• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۳۴۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۲
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

تحصیل بیش از ۱۸ هزار دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس حرفه‌ای

مدیر آموزش سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: باهدف مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال پایدار، ۱۸ هزار و ۱۶۷ دانش‌آموز با کم‌توانی ذهنی در مدارس متوسطه پیش حرفه‌ای و حرفه‌ای در حال تحصیل هستند.

تحصیل بیش از 18 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در مدارس حرفه‌ایبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما  به نقل از روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی، خانم منیره عزیزی با بیان اینکه مهارت‌آموزی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی است، گفت: دانش ‏آموزان کم‌توان ذهنی و سایر دانش آموزان با نیاز‌های ویژه که قادر به بهره‌مندی از آموزش عادی در مدارس عادی و ویژه نمی ‏باشند پس از گذراندن دوره ابتدایی وارد دوره تحصیلی دوره اول متوسطه پیش حرفه ‏ای و دوره دوم متوسطه کاردانش خاص یا همان متوسطه حرفه‌ای می‌شوند.

وی افزود: دوره متوسطه پیش حرفه‏‌ای دارای سه‌پایه تحصیلی است و این دوره علاوه بر اهداف کاربردی در دروس ریاضی، علوم و فارسی تأکید زیادی بر آموزش‌های پیش حرفه‌ای دارد.

وی گفت: دوره متوسطه حرفه‌ای یا کاردانش خاص نیز دارای سه‌پایه تحصیلی است و هدف کلی آن رشد مهارت ‏های زندگی روزمره، تحصیلی کاربردی و مهارت‏‌های حرفه ‏ای دانش ‏آموزان متناسب با ویژگی و علایق آن‏‌ها است و شامل دروس عمومی، انتخابی و مهارتی است.

خانم عزیزی با اشاره به اهداف دوره متوسطه پیش حرفه‌ای گفت: دستیابی دانش ‏آموزان به قابلیت خوداتکایی، سازگاری اجتماعی، فرهنگی، دینی و اخلاقی دانش‌آموزان، آگاهی شغلی، اکتشاف شغلی و آموزش شغلی از جمله اهداف دوره متوسطه پیش حرفه‌ای است.

وی افزود: در دوره اول متوسطه پیش حرف ه‏ای و در درس کار و فناوری دانش ‏آموزان به انجام فعالیت‏‌هایی در زمینه ‏های مختلف شغلی شامل صنعت، کشاورزی و خدمات می‌پردازند تا علاوه بر تقویت دست‌ورزی، چالاکی و هماهنگی بین اعضای مختلف بدن و روحیه انجام کار گروهی آن‏‌ها تقویت شود.

وی تصریح کرد: در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای همچنین توانمندی و علایق شغلی دانش‌آموزان سنجیده می‌شود، فرایند اکتشاف شغلی با سهولت بیشتری صورت می‌پذیرد و دانش ‏آموزان به مناسب‏‌ترین رشته مهارتی در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه هدایت می‌شوند.

خانم عزیزی با بیان اینکه تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در دوره متوسطه پیش حرفه‌ای ۱۰ هزار و ۸۲۹ نفر است گفت: این تعداد دانش‌آموز در ۶۰۹ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۳۶ کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان و ۱۶ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای این دوره تدوین شده است.

وی در ادامه به تشریح اهداف و دروس دوره متوسطه حرفه‌ای پرداخت و گفت: آیین‌نامه دوره دوم متوسطه حرفه‌ای که از سال ۱۳۸۶ به صورت آزمایشی در حال اجرا بود، در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید و نام دوره متوسطه حرفه‌ای به دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه تغییر یافت.

وی با بیان اینکه در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص، بیشتر تأکید بر دروس کاربردی و مهارتی است گفت: کسب قابلیت‏‌های آموزشی کاربردی، فعالیت‏‌های روزمره زندگی، رشد جسمانی و فعالیت ‏های مربوط به پرکردن اوقات فراغت، کسب توانمندی در یک‌رشته مهارتی متناسب با ویژگی دانش ‏آموزان و کسب مهارت‏‌های موردنیاز برای ورود به محیط کار اهداف دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است.

