پخش زنده
امروز: -
وزیر راه و شهرسازی از پیش بینی ساخت ۱۰ راهگذر و کریدور توسعه ملی خبر داد و گفت : برای این کار ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید نیاز داریم.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، عباس آخوندی در نخستین همایش سیستمهای حمل و نقل هوشمند جادهای با بیان اینکه باید با توسعه شبکه حمل و نقل جادهای میزان جابهجایی و حرکتپذیری هم افزایش یابد ، گفت: سرعت رشد وسایل موتوری بسیار بیشتر از سرعت احداث جادهها است ، باید مدیریت شبکه حمل و نقل را مدرنسازی کنیم.
آخوندی تاکید کرد: یکپارچگی تبادل اطلاعات ، اقدامی مهم است و سامانه مشترک اطلاعات و آمار سوانح را ایجاد کردهایم که خوشبختانه همه آمار و اطلاعات به صورت یکجا در یک سامانه قرار دارد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر سازمان راهداری و پلیس کمتر از 500 دوربین دارند، گفت: باید 1800 دوربین جدید در راههای ایران نصب میکنیم .
وزیر راه و شهرسازی با شاره به افزایش آمار خودروها و میزان ترددها گفت : اصلیترین مساله ما توقف شاهراههای حرکتی است و به ترافیک روان تر و پویاتر نیاز داریم.
۴۰ میلیون خودرو تا ۲۰ سال آینده
عباس آخوندی افزود : در دهه 70 کل خودروهای ایران کمتر از 5 میلیون خودرو بود که اکنون به 17 میلیون خودرو رسیده است و پیشبینی میشود تا 20 سال آینده به 40 میلیون دستگاه افزایش یابد.
آخوندی تصریح کرد: ترافیکهای ایستا داخل شهری داریم و با ساخت بزرگراه هم در عمل هیچ تفاوتی نکرده است ؛ زیرا ایستایی در بزرگراههای داخل تهران سرعت را به کمتر از 7 کیلومتر در ساعت کاهش میدهد.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه روزانه چند میلیون ساعت وقت مردم در ترافیک هدر میرود، گفت: آزادراهها و بزرگراهها تبدیل به توقفگاه شده است و دیگر سودی ندارد.
آخوندی اظهار داشت : نخستین اصل بسیار مهم این است که در حوزه مدیریت به آنچه که داریم، بپردازیم، زیرا برای ایجاد این مقدار جاده که در کشور داریم، باید 200 هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری کنیم و نگهداری راهها اهمیت بیشتری دارد.
مدیریت سوخت بر اساس پیمایش کامیون ساماندهی شود
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هوشمندسازی شبکه فقط ایمنی نیست ، گفت:480 هزار دستگاه کامیون در ایران داریم که کارت سوخت دارد اما حدود 100 هزار کامیون از سازمان راهداری بارنامه نمی گیرد.
عباس آخوندی در نخستین همایش سیستم های حمل و نقل هوشمند جادهای افزود : از پیمایش 100 هزار دستگاه کامیون اطلاعی نداریم در حالی که اینها کارت سوخت استفاده میکند.
وی تاکید کرد : مدیریت سوخت در کشور باید به صورت پیمایشی باشد نه برای کامیون.
آخوندی گفت : یکی از مواردی که به جاده ها بیشتر ضربه میزند ، بارمحوری کامیونهاست و با هوشمندسازی شبکه میتوان از میزان بار محوری مطلع شد.
وزیر راه و شهرسازی، مهمترین شاخص را میانگین سیر در جادهها دانست و گفت: حدود 248 هزار کیلومتر راه شریانی در کشور داریم که 75 درصد حمل و نقل ایران در این راهها انجام میگیرد.
آخوندی اظهار داشت : فقر سرمایهگذاری در نگهداری راهها سبب شده است بیش از 40 درصد جادهها وضع بد و خیلی بد داشته باشد و نخستین بار در سال جاری 500 میلیارد تومان برای راهداری پیشبینی شده است که البته به 7 هزار میلیارد تومان برای راهداری نیاز داریم.