پخش زنده
امروز: -
طرح کنارگذر بردسکن با پیشینه ۲۰ ساله و کد اعتباری ملی، هنوز پس از گذشت دو دهه به سرانجام نرسیده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، نقش کمربندیها در کاهش ترافیک و تصادفات شهری بر هیچکس پوشیده نیست. کارشناسان بر این باورند که احداث کمربندیهای متعدد اطراف شهرها از مهمترین برنامهها برای کاهش بار ترافیک و تصادفات است. شهرستان بردسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست و مسئولان راه و شهرسازی همواره بر لزوم تکمیل طرح کنارگذر بردسکن تاکید داشتهاند. با این حال، علیرغم گذشت نزدیک به ۲۰ سال از شروع این طرح، تاکنون به حال خود رها شده است. بردسکن که به عنوان دروازه خراسان رضوی شناخته میشود، روزانه بیش از ۴ هزار خودرو از آن عبور میکنند که منجر به ترافیک سنگین و خطرات جانی و مالی فراوان میشود.
جان مردم در خطر است
بازاریان بردسکن از بیتوجهی به پروژه کنار گذر گلایه دارند. رحیمی یکی از کسبه میگوید: نمیدانم مسئولان به چه موضوعی مهمتر از این پروژه مشغولاند که بعد از سالها هنوز تکمیل نشده است.
حسننژاد، مغازهدار دیگری، عنوان کرد: اگر مسئولان از عهده این مشکل برنمیآیند، باید از شهرهای مجاور کمک بخواهند.
قربانی، رانندهای که مسیر بندرعباس به مشهد را طی میکند، معتقد است که مشکلات ساخت این پروژه باید سالها پیش حل میشد و نباید منتظر حوادث و تصادفات مرگبار بود.
علینژاد، دیگر مغازهدار خیابان فجر، بر این باور است که باید قبل از وقوع حوادث، اقدام کرد، در حالی که حوادث ناگواری در این مدت برای مردم رخ داده است.
امام جمعه بردسکن هم ضمن انتقاد از طرح های ناتمام شهر، گفت: طرح کنار گذر با نزدیک به ۲۰ سال سابقه اجرایی هنوز تکمیل نشده و عجیب است که طرحی با کد اعتباری ملی بیش از یک دهه است بدون اعتبار باقی مانده است. حجتالاسلام علیاصغر امینی خواستار توجه استاندار خراسان رضوی به این طرح شد و افزود: با توجه به تردد روزانه وسایل نقلیه به سمت استانهای مختلف و بارگاه امام رضا علیهالسلام لازم است این طرح به منظور جلوگیری از تصادفات و کاهش ترافیک شهری، هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود.
حذف طرح کنار گذر بردسکن از ردیف اعتبارات ملی
معاون امور عمرانی و برنامهریزی فرماندار بردسکن گفت: این طرح با تقریبا ۲۰ سال سابقه، تنها تا سال ۸۸، از مجموع ۶.۵ کیلومتر، با تخصیص اعتبار ۲ میلیارد تومان پیشرفت ۵۵ درصدی داشته است.
مهندس علی حاجی نژاد افزود: با وجود داشتن کد و قرار داشتن در اعتبارات ملی، از سال ۸۸ هیچ بودجهای به آن اختصاص نیافته و اکنون به طرحی راکد تبدیل شده است. او همچنین به مشکلات حقوقی اراضی این پروژه اشاره کرد و از اداره کل راه و شهرسازی خواست تا نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام کند.
معاون امور عمرانی و برنامهریزی فرماندار بردسکن گفت: نبود کنار گذر در بردسکن موجب شده که روزانه بیش از ۴ هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین از داخل شهر تردد کنند، که این موضوع نه تنها جان شهروندان را به خطر انداخته بلکه آسایش ساکنان خیابانهای فجر، مدرس، ۱۳ آبان و قدس را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
مهندس علی حاجی نژاد افزود: بردسکن دروازه خراسان رضوی و اتصالدهنده هشت استان کشور است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار وسیله نقلیه از راههای مواصلاتی این شهرستان عبور میکنند و از ۱۰۸۰ کیلومتر راههای موجود، هیچ کیلومتر دو باندهای نداریم. تمام وسایل نقلیه برای رفتن به شهرهای جنوبی و شمالی مجبور به تردد از داخل شهر هستند که این وضعیت نه تنها مشکلات ترافیکی ایجاد کرده، بلکه خطر تصادفات را نیز افزایش داده است.
