پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران از مذاکرات شهرداری تهران با تعدادی خودروساز داخلی برای خرید تاکسی-ون برقی، هیبریدی و گازی خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ به نقل از روابط عمومی تاکسیرانی تهران، مهدی اسماعیل بگی، ضمن اشاره به بازدید شهردار تهران از تعدادی ون و تاکسی برقی، بیان کرد: روز گذشته یک شرکت خودروساز تعدادی محصول به ساختمان مرکزی شهرداری تهران آورده بود که یکی از آن ها، خودروی ون برقی بود.
مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه خودرو مذکور ساخت داخل کشور است، افزود: البته این خودرو در مرحله آزمایشی تولید قرار دارد که باید استانداردهای لازم را کسب کند.
اسماعیل بگی در ادامه بیان کرد: قرار است که در جلسات پیش رو با شرکت خودروساز، نیازهای سازمان تاکسیرانی برای چگونگی بهره برداری از خودرو، اعلام شود تا تغییرات لازم در خودرو صورت گیرد.
او توضیح داد: خودروی دیگر ون ۷ نفره گازسوز بود که امید است به فوریت این خودرو وارد ناوگان تاکسیرانی شود. ورود این ون میتواند بعضی از مشکلات موجود در خطوط پر ازدحام را حل کند. همچنین این خودرو میتواند یک مدل ون VIP با قیمت مناسب برای جابجایی مسافران باشد.
مدیرعامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه همچنین مدل ونهای ایستاده در دستور کار خرید قرار دارد، افزود: ونهای سقف بلندی که ظرفیت ۱۵ نفره دارد، میتواند در خطوط پر جمعیت به صورت نیمه انبوه بر فعالیت کند و در اینباره نیز با یک شرکت خودروساز مذاکره شده است که منتظر خروجی نهایی هستیم.
اسماعیل بگی در ادامه عنوان کرد: همه این موارد باید منجر به قراردادهایی شود که در آن به صورت مشخص زمان تحویل خودرو، قیمت و تعداد تعیین شده باشد و سپس سازمان تاکسیرانی برای چگونگی استفاده از ونها برنامه ریزی کند.
او با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی، موضوع قیمت و ارائه تسهیلات بسیار حائز اهمیت است، گفت: باید حدود ۸۰ درصد از سهم هزینه خودرو به صورت تسهیلات بانکی به راننده پرداخت شود.
مدیر عامل سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهر تهران ضمن اشاره به نامه ارسالی شهردار تهران به وزیر صنعت، بیان کرد: پیرو همین نامه، درحال حاضر خودروسازان مختلفی برای ساخت خودروی برقی اعلام آمادگی کردهاند.
اسماعیل بگی با بیان اینکه درحال حاضر ناوگان تاکسیرانی به دو مدل تاکسی (سمند و پژو) منحصر شده است، افزود: مدل خودروی دیگری برای بکارگیری در ناوگان تاکسیرانی وجود ندارد. ناوگان تاکسیرانی نیاز به مدل خودروهای متنوعی از جنس کاربریهای مختلف (ون ۱۵ نفره و ۷ نفره، خودروی باربری، سواری سبک، سواری با سوخت پاک) دارد.
او با تأکید براینکه باید به سمت خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کرد، گفت: از زمانی که وارد سازمان تاکسیرانی شدم، موضوع را در دستور کار قرار دادم. تاکنون با تعدادی شرکت خودروساز وارد مذاکره شدهایم و از محصولات دیدن شده است.
به گفته مدیرعامل این سازمان؛ حرکت جهان به سمت تغییر خودرو از سوخت فسیلی به برقی است و ایران نیز نمیتواند از این آینده گریزی داشته باشد.
اسماعیل بگی ضمن اشاره به افزایش استفاده از خودروی برقی در طول چهارسال گذشته، عنوان کرد: یکی از مهمترین دلایل افزایش نیز بهبود فناوری باطری خودرو است که میتواند مدت زمان بیشتری شارژ را نگهداری و خودرو هم مسافت بیشتری را طی کند.
او با بیان اینکه هزینه سوخت فسیلی برای ایران بسیار بالا رفته و در کنار آن انتشار آلایندهها تبدیل به یک بحران شده است، افزود: تولید خودروی برقی در داخل کشور میتواند بخشی از نیاز ناوگان را پاسخگو باشد و در همین حین باید به سمت واردات خودروهای برقی دیگر حرکت کنیم. تولید خودروهای داخلی و واردات خودروهای خارجی به موازات هم پیگیری میشود.