• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۹۲۱۲۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
اقتصادی » بازاروتجارت

افزایش نظارت ها و نوسازی ناوگان در اولویت است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این که در تابستان در اوج سفرهای هوایی قرار داریم گفت: برخی شرکت های هواپیمایی به دلیل افزایش تقاضا بیش از ظرفیت و توانمندی خود برنامه ریزی می کنند که با توجه به افزایش دمای هوا ، مشکلاتی مانند تأخیر ایجاد می شود.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، علی عابدزاده در حاشیه مراسم آغاز طرح تحول خدمات رسانی به مسافران در فرودگاه ها گفت: برای بهبود خدمات و همچنین افزایش رضایت نامه مسافران و تلاش برای کاهش تأخیرها ، باید دو بخش فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی همکاری کنند که در عرصه فرودگاهی امکانات زیربنایی خوبی داریم.
وی افزود: با توجه به شرایط تحریم ها و با وجود تلاش شرکت هواپیمایی عمر ناوگان بالاست که باعث می شود تأخیر پروازها ادامه داشته باشد.
وی افزود: امیدواریم در دوره پساتحریم شرایط برای خرید هواپیماهای جدید و افزایش ناوگان فراهم شود و سازمان فقط بر استاندارد و کیفیت و ایمنی هواپیماها نظارت می کند و فرقی هم ندارد که هواپیمای روسی یا آمریکایی یا روسی خریداری شود.
عابدزاده درباره پرواز حجاج هم گفت: تا 26 شهریور انتقال زائران خانه خدا به سرزمین وحی ادامه دارد و تاکنون تأخیری ایجاد نشده است.
در حال حاضر 59 فرودگاه در کشور وجود دارد که 5 فرودگاه از فرودگاه‌های تحت مالکیت مناطق آزاد و نیروهای نظامی و 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور است.
از 54 فرودگاه تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌های کشور 9 فرودگاه با مجوز بین‌المللی ، 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و 20 فرودگاه داخلی فعالیت می‌کند که فروگاه‌های بین‌المللی مهرآباد، امام خمینی، هاشمی نژاد مشهد، بندرعباس، تبریز، زاهدان ، شیراز و یزد ، 8 فرودگاه بین‌المللی کشور است.
فرودگاه‌های آبادان، اراک، اردبیل، ارومیه، اهواز، بجنورد، بم، بندرلنگه، بوشهر، بیرجند، خرم‌آباد، رشت، رفسنجان، زنجان، ساری، سبزوار، سنندج، سیرجان، شهرکرد، کرمان، کرمانشاه، لارستان، گرگان، لامرد و همدان 25 فرودگاه دارای مرز هوایی و فرودگاه‌های ابوموسی، ایرانشهر، ایلام، پارس‌آباد مغان، جهرم، جیرفت، خوی، داراب، رامسر، زابل، زرقان، سراوان، سمنان، سهند، شاهرود، طبس، فسا، کلاله، نوشهر و یاسوج نیز 20 فرودگاهی است که فقط پروازهای داخلی از آنها صورت می‌گیرد.
نگهداری فرودگاه‌ها سالانه هزینه زیادی دارد و این در شرایطی است که بسیاری از فرودگاه‌های زیان‌ده است و فقط چند فرودگاه از جمله فرودگاه‌های بین المللی مهرآباد، مشهد، شیراز و امام خمینی(ره) اقتصادی و سودده محسوب می شود و درآمد این فرودگاه‌ها هزینه آنها را پوشش می‌دهد و هزینه‌های سایر فرودگاه‌های زیان ده نیز از محل درآمد فرودگاه‌های اقتصادی و منابع شرکت فرودگاه‌های کشور اداره می‌شود تا فعالیت آنها همچنان ادامه داشته باشد و این مناطق از داشتن فرودگاه محروم نشود.
تعدادی از فرودگاه‌های کشور نیز به علت کوهستانی بودن با محدودیت پرواز در شب مواجه است و این فرودگاه‌ها نیازمند هواپیماهای خاص این مناطق است.
در فرودگاه‌های کوهستانی مانند ایلام، یاسوج، خرم‌آباد، سنندج و بجنورد به علت کوهستانی بودن امکان پرواز در شب برای آنها محدودتر است و در جهان از هواپیماهای خاصی که توان عملیاتی شدن در این مناطق را داشته باشد استفاده می‌شود اما چون این نوع ناوگان پروازی در کشور وجود ندارد ، در این فرودگاه‌ها با محدودیت پرواز در شب مواجه هستیم. 