ترافیک سنگین جان شهروندان را تهدید میکند
سرهنگ حسن قربانی، رئیس پلیس راهور بردسکن گفت: به دلیل نبود کنار گذر، بیش از ۳۰ درصد ترافیک خیابانهای شهر به خاطر خودروهای سنگین، بهویژه کامیونهای معادن با تناژ بالا است.
او افزود که حدود ۱۰ کیلومتر از خیابانهای اصلی بردسکن تحت فشار ترافیک این خودروها قرار دارد و این وضعیت نه تنها به زیرساختهای شهری آسیب میزند، بلکه تهدیدی برای جان شهروندان به شمار میرود و در سالهای گذشته، تصادفات مرگبار در تقاطع شهرآباد رخ داده است. او همچنین اظهار داشت که بهطور متوسط هر ساعت بیش از ۴۰ دستگاه خودروی سنگین از داخل بردسکن عبور میکنند که هر یک معادل ۵ خودروی سواری است و به دلیل بار و کاهش دید در هنگام دور زدن، خطر تصادف را افزایش میدهند.
قربانی با اشاره به موقعیت بردسکن در مسیر زائران حرم رضوی و مسافران شمال و جنوب کشور، خواستار تسریع در تکمیل پروژه کنار گذر این شهر شد.
شورای شهر و شهرداری در انتظار پاسخ اداره کل راه و شهرسازی!
رئیس شورای اسلامی شهر بردسکن در مورد طرح کنارگذر این شهر گفت: این طرح نزدیک به ۲۰ سال بلاتکلیف مانده و از سال ۸۴ تنها ۵۵ درصد زیرسازی آن انجام شده است. محمد یوسفی افزود که شهرداری و شورای اسلامی در دو سال گذشته آمادگی خود را برای تکمیل پروژه اعلام کردهاند، مشروط بر اینکه ۲۰ قطعه زمین در ضلع غربی بلوار امام علی شمالی به شهرداری واگذار شود، که این موضوع مورد تصویب شورای اسلامی قرار گرفته و به اداره کل راه و شهرسازی استان ارسال شده، اما هنوز پاسخی دریافت نکردهاند.
مهندس محمد حسین مدیح، شهردار بردسکن هم تصریح کرد: شهرداری و شورای اسلامی بهطور مداوم پیگیر اجرای پطرح هستند؛ چرا که تردد خودروهای سنگین در شهر، که حدود ۱۰ کیلومتر است، به زیرساختهای شهری آسیب میزند و تاکنون هیچ خسارتی بابت این آسیبها به شهرداری پرداخت نشده است. وی اضافه کرد که دادستانی نیز پیگیر تعیین تکلیف طرح است تا بتوانند با توافق اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری، اجرای آن را به پیمانکار شهرداری واگذار کنند. همچنین، دو سال پیش آسفالت خیابان شهید یوسفی تا تقاطع فجر انجام شد، اما اکنون دوباره مشکلات آسفالت به وجود آمده و شهرداری قادر به انجام روکش جدید نیست. لذا نیاز است که اداره کل راه و شهرسازی استان این طرح را تعیین تکلیف کند.
مهندس محمد جواد صفر نژاد، فرماندار بردسکن، در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از اولویتهای نماینده عالی دولت در شهرستان پیگیری پروژههای ناتمام، از جمله پروژه کنار گذر بردسکن است. در این راستا، مقرر شد مدیرکل راه و شهرسازی استان به شهرستان سفر کند تا مشکلات پروژه را از زوایای مختلف بررسی کند و علت خروج این پروژه حیاتی از ردیف اعتبارات ملی را شفافسازی کند.
سخن آخر:
کنارگذر بردسکن نمادی از تأخیرهای مدیریتی و ناکارآمدی در اولویتبندی پروژههای عمرانی است. این طرح که در کاهش ترافیک و تصادفات و حفظ ایمنی شهروندان مؤثر است، به دلیل کمبود اعتبار، مشکلات حقوقی و عدم هماهنگی بین نهادها به معضلی دو دههای تبدیل شده است. ادامه این وضعیت نه تنها اعتماد عمومی را کاهش میدهد، بلکه هزینههای جانی و مالی بیشتری به شهر وارد میآورد. ضروری است استاندار خراسان رضوی و وزارت راه و شهرسازی با تخصیص فوری بودجه، رفع موانع حقوقی و نظارت مستقیم، تکمیل این پروژه را در اولویت قرار دهند. جان مردم بردسکن نباید قربانی بروکراسی و بیبرنامگی شود.
خبرنگار: علی نوری
سردبیر: محسن هدایتی فر