• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۴۳۳۱۱۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۱
اقتصادی » صنعت

محدودیت ارزی و انرژی عامل افت تولید در خودروسازان

دبیر انجمن خودروسازان، تخصیص نیافتن ارز کافی و قطعی‌های مکرر برق را بیشترین عامل در کاهش تولید امسال خودروسازان می‌داند.

محدودیت ارزی و انرژی عامل افت تولید در خودروسازان
به گزارش خبرنگار گروه صنعت خبرگزاری صدا و سیما؛ از سال گذشته تاکنون وعده افزایش تولید خودرو داده شده به طوری که عباس علی آبادی وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، در آخرین اظهار نظر خود اعلام کرده بود امسال تولید خودرو به یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید؛ این در حالی است که خودروسازان کشور در پنج ماهه گذشته با افت تولید مواجه بودند؛ این افت تولید از سال قبل شروع شده و دلیل آن در کنار کمبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری، تخصیص ندادن و تامین نکردن ارز لازم بوده است.
 
با توجه به میزان تولید در سال گذشته، اگر وعده‌های داده شده برای امسال محقق شود، بیش از ۱۵ درصد به تولیدات خودرویی کشور اضافه خواهد شد؛ اما آیا تولید بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال امکان‌پذیر است؟ 
 
کارشناسان می‌گویند خودروسازان توان تولید بیش از دو میلیون خودرو را دارند و در کنار خودروسازان، این موضوع مورد تایید قطعه سازان نیز هست، اما مساله اینجاست که ابزار لازم و کافی برای تحقق این هدف فراهم نیست؟ جدا از مساله نقدینگی که بیش از هر چیزی ریشه در قیمت‌گذاری دستوری دارد، خودروسازان به ویژه در سه ماه اخیر، با چالش بزرگ دیگری به نام کمبود ارز مواجه هستند.
 
آقای سلمان ابراهیمی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به افت تولید خودرو در پنج ماهه نخست امسال گفت: بر اساس آمار‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ و ماه‌های نخست امسال، با افت تولید مواجه بوده اند؛ بیش از ۳ میلیون نفر در قرعه‌کشی اخیر محصولات ایران خودرو ثبت نام کردند که از این تعداد تنها ۳ و ۸ دهم درصد متقاضیان برنده شدند و این شرکت فقط ۱۱۵ هزار خودرو برای فروش داشته است. 
 
وی اضافه کرد: افزایش روزانه اختلاف قیمت درب کارخانه و بازار خودرو‌های ایرانی، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار روی کاهش تولید خودروسازان است.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: از دیگر دلایلی که برای این موضوع می‌توان متصور بود، از بین رفتن اثر افزایش قیمت‌هایی است که سال گذشته به خودروسازان داده شده، اما دیگر برای خودروسازان جذابیت ندارد که افزایش تولید دهند. 
 
 این یک دلیل برای افت تولید است؛ آنطور که آقای احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان می‌گوید دیگر دلیل افت تولید، ناشی از تخصیص ندادن ارز به خودروسازان است؛ انجمن خودروسازان اعلام کرده، امسال هیچ ارزی به خودروسازان تخصیص داده نشده و همین موضوع باعث افت تولید خودرو نه تنها در بخش دولتی، بلکه در بخش خصوصی نیز شده است؛ طبق آماری که خودروسازان (ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو) به سامانه کُدال ارائه کرده‌اند، کل فروش آنها در چهار ماهه نخست امسال، ۲۸۹هزار و ۶۱۹دستگاه بوده است که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل، با رقم ۳۳۶هزار و ۴۵۶دستگاه، فروش خودروسازان حدود ۴۷هزار دستگاه، به عبارتی حدود ۱۴درصد، افت کرده است.
 
اما داستان چیست؟ داستان از آن قرار است که وزارت صمت اواخر سال گذشته دستورالعمل نحوه تایید انجام ثبت سفارش‌های ارزی واحد‌های تولیدی را تدوین کرد و مقرر شد که از دیدگاه‌های انجمن‌های تخصصی به ویژه انجمن خودروسازان نیز استفاده شود. 
 
با‌این‌حال دبیر انجمن خودروسازان با ارسال نامه‌ای به وزیر سابق صمت، خواستار رفع ضد و نقیض‌های موجود در این دستورالعمل شد؛ در این نامه آمده بود که کاهش ارزبری خودرو‌های کم تولید (کم‌تیراژ)، با شیب تند و در مدت زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست.
 
در نامه احمد نعمت‌بخش به عباس علی‌آبادی، وی خواستار انجام اصلاحاتی در دستورالعمل مورد نظر شده است، به عنوان نمونه، درخواست شده که در راستای کاهش تولید خودرو (ناشی از دستورالعمل موردنظر)، شرکت‌های دارای ارزبری زیاد، مجاز به خرید ارز حاصل از صادرات دیگران باشند. 
 