برخی دیگر از فرودگاه‌ها به علت محدودیت زیرساختی در بخش باند پروازی به هواپیماهای کوتاه بُرد و سبک نیاز دارد چرا که طول و وضعیت سطوح پروازی این فرودگاه‌ها به گونه‌ای نیست که امکان نشست و برخاست هواپیماهای متوسط و پهن پیکر درآنها وجود داشته باشد؛ ضمن اینکه در بسیاری از فرودگاه‌ها به علت نبود تقاضای کافی برای شرکت‌های هواپیمایی توجیه استفاده از هواپیماهای متوسط و بزرگ برای استفاده در این فرودگاه ها وجود ندارد.
از طرفی با رشد صنعت حمل و نقل هوایی، افزایش تعداد پروازها و تعداد مسافران تجهیز و توسعه فرودگاه‌های کشور امروز به شدت احساس می‌شود. برای اثبات این موضوع آمار و رشد پروازها و تعداد مسافران در سال‌های اخیر را مرور می کنیم .
پارسال 42 میلیون و 982 هزار و 864 مسافر با 344 هزار و 965 پرواز داخلی و بین‌المللی از 54 فرودگاه کشور جابجا شدند؛ این در حالی است که در سال 1384 یعنی 19 سال قبل 24 میلیون و 115 هزار و 145 مسافر با 209 هزار و 108 پرواز داخلی و خارجی جابجا می شدند.
آمار پروازی و مسافری سال 93 را اگر با 10 سال قبل یعنی سال 84 مقایسه کنیم مشاهد می‌شود تعداد پروازهای کشور در سال گذشته نسبت به سال 84 حدود 60 درصد و تعداد جابجایی مسافران در بخش حمل و نقل هوایی نیز در این بازه زمانی حدود 56 درصد افزایش یافته است. 
این میزان افزایش پرواز و تعداد مسافران نشان می‌دهد زیرساخت های فرودگاهی کشور نیاز به سرمایه گذاری بیشتری دارد.
لازمه توسعه صنعت هوانوردی کشور، توسعه فرودگاه‌هاست؛ زیرا تا زیرساخت فرودگاهی مناسب موجود نباشد حتی با وجود ناوگان مناسب امکان رونق این بخش نخواهیم بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مراسم سوگواری شهادت حضرت زهرا (س) و وداع با شهدای گمنام در شهرکرد
۵۷ هزار تن نهاده دامی در آذربایجان‌غربی توزیع شد
آغاز آیین تشییع ۷ شهید گمنام در رشت همزمان با سالروز شهادت بانوی آب وآیینه
کودکان و نوجوانان و شعر‌های فاطمی
افتتاح مرکز آزمایشگاهی،سونوگرافی و رادیولوژی درمانگاه بسیجیان آزادشهر
بسیج همواره در میدان عمل و خدمت حضور دارد
صادق زاده به نشان برنز رسید
برپایی آئین عزاداری در شهر‌های مختلف استان
پیام تسلیت رئیس رسانه ملی در پی درگذشت هادی مرزبان
دادگاه‌های شبیه ساز تمرینی برای اجرای عدالت در آینده برای دانشجویان
نظام به برکت بسیج بسیاری از بحران‌ها را سپری کرده است
هوای تهران ناسالم برای همه
 کارگروه‌های تخصصی در شورای اطلاع‌رسانی کرمانشاه تشکیل می‌شود
شبنم یاری به مرحله رده بندی تکواندو راه یافت
۱۱ مصدوم و یک کشته در پی تصادف جاده‌ای استان
پیکر مطهر هفت شهید گمنام امروز در کرمانشاه تشییع می شوند
وجود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در شبکه برق
میزبانی صداوسیمای مازندران از پیکر مطهر شهید گمنام
محبت و ارادت و عشق به اهل بیت (س) در یک کتاب
هشت فرزنده ثمره ازدواج یک زوج جوان درچه ای
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
ایست به اتلاف انرژی
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
عزاداری شب شهادت حضرت زهرا (س) در حسینیه امام خمینی
ضرورت حفظ اتحاد و انسجام ملی
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک باشگاه سیاسی تبدیل شده  (۱ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)