پخش زنده
امروز: -
مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه گفت: ۸۰ سال عمر سازمان ملل متحد جنگهای بزرگی را دیده که همان قدرتهای برنده جنگ جهانی دوم بانی بسیاری از آنها بودند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، محمد حسنینژاد در نخستین همایش تجلیل از نیروهای حافظ صلح ارتش با اشاره به اینکه جنگ جهانی دوم با آرزوی ساختن دنیایی که دوباره تجربه تلخ و وحشتناک جنگ و ویرانی را تکرار نکند به پایان رسید، گفت: ناکارآمدی جامعه ملل پس از جنگ جهانی اول و اشتیاق برای دوری از تکرار چنین وضعی باعث شد طرفهای پیروز جنگ جهانی دوم حتی پیش از اینکه جنگ به پایان برسد، نگارش منشور را آغاز کنند تا سازمان ملل متحد راهاندازی شود و امتیازهای اساسی را به ویژه مانند حق وتو، برای خودشان در شورای امنیت قائل شدند.
به گفته مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه، شورای امنیت وظیفهدار حفظ صلح و امنیت بینالمللی است و عملاً جایگاه بقیه ارکان اصلی سازمان ملل متحد را به سایه برده، اما همین نابرابری و امتیاز طلبی بعدها به نقطه ضعف ساختاری سازمان ملل متحد تبدیل شد.
محمد حسنینژاد افزود: این نقطه ضعف سبب شده تا سازمان ملل متحد از رسیدگی به چالشهای واقعی که صلح و امنیت بینالمللی را بر هم میزنند، ناتوان باشد.
وی گفت: ۸۰ سال عمر سازمان ملل متحد جنگهای بزرگی را دیده که همان قدرتهای برنده جنگ جهانی دوم بانی بسیاری از آنها بودند.
مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه اظهار داشت: قتل عام و نسل کشی در فلسطین در قرن بیست و یکم یادآور همان جنایاتی است که در میانه قرن بیستم امیدوار بودیم هرگز تکرار نشود؛ قرار نبود جهانی عادلانه ساخته شود اما حتی جهانی صلحآمیز هم ایجاد نشد.
وی تاکید کرد: ساختار قدرت در سطح جهانی حتی سبب شده تا بندهای بسیاری از منشور ملل متحد اجرایی نشود.
مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: همکاری نکردن قدرتهای پیروز جنگ جهانی دوم و تضاد منافع آنها باعث شد تا خیلی زود غیر عملی بودن محتوای منشور ملل متحد از جمله فصل هفتم برجسته شود؛ گمان نمیرود که بندهای منشور ملل متحد روی عملی شدن را به خود ببیند.
وی گفت: ماده ۴۲ این منشور اقدام نظامی در موارد جدی تهدید علیه صلح و امنیت بین المللی را پیش بینی میکند و بلافاصله دههای ۴۳ تا ۴۷ نحوه انجام چنین اقداماتی را روشن میکند؛ از جمله از طریق "بستن موافقتنامههای ویژه، اختصاص بخشی از نیروهای مسلح کشورهای عضو برای کمک به عملیات شورای امنیت و تشکیل کمیته ستاد نظامی" که هیچ کدام از آنها عملیاتی نشدند.
محمد حسنینژاد تصریح کرد: به هر حال اجرای فصل هفتم تعطیل نشده و برای دوره پایان منازعات و درگیریهای مسلحانه شورای امنیت با توسل به تشکیل نیروهای حافظ صلح، راهی برای تامین امنیت بینالمللی انتخاب کرد.
وی افزود: بر اساس منشور ملل متحد اگر میان اعضای دائم شورای امنیت اجمع نباشد، بدون توجه به جدیت مناقشه و آن بحران، نیروهای صلح تشکیل و اعزام نمیشوند.
مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه تاکید کرد: با وجود همه محدودیتهای ذاتی این عملیاتها نمیتوان نقش اساسی آنها را در ارتقاء صلح در مناطق بحرانی نادیده گرفت.
وی گفت: سربازان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل یا همان کلاه آبیها در بحرانیترین مناطق جهان مستقر میشوند و در محیطهای غیر دوستانه و متخاصم مجبورند فعالیت کنند.
به گفته وی، دامنه کار این نیروها به مرور زمان فراتر از حفظ صلح، به ایجاد صلح و گسترش آن رسیده و ابعاد مختلف اجتماعی، سیاسی و فرهنگی را به همراه دارد؛ چند بعدی شدن تهدیدهای جهانی برای صلح و امنیت، عملیاتهای حفظ صلح را هم تحت تاثیر قرار داده و چند بعدی کرده است.
مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه تصریح کرد: موضوعهایی مانند محیط زیست، مواد مخدر، جنایتهای سازمان یافته، برابری و نهادسازی به بخشهای جداناپذیر از وظیفه نیروهای حافظ صلح و آموزشهای حفظ صلح سازمان ملل تبدیل شدهاند.
وی اضافه کرد: این خطر وجود دارد که به جای اولویتهای کشور میزبان و بحران زده، اولویتهای کشورهای کمک دهنده جایگاه برتر را در دستور کار عملیاتها پیدا کند و این میتواند آسیب زننده باشد.
او گفت: تامین بودجه عملیاتهای حفظ صلح به علت تغییر اولویتهای کشورهای کمک دهنده و تحولات جغرافیای سیاسی از مشکلات نیروهای حافظ صلح است.
مدیرکل صلح و امنیت بین المللی وزارت امور خارجه در پایان هم گفت: در شرایطی که چالشهای جهانی بیشتر میشود، افول کمکهای بینالمللی و بودجه عملیاتهای حفظ صلح، خبرهای خوشایندی را به مدافعان چند جانبهگرایی نمیدهد.