فضای تبلیغاتی مناسب دارند را نیز نباید نادیده گرفت؛ به طوریکه، رسانه ­های تصویری و مکتوب حجم عمده­ای از فضاهای تبلیغاتی در اختیار خود را به کالاهای خارجی اختصاص داده ­اند. حتی در تبلیغات شهری نیز حضور کالاهای خارجی پررنگ­تر از کالاهای داخلی است. 

بنابراین، تا زمانی که فضای تبلیغاتی در اختیار شرکت­ های خارجی باشد نمی ­توان از ظرفیت بازار مصرفی 80 میلیون نفری برای حمایت از تولید داخل، تغییر ذائقه مشتریان و سوق دادن آنها به استفاده از کالای داخلی بهره گرفت و لازمه ایجاد فضای مناسب تبلیغات برای تولیدکننده داخلی همکاری و هماهنگی بیشتر میان دستگاه ­های تبلیغاتی و تولیدکنندگان است.

 بازار مصرف 80 میلیون نفری، بستر تحول اقتصادی

اشتغال و واردات کالاهای خارجی

واردات، بیش از هر چیز محیط کسب و کار را تحت تأثیر قرار می دهد؛ کشور ما که اکثریت آن را جمعیت جوان و جویای کار تشکیل می­ دهد، برای بهبود فضای کسب و کار نیازمند تقویت صنعت و افزایش واحدهای تولیدی است. براساس آمار وزارت کار برای ایجاد هر شغل پایدار در کشور بین 70 تا 150 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است و اگر به صنعت لوازم خانگی توجه نشود و همچنان بازار در اختیار کالاهای خارجی باشد، با توجه به سود شرکت ­های خارجی از بازار لوازم خانگی، می‌توان گفت سالانه حدود 150 هزار فرصت شغلی در کشور از بین می­رود.[1] (نمودار شماره 3)

 بازار مصرف 80 میلیون نفری، بستر تحول اقتصادی

 نکته آخر 

اگر می­ خواهیم تحولی در اقتصاد ایجاد شود، فرصت­ های شغلی در جامعه ظهور و بروز یابند و بستر رشد و توسعه اقتصادی فراهم شود، باید توجه ویژه به بازار مصرفی 80 میلیون نفری، حمایت ویژه از تولیدکننده و همچنین بهره­ گیری از ابزار تبلیغات به صورت جدی در دستور کار سیاست­گذاران اقتصادی قرار گیرد. دست­ یافتن به این مهم نیز با همکاری و هماهنگی بیشتر میان دستگاه­ های دولتی و تولید کنندگان، رفع اختلافات میان اصناف و تولیدکنندگان و همکاری بیش از پیش رسانه­ ها با تولیدکنندگان میسر خواهد شد.




[1]- آمار ارائه شده در مصاحبه با آقای غزنوی، دبیر مجمع کارآفرینان دریافت شده است.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پیش‌بینی وضعیت جوی و کیفیت هوا
آغاز مسیر بزرگ نوجوانان ایران با نبرد مقابل چین تایپه
پیوست فرهنگی و اجتماعی در دستور کار شورای فرهنگ عمومی
طرح برخورد با مشترکین بد مصرف آب در واحد‌های صنفی
تقویم روز و اوقات شرعی سوم آذر به افق آبادان و خرمشهر
حرم شاهچراغ در سوگ مادر، سیاهپوش است
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ دومین پیروزی یاری مقابل ترکیه به ثبت رسید
اردوی تیم ملی کوراش بانوان در بجنورد برگزار می‌شود 
۶۰ درصد صادرات کشور به قطر از بوشهر انجام می‌شود
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ عرفان ستاری برنزی شد
هوای کلانشهر اصفهان ناسالم برای همه
بانوان کاراته ایران در مسیر جهانی
روشنایی ماندگار، تکمیل برق رسانی به آستان امامزاده کاستان با همت خیّر دامغانی
مراکز انتقال خون اصفهان پذیرای عزاداران حضرت زهرا(س)
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ نشان نقره در دستان ابوالفضل زهره وند
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ نشان نقره رستم آبادی در کشتی آزاد
ایران ترور فرمانده بزرگ مقاومت را به شدت محکوم کرد
­المپیک ناشنوایان ۲۰۲۵؛ محمد سیاهوشی پنجمین طلایی کاروان ایران
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (سوم آذر ۱۴۰۴)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
آلودگی شدید هوا در تهران
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
آخرین خبر‌ها از مهار آتش سوزی در جنگل الیت
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)