• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۳۸۷۱۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹
اقتصادی » صنعت

افزایش قیمت، مشکلات خودروسازان را برطرف نمی‌کند

عضو کمیته خودروی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: افزایش قیمت خودرو، نه تنها زیان خودروسازان داخلی را برطرف نمی‌کند، بلکه به نارضایتی بیشتر مصرف کنندگان دامن می‌زند.

احمد مختار در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری یکی از چالش‌های اصلی صنعت خودروی کشور است، افزود: سرکوب قیمت خودرو در دو سال اخیر که ناشی از قیمت گذاری دستوری است، بیشترین ضرر را به مصرف کننده نهایی می‌رساند؛ چراکه به دلیل بالا بودن هزینه تولید، زیان خودروسازان بیشتر شده و خودروساز مجبور به کاهش کیفیت محصول خود می‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی ادامه داد: در حال حاضر، نه خودروساز، نه قطعه سازان و نه مشتریان نهایی از صنعت خودروی کشور رضایت ندارند و این موضوع ناشی از آن است که بازار خودروی کشور شفاف و آزاد نیست.

عضو کمیته خودروی اتاق ایران با بیان اینکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا تأثیری در تنظیم بازار خودرو نخواهد داشت، گفت: اگر از ۲ سال پیش، آزادسازی قیمت خودرو صورت می‌گرفت، اکنون نه زیان انباشته خودروسازان غیر متعارف بود و نه مجبور به افزایش ناگهانی ۳۰ درصدی محصولات این دو خودروساز می‌شدیم؛ بلکه حداکثر افزایش ۱۵ درصدی محصولات این دو خودروساز را شاهد بودیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

مختار با اشاره به اینکه عرضه و تقاضا دو رکن مهم اقتصاد بازار است و شرایط رقابتی را رقم می‌زند، گفت: اگر فضای آزاد رقابتی با عرضه و تقاضای مناسب در بازار خودرو شکل بگیرد، خودروساز ملزم می‌شود تولید خود را متناسب با نیاز مشتری برنامه ریزی و محصول رقابتی خود را عرضه کند، اما وقتی فضای بازار غیررقابتی است ارتقا کیفیت و بهره گیری از فناوری‌های روز دنیا به طوری که مطلوب مصرف کننده باشد، دیگر اولویت خودروساز نیست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

وی با بیان اینکه همه اتفاقات صنعت خودرو ناشی از قیمت گذاری دستوری است، افزود: وقتی قیمت گذاری دستوری به عنوان یک سیاست در تنظیم بازار خودرو اتخاذ می‌شود، بنگاه اقتصادی مجبور به سرکوب قیمت می‌شود و فشار قیمتی خود را بر قطعه سازان تحمیل می‌کند و این موضوع باعث می‌شود، بنگاه‌های کوچک قطعه سازی فعال، تعطیل و بنگاه‌های متوسط هم یا تعطیل و یا تبدیل به تنخواه گردان خودروسازان شوند که در نهایت آسیب اصلی آن متوجه خودروساز و مصرف کننده است. 

وی ادامه داد: در چنین شرایطی که فضای تولید با کیفیت برای قطعه سازان کوچک و متوسط هر روز تنگ‌تر می‌شود، قطعه سازان بزرگ، هر روز بزرگ‌تر شده و به جای تأمین کننده صنعت خودرو، تبدیل به سیاستگذار این صنعت می‌شوند و تصمیم گیری در صنعت خودرو تابع نظرات آنها می‌شود.

مختار، توجه به کمیت را یکی دیگر از آسیب‌های صنعت خودروی کشور دانست و گفت: متاسفانه معیار خوب بودن یک خودروساز میزان تولید است و نه کیفیت؛ یک مدیر خودروساز هم برای ارائه عملکرد قابل دفاع از خود، مبنای هدف گذاری اش، میزان تولید است و این موضوع باعث شده کیفیت مطلوب مصرف کننده در صنعت خودروی کشور در اولویت قرار نگیرد.

وی افزود: وقتی هدف گذاری خودروساز، میزان تولید می‌شود، قطعه ساز نیز در شرایطی که با مشکلات متعددی از جمله تأمین مواد اولیه، شرایط نامناسب تأمین مالی و مطالبات انباشته از خودروسازان مواجه است، به ناچار باید از کیفیت تولید خود بکاهد تا با هزینه‌های سربار مواجه نشود.

مختار گفت: در حال حاضر، خودرسازان زمان بندی پرداخت مطالبات قطعه سازان را ۱۲۰ روز در نظر می‌گیرند و این موضوع نیز که باعث تعویق سرمایه در گردش قطعه سازان می‌شود، هزینه مالی به قطعه سازان تحمیل می‌کند و در واقع، هزینه‌های زیان انباشته خودروسازان و هزینه‌های مالی تصمیمات غیرکارشناسی در وزارت صمت و بانک مرکزی بر قطعه ساز تحمیل می‌شود.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

عضو کمیته خودروی اتاق ایران با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری فقط هزینه تولید را در زنجیره تولید صنعت خودرو دو چندان کرده است، افزود: سیاست قیمت گذاری دستوری که با هدف تنظیم بازار و رضایت مصرف کننده نهایی طی چند سال اخیر اتخاذ شده است، در حال حاضر نه تنها هدف این سیاست را محقق نکرده، بلکه تنها باعث تحمیل هزینه مالی به این صنعت شده و صنعت خودروی کشور را آسیب پذیر کرده است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
راهکار حل مشکل خودرو خارج شدن از حالت سرمایه ای خودرو هست دولت باید سیاست هر کد ملی بالای ۱۸ سال یک پلاک رو اجرا کنه
نظر شما
آخرین اخبار
تصویب حسابرسی سال مالی شورای اسلامی شهر تبریز
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
ریشه‌کنی گرانی شرط اثرگذاری عملکرد دستگاه‌های نظارتی
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۹ آبان ۱۴۰۴
خراسان جنوبی خاستگاه اردو‌های جهادی
زنجان؛ پشت درهای بسته یک مرکز تعویض پلاک
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
افشای ابعاد جدیدی از همکاری خبرنگاران شبکه ایران اینترنشنال با موساد
خام فروشی در زنجیره فولاد
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
زلزله ۳ و ۳ دهم ریشتری در سی سخت
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)