پخش زنده
امروز: -
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت : برآورد ما این است که هفتاد درصد از این مسیر نیاز به عملیات بهسازی و روکش دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز قزوین؛ جواد حق لطفی گفت : وضعیت استان قزوین به لحاظ ترافیکی و تصادفی تقریبا در حوزه راه ها و آزادراه ها از سال ۱۳۸۵ فرآیند ان آغاز شد، بطوریکه تا همین پایان سال ۱۴۰۱ وضعیت تعداد مرگ و میرهای ناشی از این حوادث در استان روند کاهشی داشت.
وی گفت : از عدد ۶۵۰ نفر در سال ۱۳۸۵ به عدد ۲۹۱ نفر در پایان سال ۱۴۰۱ رسیدیم. ۲ درصد از آمار متوفیان حاصل از اتفاقات رانندگی و حوادث رانندگی در استان قزوین شکل میگیرد.
حق لطفی گفت : تقریبا الان یک میلیون تن روزانه ما در حالتهای روزهای عادی داریم در روزهایی که بار ترافیک سنگینتری را داریم این عدد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار هم افزایش پیدا میکند.
وی عنوان کرد : بررسی روند ۶ ماهه تصادفات استان قزوین هم در راههای برون شهری و هم در راههای روستایی و روند مصدومین علیرغم اینکه ما در کشور شاهد افزایش بودیم ،در پایان شهریور ماه و عملکرد 6 ماه هم آمار کاهشی بود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین افزود : در حوزه تلفات برون شهری و جادههای اصلی و جادههای استان با ۱۸.۲ درصد کاهش داشتیم، رتبهای که اعلام شد رتبه دوم کشور قرار داد. در کاهش در حوزه مجموع تصادفات راههای برون شهری و روستایی عدد کشور تقریبا ۰.۷افزایش اما استان ۵.۷ کاهش داشت.
وی عنوان کرد : در حوزه مصدومان هم کشور تقریبا ۳.۷ افزایش افزایش داشته و ما با 5.6 رتبه چهارم را در کشور به دست آوردیم. تقریبا ۱۸۰نفر مجموعا آمار متوفیان راههای برون شهری و راههای روستایی است.
حق لطفی گفت : در خصوص جاده قدیم قزوین - رشت برآورد اولیه نزدیک ۴۰۰ میلیارد تومن بود. این را در جلسات مختلفی در ستاد سازمان راهداری ارایه کردیم و این اشکال و مسئله را بیان کردیم.
وی عنوان کرد : محور بویین زهرا- ساوه به یک نقطهای تقریبا رسید البته هنوز تموم نشده کار ما ولی به لحاظ کیفیت روی و بهسازی سطح را اقداماتی در دو سال گذشته انجام دادیم، کیفیت بهتری پیدا کرد.
حق لطفی گفت : برای این پروژه برای ما در این جاده و طرح برای ما اعتبار گذاشتن عملیات مربوط به مناقصه و بعد هم انعقاد قرارداد بسته شد و عملیات را با اولویت اصلاح ورودیهای قزوین در دستور کار قرار دادیم.
وی گفت : الان محدوده نظامآباد- محمودآباد- پل میرزا کوچک خان و پل نسیم شمال عملیات روکش انجام شد. ادامه مسیر تا شهر آقابابا و بعد تا کوهین در اولویتهای دوم و سوم هست، در یک بازه ۲ یا ۳ ساله بتوانیم کل مسیر قدیم قزوین رشت به یه نقطه قابل قبولی برسانیم. اینجا عملیاتش متنوع است، ما اقلیمهای مختلفی در بخشهای کاملا کوهستانی در بخشهایی که نزدیک به منطقه لوشان به مقدار به لحاظ دما متفاوت در بعضی جاها باید آسفالت را بدهیم در بعضی جاها یک لایه در بعضی جاها مجبوریم دو لایه آسفالت بریزیم.
حق لطفی عنوان کرد : برآوردی که درسه سال گذشته در میزان حوزه آسیب معادن به جادههای استان را داشتیم؛ ۷۲ محور ما از راههای روستایی از راه های که در مسیر منتهی به معادن هستند آسیب خوردند و این عدد و اینبار چیزی نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان هست این میزان خسارت و آسیبی که از اضافه تناژ داشتیم.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت : دو درصد از میزان سهم مالکان و میزان فروشی که باید اختصاص بدهند به بهسازی مسیر ارتباطی در قانون بودجه به ۲۵ درصد افزایش پیدا کرد، یعنی اینقدر موضوع مهم بوده است که در قانون بودجه ۱۴۰۲ ، ۲۵ درصد از محل فروششان را معادن باید به بهسازی راه ها اختصاص بدهند.
وی عنوان کرد : امسال تقریبا تا هشت ماهی که امسال خدمت شما هستیم ۱۵۰ میلیون تومان پرداخت شده. هنوز برآورد مبلغ نهایی وجود ندارد که پارسال نزدیک به ۳ میلیارد تومان پرداخت شد.
حق لطفی گفت : یک عزم خوبی را در این بخش در حوزه شورای ترافیک کمیسیون ایمنی آغاز شده من فکر میکنم تا پایان سال ۱۴۰۲ ما به نتایج خوبی برسیم.
وی عنوان کرد : برایندی که ما داشتیم تقریبا ۲۲ درصد از محصول تولیدی معادن استان در سال ۱۴۰۱ با بارنامه جابهجا شده است.
مدیر کل راهداری و جمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت : ۸۸ درصد از ۱۰ میلیون تن ماده معدنی استان یعنی ۸.۸ میلیون و هشتصد هزار تن بدون بارنامه جابجا شده بود که امیدواریم در سال جدید این عدد کاهش پیدا کند. در این بخش اصلا تعارف و مماشاتی را واقعا ما نداریم چون از جان مردم و از مال مردم نمیتوانیم بگذریم و کاملا جدی با این موضوع برخورد میکنیم.
حق لطفی گفت : این مسیر را دنبال میکنیم تا انتها و اینکه ما بتوانیم این موضوع با نامه را انشاالله افزایش بدیم که من عددش بتوانم دوباره برای بهسازی و ایمن سازی مسیرهای همین استان هزینه بکنم یه اتفاق بزرگ و این عدد ما اگر مثلا به ۵۰ یا ۶۰ درصد برسیم چیزی نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان درآمدهای عمومی در این بخش اضافه خواهد شد.
وی گفت : در حوزه مدیریت استانی در حوزه هم عمرانی و هم در حوزه شورای ترافیک کمیسیونی دنبال میکنیم، در حوزههای امنیتی و انتظامی هم این موضوع دنبال میکنیم؛ به نقاط خوبی رسیده است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قزوین گفت : ما نقاطی که الان داریم کار میکنیم هم در سال ۱۴۰۱ و هم در سال ۱۴۰۲ برای مثال از مقابل دانشگاه آزاد تا عوارضی شماره دو در مسیر جنوبی اتوبان ما یک لایه یک سانتی آسفالت حفاظتی اجرا کردیم، این کار مبتنی بر آزمایشات آسفالت بود. وقتی که آزمایشاگاه عدد را به ما داد در ان نقاط آسفالت حفاظتی به ضخامت یک سانتیمتر برای افزایش تاب لغزشی سطح اجرا شد.