خانم عزیزی با بیان اینکه ۷ هزار و ۳۳۸ دانش‌آموز در دوره متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در حال تحصیل هستند گفت: این تعداد دانش‌آموز در ۴۲۷ کد مدرسه در حال تحصیل هستند و تاکنون ۶۴ کتاب درسی ویژه دانش‌آموزان و ۱۵ کتاب روش تدریس راهنمای معلم برای دوره دوم متوسطه کاردانش تدوین شده است.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان می‌توانند در دوره دوم متوسطه کاردانش خاص در ۳۶ رشته مهارتی در گروه‌های باغبانی، پوشاک، صنایع چوب، صنایع غذایی، رنگ‌کاری ساختمان، قالی‌بافی، هنر، تأسیسات و کامپیوتر تحصیل کنند، گفت: این رشته‌ها در سه سطح کمک‌کار ساده، کمک‌کار و کمک ارائه می‌شود و رشته‌هایی که با عنوان کمک‌کار ساده شروع می‌شود در سطح پایین‌تر هستند.

آقای عزیزی با اشاره به اینکه یکی از اقدامات گروه برنامه‌ریزی آموزشی و درسی دانش‌آموزان دوره متوسطه کاردانش خاص استثنایی در سازمان، تدوین استاندارد شغلی با همکاری سازمان‌های متولی آموزش حرفه‌ای نظیر آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، صنایع‌دستی و جهاد کشاورزی است، گفت: به‌منظور شرکت دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در آزمون مهارتی سازمان‌های متولی آموزش مهارتی و کسب گواهینامه و برخورداری از مزایای گواهینامه‌ها هرسال استاندارد‌های شغلی موردنیاز با کمک دستگاه‌های متولی آموزش حرفه‌ای تدوین می‌شود.

وی افزود: هم چنین جشنواره مهارتی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه دوره دوم متوسطه کاردانش خاص دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه به‌منظور شناسایی استعداد و توانمندی دانش‌آموزان، احساس خود ارزشمندی به‌عنوان عضو مفید و مولد در بازار کار، تشویق و ترغیب دانش‌آموزان در راستای افزایش مهارت حرفه‌ای و ارتقای کیفیت آموزشی هرسال برگزار می‌شود.

مدیر آموزش سازمان با بیان این که سند جامع آموزش فنی و حرفه‌ای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه بر اساس اسناد بالادستی تهیه شده است. گفت: بر اساس این سند آموزش‌وپرورش استثنایی کشور از طریق تعامل با دستگاه‌های متولی آموزش حرفه‌ای کشور و با استفاده بهینه از تحولات علمی جهان در خصوص آموزش دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه و بهره‌مندی از فنون و ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک دوره ۵ ساله تا افق ۱۴۰۵ باید شرایطی را فراهم نماید تا ضمن پوشش تحصیلی حداکثری این گروه از دانش‌آموزان و طراحی سیستم‌های آموزشی متناسب با توانمندی آن‌ها مشارکت نهادها، خانواده‌ها و جامعه محلی را در این عرصه فراهم کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
حمایت مجمع خیرین امدادگران عاشورا از بیماران سرطانی و صعب‌العلاج
تولید پایدار با مدیریت هوشمند آفات
تقویم روز و اوقات شرعی بیست و سوم آبان به افق آبادان و خرمشهر
استاندار کهگیلویه و بویراحمد به سی و هفتمین جشنواره تئاتر استانی پیام ارسال کرد
برگزاری محفل قرآنی دانشگاهیان در دانشگاه شهرکرد
فیلم‌های امروز شبکه‌های سیما برای مخاطبان
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان ( بیست و سوم آبان ۱۴۰۴)
اجرای رزمایش اعلام وضعیت هشدار عمومی از طریق تلفن همراه
مهربان یکی از مناطق پیشرو در جذب اعتبارات عمرانی روستایی در آذربایجان شرقی
جوی پایدار و افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهرها
تحولات منطقه محور مذاکرات وزرای خارجه ایران و ترکیه
نگرانی پنتاگون از فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به عربستان سعودی
زمین لرزه ٣.۵ ریشتری در بیرجند
قطعی برق در شهرکرد
پیوستن سازمان منطقه آزاد ارس به عضویت سازمان جهانی گردشگری
تست سامانه هشدار اضطراری جمعه ۲۳ آبان اجرا می‌شود
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
اصلاح رفتار مدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
جمعه چه پیامی روی تلفن همراه شامل مناطق رزمایش پدافند غیرعامل ظاهر می‌شود؟
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است
توضیحات سردار فدوی درباره برد موشک‌های بالستیک ایران
اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی مقابل کیپ‌ورد
اقتدار پهپاد ایرانی
قانون حذف چهارصفر از پول ملی اجرایی می‌شود
نامه عراقچی به گوترش درباره حمله آمریکا به ایران
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
ضرورت اصلاح کتاب‌های درسی و نگارش کتاب‌های جدید
یادواره شهدای نیروی هوافضا در چهاردهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم
الگوی آشوب
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
سراب چناره الشتر مکانی زیبا برای گردشگران  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)