• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۸۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۷
اجتماعی » محیط زیست
گزارش مکتوب

رنگش کبود و دلش پر غصه از نبودِ هوای پاک

این حرف‌های ناگفته آسمان کلانشهر‌های کشور است که بیش از ۲۹ سال نفس‌های شان با آمدن فصل رنگارنگ پاییز به شماره می‌افتد و تنها از پاییز سیاهی و دود لوله‌های اگزوز خودرو‌ها عایدشان می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ هر سال با فرارسیدن فصل الوان پاییز هوای کلانشهر رو به کبودی است و در کنار زیبایی طبیعت سیاهی عاید آسمانش می‌شود که دیگر تاب این هم بی ملاحظه گی را ندارد.
پرونده رسیدگی به این شرایط به حدی قطور است که به این سادگی گرهی از آن باز نمی‌شود و در این سال‌ها تنها راه و چاره مسئولان تزریق طرح‌های مسکن بوده که راه به جایی نبرده و حال این شهر را هر روز خراب‌تر کرده تا حدی که زخم آلودگی هوا تبدیل به چاله‌ای شده است که با هیچ درمانی بهبودی حاصل نمی‌شود.
اما امسال با آمدن بیماری کرونا خبری از آن طرح‌های مسکنی هم نیست و مسئولان در سایه بیماری بی خیال از آلودگی هوا و مضرات آن به جان شهروندان شده اند.

چرا امسال آلودگی هوا بیشتر شده است؟

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از جلسات ویژه این سازمان برای بررسی راهکار مقابله با همزمانی آلودگی هوا و کرونا خبر داده است.
مسعود تجریشی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست همراه با نمایندگانی از شهرداری‌ها، کلانشهر، وزارت بهداشت و تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی وضعیت آلودگی هوا برگزار کردند، اما با توجه به این که امسال شاهد همزمانی شیوع کرونا و پدیده وارونگی هوا نیز هستیم باید اقدامات ویژه‌ای برای مهار آلودگی هوا انجام گیرد که در همین رابطه از تجارت سال گذشته برای کنترل آلودگی هوا در شرایط وارونگی هوا استفاده کنیم تا شاهد اثرات مخرب کمتری از این پدیده باشیم.
وی افزود: در سال گذشته در فصل سرد سال دو هفته پدیده وارونگی هوا را در شهر تهران داشتیم که باتوجه به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر برودت بیشتر دما در سال جاری نسبت به سال گذشته امسال روز‌های بیشتری شاهد وارونگی هوا خواهیم بود.
تجریشی گفت: امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا استفاده از وسایل نقلیه شهری افزایش یافته است که در همین رابطه باید اقدامات اساسی از سوی دستگاه‌های زیربط عضو کمیته کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

نیروگاه‌های اطراف کلانشهر‌ها نباید از مازوت استفاده کنند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آلودگی هوا در سال جاری گفت: براساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند و حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است از این رو ما باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودرو‌های دیزلی، کامیون‌ها، اتوبوس‌ها و نیروگاه‌هایی که از مازوت استفاده می‌کنند روشن کنیم و این موارد را نیز به رئیس جمهور منعکس کرده ایم.
عیسی کلانتری ادامه داد: نیروگاه‌های اطراف شهر‌های بزرگ نباید در فصل سرما از مازوت استفاده کنند و ورود کامیون‌ها باید به شهر‌هایی مانند تهران ممنوع شود چرا که آلایندگی بسیار بالایی دارند.

تهدید سلامت ریه‌ها با دود اتوبوس‌ها

سید محمد مهدی میرزایی قمی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست گفت: امسال میزان آلودگی هوای بیشتری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم داشت و در شهر‌هایی مانند تهران مردم به طور مستقیم تحت تاثیر آلودگی قرار می‌گیرند برای مثال اگر فردی در ایستگاه اتوبوسی نشسته باشد و یک اتوبوس فرسوده و دودزا بیاید این آلودگی به طور مستقیم وارد ریه او می‌شود و سلامت فرد را تهدید می‌کند.

عامل ۴۰ درصدی آلودگی هوای تهران چیست؟

همچنین حسین مقدم مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران گفت: براساس آخرین مطالعات ۴۰ درصد آلودگی هوای تهران مربوط به خودرو‌های فرسوده است که هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است.
وی با اشاره به نقش خودرو‌های فرسوده در تولید و افزایش آلایندگی‌ها افزود: بخش مهمی از آلودگی هوا به خودرو‌های فرسوده باز می‌گردد به گونه‌ای که براساس آخرین مطالعات ۴۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به خودرو‌های فرسوده است، ولی در عین حال راه حلی برای آن پیدا نشده است.
مقدم تصریح کرد: به نظر می‌رسد کنترل مستمر خودرو‌ها و کوتاه کردن دوره معاینه فنی خودرو‌های فرسوده می‌تواند بخش کوچکی از این مشکلات را حل کند، اما در سال گذشته تنها ۷ درصد خودرو‌های فرسوده به مراکز معاینه فنی تهران مراجعه کرده اند.
مدیرعامل ستاد مرکزی معاینه فنی شهر تهران با اشاره به اینکه معاینه فنی چندان فرآیند‌های سخت و پیچیده‌ای ندارد و ما حداقل‌های آلایندگی و استاندارد‌ها را چک می‌کنیم، نه چیزی که خودروساز باید تولید کند، گفت: تصور کلی ما این است که خودرو‌های تولید جدید باید استاندارد‌های معاینه فنی را پاس کنند و البته کم و بیش این اتفاق می‌افتد، اما این کیفیت به گونه‌ای نیست که بتواند طی یک سال استاندارد‌های حداقلی ما را نگه دارد.