درخواست دیگر انجمن خودروسازان از وزیر سابق صمت، یک‌ساله شدن زمان اعتبار ثبت سفارش‌های ارزی است؛ در این نامه همچنین خواسته شده که زمان اعتبار تخصیص ارز از یک ماه به سه ماه افزایش یابد، زیرا با توجه به نامعلوم بودن زمان تخصیص ارز و حجم آن پس از ثبت سفارش، مدیریت تامین نقدینگی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. 
 
آقای احمد نعمت‌بخش، به تازگی گفته وزیر پیشین صمت رقم ارز اختصاص یافته به صنعت خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش داد و خودروسازان را ملزم به تولید قطعاتی کرد که پیش از این از طریق واردات تامین می‌شد.
 
نعمت بخش می‌گوید: مشکل دیگری که امسال علاوه بر تامین ارز گریبانگیر صنعت خودرو شد، قطعی برق همزمان با اوج‌گیری گرمای تابستان بود؛ واحد‌های صنعتی به ویژه خودروسازان در سراسر کشور دو روز در هفته قطعی برق داشتند و با احتساب تعطیلی روز‌های جمعه، تولید سه روز در هفته متوقف بود البته قطعی برق تنها به این دو روز محدود نمی‌شد و در روز‌های دیگر نیز گاه قطعی‌های چندساعته از پیش اعلام‌نشده هم اتفاق می‌افتاد که علاوه بر توقف تولید، تلف شدن سرمایه‌ها را هم در پی داشت.
 
ظاهرا وزارت صمت هنوز پاسخی به درخواست‌های انجمن خودروسازان نداده و این در حالی است که به نظر می‌رسد در صورت رفع نشدن دغدغه‌های مالی و ارزی خودروسازان، نه‌تن‌ها رشد تولید به بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه امکان‌پذیر نیست، بلکه حتی ممکن است در پایان سال جاری، میزان تولید خودروسازان به اندازه سال قبل نیز نباشد.
 
گزارش مکتوب از؛  فائزه شعبانی اصل خبرنگار تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سهیلا منصوریان: آماده‌ایم و فردا برای فینال می‌جنگم
افلاکی: مردم ایران لایق خوش رنگ‌ترین مدال‌ها هستند
بیش از ۴۷۰ هزار اتباع غیر مجاز در تهران خودجوش مراجعه کردند
پیش بینی بارش باران در نواحی شمالی سمنان
فشارهای مردمی مسئولان را برای حل مشکلات زیرساختی پردیس به میدان آورد
گلباران مزار شهدای فیروزکوه با حضور دانش‌آموزان آینده‌ساز
رقابت سهیلا منصوریان در نیمه نهایی ششمین دوره بازی‌های هم‌بستگی اسلامی ۲۰۲۵
حضور تمامی کشور‌های حوزه خزر در اجلاس استانداران قطعی شد
عمارت کلاه فرنگی کاربری فرهنگی خواهد داشت
درخشش بوکسورهای خردسال قمی در رقابت های کشوری
نشست تنش آبی و برق آذربایجان شرقی با حضور وزیر نیرو
آغاز عملیات ایمن‌سازی سه‌راهی حادثه‌خیز آیدانه در محور چالدران – خوی
معاون رئیس‌جمهور: لزوم تدوین طرح جامع گردشگری برای روستای تاریخی حسنلو
انتصاب سرپرست جدید مدیریت صدا اداره کل صداوسیمای کیش
خوی یک شهر تاریخی با ریشه‌های فرهنگی غنی است
پرواز هواپیمای بارورسازی ابر‌ها بر فراز حوضه آبریز دریاچه ارومیه 
طرح اصلاح دور برگردان‌های مسیر مسکن مهر کهک در بسته «به کسی برنخوره»
تجهیزات خدمات شهری ملکشاهی؛ به روزرسانی شد
آغاز دومین مرحله بهسازی مسیر گردشگری باغ فین کاشان
بسته خبر‌های کوتاه ۲۴ آبان ۱۴۰۴
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استقبال از شناگر شیرازی تاریخ‌ساز کشور در فرودگاه شیراز
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود
بارش باران با ورود سامانه بارشی به کشور
برگزاری قرعه کشی فروش فوق العاده سایپا
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد
با پیروزی مقاومت؛ عراق در آستانه استقلال بیشتر
انتصاب سرپرست جدید شهرداری اهواز
نتایج قرعه‌کشی سایپا فردا اعلام می‌شود
انتخاب کریدور ریلی چابهار- زاهدان- بیرجند به عنوان طرح پیشران وزارت راه و شهرسازی
اردوهای دانش‌آموزی؛ اوج نشاط و ثبت زیباترین خاطرات
کتاب مهربان ترین وفراموش شده ترین دوست در قفسه ها
پیرغلام حسینی لرستان چهره برتر کشور شد
هوشمند سازی دوربین‌های ثبت تخلفات در زنجان
هوای اصفهان برمدار قرمز آلودگی
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۳ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)