• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۵۲۶۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۷
اقتصادی » صنعت
انتقاد از قیمت گذاری دستوری خودرو؛

زیان انباشته خودروسازان، یک شکست بزرگ است

یک اقتصاددان با انتقاد از استمرار قیمت‌گذاری دستوری خودرو، این سیاست را نقطه ورود مناسبی برای اصلاح صنعت خودرو نمی‌داند و آن را تسکینی موقتی بر یک بیماری عمیق ساختاری توصیف می‌کند.

زیان انباشته خودروسازان، یک شکست بزرگ است
 
آقای حسن حسنخانی، در مصاحبه با خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما در تحلیل وضعیت فعلی صنعت خودرو در کشور می‌گوید: قیمت‌گذاری دستوری، راه‌حل بحران‌های فعلی خودروسازی نیست زیرا این صنعت امروز با مشکلات بنیادینی مانند وابستگی شدید به واردات، سوءمدیریت، ساختار مالکیتی دولتی و نیمه‌دولتی و ضعف جدی در بهره‌وری مواجه است که نمی‌توان با دستور و سرکوب قیمت‌ها آنها را درمان کرد.
 
حسنخانی یکی از مهم‌ترین آسیب‌های صنعت خودروی ایران را وابستگی ارزی شدید آن می‌داند. 
 
وی زیان انباشته شرکت‌های خودروساز را نه تنها غیرقابل قبول، بلکه نشانه‌ای از ضعف جدی نظام مدیریت صنعتی کشور می‌داند. 
 
حسنخانی گفت: با توجه به امتیازات گسترده‌ای که در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته، استمرار زیان، توجیه‌ناپذیر است؛ وقتی مشتری برای خرید خودرو صف می‌کشد، ارز با نرخ ترجیحی و به صورت سفارشی به خودروساز اختصاص داده می‌شود، و حجم عظیمی از تسهیلات بانکی نیز در اختیار آنها قرار دارد، چگونه ممکن است این شرکت‌ها همچنان زیان‌ده باشند؟ این نه تنها جای تعجب دارد بلکه یک سرافکندگی بزرگ برای صنعت و مدیران وزارت صمت است.
 
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از مشکلات صنعت خودرو زنجیروار به هم متصل‌اند، ریشه اصلی بحران را در تصدی‌گری افراطی دولت از یک سو و ضعف نظارتی از سوی دیگر می‌داند.
 
حسنخانی افزود: دولت همچنان در مدیریت و مالکیت صنعت خودرو نقش پررنگ و مخربی دارد. در عین حال، نهاد‌های ناظر نیز نتوانسته‌اند بر عملکرد خودروسازان نظارت مؤثر و سازنده داشته باشند. این ترکیبِ ناکارآمد، به شکل‌گیری نوعی رانت سیستمی منجر شده که نه کیفیت را بالا می‌برد، نه قیمت را کنترل می‌کند و نه رضایت مردم را جلب می‌کند.
 
از نظر این اقتصاددان، برای اصلاح صنعت خودرو نیازی به تغییر ناگهانی مالکیت دولتی نیست، بلکه می‌توان با واگذاری مدیریت به افراد توانمند و جوان، مسیر اصلاح ساختاری را آغاز کرد.
 
حسنخانی می‌گوید: مشکلات خودروسازی فقط یک مسئله صنعتی نیست، بلکه به ساختار‌های کلان توسعه‌ای و مالی کشور مربوط می‌شود. 
 
وی گفت: مادامی که دولت هم بازیگر باشد، هم قانون‌گذار و هم داور، نمی‌توان از صنعتی مثل خودرو انتظار رشد و رقابت‌پذیری داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری آذرماه از امروز
تصویب و ابلاغ طرح ویژه توسعه و حفاظت شهر سلطانیه
۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به صلح و سازش منجر می‌شود
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
محمدی: به نشان المپیک فکر می‌کنم
هادی ساعی: با شهامت به این جوانان میدان دادیم
ایجاد ۲۹ اقامتگاه بوم‌گردی درلرستان
سانیا کریمی: خوشحالم توانستم دل مردم کشورم را شاد کنم
بازی‌های همبستگی اسلامی، فربد تالشی هم به نیمه نهایی ساندا رسید
اتصال ۸ روستای بزینه‌رود با جاده ۱۳ کیلومتری در استان زنجان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۵ آبان ۱۴۰۴
قاچاقچیان تامین کننده گازوئیل صنعت
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
سهیلا منصوریان: آماده‌ایم و فردا برای فینال می‌جنگم
افلاکی: مردم ایران لایق خوش رنگ‌ترین مدال‌ها هستند
بیش از ۴۷۰ هزار اتباع غیر مجاز در تهران خودجوش مراجعه کردند
پیش بینی بارش باران در نواحی شمالی سمنان
فشارهای مردمی مسئولان را برای حل مشکلات زیرساختی پردیس به میدان آورد
گلباران مزار شهدای فیروزکوه با حضور دانش‌آموزان آینده‌ساز
رقابت سهیلا منصوریان در نیمه نهایی ششمین دوره بازی‌های هم‌بستگی اسلامی ۲۰۲۵
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
نتایج قرعه‌کشی سایپا فردا اعلام می‌شود
انتخاب کریدور ریلی چابهار- زاهدان- بیرجند به عنوان طرح پیشران وزارت راه و شهرسازی
انتصاب سرپرست جدید شهرداری اهواز
کتاب مهربان ترین وفراموش شده ترین دوست در قفسه ها
عاقبت مرغ های تریاکی
اردوهای دانش‌آموزی؛ اوج نشاط و ثبت زیباترین خاطرات
پیرغلام حسینی لرستان چهره برتر کشور شد
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۳ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)