خودرو‌های نو شرایط حفظ استاندارد‌های زمان تولید را ندارند

مقدم گفت: به عنوان مثال به خودرو‌هایی که بتوانند معاینه فنی برتر را اخذ کنند برای ورود به محدوده طرح کاهش آلایندگی ۳۰ درصد تخفیف اختصاص می‌یابد و این مسئله سبب شده حتی خودرو‌هایی که کمتر از ۴ سال از تولید آن‌ها می‌گذرد برای بهره مندی از تخفیف به مراکز معاینه فنی بیایند، اما نتیجه چیست؟
وی افزود: ما با آمار عجیب رد شدن معاینه فنی مواجه هستیم که نشان می‌دهد این خودرو‌های جدید هم شرایط حفظ پایداری استاندارد‌ها را هنگام تولید ندارند که باید فکری در مورد این موضوع داشته باشیم.
حال باید منتظر ماند و دید با این واگویه‌های مسئولان پاییز امسال چه هوایی عاید مردمان کلانشهر‌ها و پایتخت می‌شود.
گویا صحبت‌ها مانند سال‌های گذشته زده می‌شود، اما عملیاتی کردن آن کاری بس دشوار است، دست بر روی ناوگان حمل و نقل عمومی نمی‌توان گذاشت، چون شهرداری گلایه از نبود بودجه برای نوسازی آن دارد، محدودیت‌های تردد خودرو‌های شخصی را نمی‌توان اعمال کرد، چون برای حفظ فاصله گذاری اجتماعی شهروندان از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کنند.
خودرو‌های فرسوده در سایه گرانی خودرو در خیابان‌های شهر یک تنه می‌تازند، اما در این بین باید مراقب بود که کارخانه‌ها سوخت‌های شان را به روز کنند و در خفا مازوت نسوزانند تا ریه‌های مردم شهر بیش از این مورد تهدید قرار نگیرد.
ما منتظریم تا ۳۲ دستگاه مسئول عضو کمیته کاهش آلودگی هوا چاره‌ای در روز‌های پاییزی برای آلودگی‌های کلانشهر‌ها به خصوص شهر تهران انجام دهند.

خان طومان؛ پنجره‌ای به آسمان و سند سربلندی یک ملت

مریم جعفری

خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری صدا و سیما

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بی توجهی به اصولی ایمنی جان شهروندان را به خطر می اندازد
بازگشت مس سونگون به صدر جدول لیگ دسته یک کشور
برگزاری مراسم استقبال از پیکر مطهر شهید گمنام در دانشگاه تبریز
۲۸۰ میلیارد ریال برای توسعه ارتباطات روستایی منطقه آزاد ماکو هزینه شده است
از بلاتکلیفی اردوگاه دانش آموزی خراسانلو تا آب آشامیدنی ارمغان‌خانه
ثبت‌نام بیش از ۴۰ هزار دانش‌آموز آذربایجان‌غربی در طرح ملی ایران دیجیتال
اتصال ۷ روستای آذربایجان غربی به اینترنت پرسرعت
همکاری ایمیدرو با شرکت روسی برای هوشمندسازی معادن
دبیرشورای فرهنگی وزارت ارتباطات:از شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها برای تولید محتوای دینی و مذهبی حمایت می کنیم
افتتاح نخستین مرکز تخصصی حفاظت و تیمار فوک خزری در گیلان
دیدار معاون رئیس جمهور با خانواده شهیدان صفاییان و محمدی
سفر معاون حقوقی وزارت ارتباطات به ارومیه
تصویب ۲۴۰۰ میلیارد ریال جهت اجرای طرح‌های آموزشی در خوی
پروازهای دبی، اربیل وکیش از فرودگاه ارومیه در دست بررسی است
سوگواره یاس نبوی در ۱۰ بقاع متبرکه آذربایجان غربی برگزار می شود
برنامه پرواز‌های فرودگاه بین المللی ارومیه ۲۹ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی پنج شنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۴ به افق ارومیه
دستگیری سارقان تابلو فرش‌های ۲۰میلیاردی در تبریز
تعطیلی مرز تمرچین پیرانشهر ؛ امروز و فردا
استقبال از پیکر پنج شهید گمنام در گلستان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فوت فرزاد خوش برش در بیمارستان 
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
پیروزی تیم فوتبال ابومسلم مشهد مقابل دریای آرین بابل
طلای هادی ساروی در کشتی فرنگی بازی‌های کشورهای اسلامی
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
سیاست‌های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶؛ قرعه کشی پلی آف بین قاره‌ای، فردا در زوریخ
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
صعود ساروی و هدایتی به پیکار پایانی
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
سردار شکارچی: قدرت موشکی ایران دشمن را شگفت‌زده کرد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)
استقبال ترامپ با تشریفاتی کم‌سابقه از ولیعهد عربستان  (۱ نظر)
رکوردشکنی پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد در تأمین انرژی شمال شرق کشور  (۱ نظر)