• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۸۵۴۵۹۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲
صفحه نخست » کل اخبار

چرا و در کجا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟

سراشیبی‌های تند می‌تواند هم برای خودرو و هم برای راننده بسیار خطرناک باشد و باید نکاتی را در هنگام رانندگی در این سطوح، به یاد داشته باشیم.

چرا و در کجا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما؛ رانندگان با تجربه به خوبی می‌دانند که سراشیبی‌های تند نیز می‌تواند هم برای خودرو و هم برای راننده بسیار خطرناک باشد و باید نکاتی را در هنگام رانندگی در این سطوح، به یاد داشته باشیم. به طور ساده در دنده ۱ هنگامی که موتور در حالت خلاص کار می‌کند دور موتور حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ دور در دقیقه است، اما وقتی قصد داریم که شروع به حرکت کنیم، پا را بر روی کلاچ می‌گذاریم و شروع به حرکت می‌کنیم.
در این حالت سرعت خودرو باید به ۸ کیلومتر بر ساعت برسد تا اینکه پا را از روی کلاچ برداریم. پس از ۸ کیلومتر بر ساعت، کلاچ به طور کامل درگیر شود. مانند دنده یک، برای رفتن به دنده دو هم خودرو باید از یک حداقل سرعت لازم برخوردار باشد که ۱۶ کیلومتر بر ساعت است. اگر قبل از رسیدن به این سرعت دنده را به دو تعویض کنیم، میزان سرعت خودرو به حداقل لازم نرسیده است و همین امر باعث می‌شود تا فلایویل و کلاچ تا زمان رسیدن به سرعت مناسب، در چرخش ناهماهنگی داشته باشند. این امر برای صفحه کلاچ و کلاچ خوب نیست.
 
چرا و در کجا باید با دنده سنگین حرکت کنیم؟
 
معمولاً تابلوی حرکت با دنده سنگین را در سراشیبی‌ها می‌بینیم. چون محیط و شرایط محیطی و بستر مسیر به شکلی است که باعث می‌شود خودرو بتواند با سرعتی فراتر از ظرفیت طراحی آن حرکت کند. هنگامی که در سراشیبی قرار دارید و خودرو خودش شروع به حرکت کرد و به سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت رسید، شما می‌توانید با دنده دو شروع به حرکت کنید، به دلیل این که خودرو شما دارای یک سرعت معین است. بهترین کار این است که در سرعت مناسب دنده را تعویض کنید. برخی معتقد هستند که در هوای برفی اگر با دنده یک حرکت کنند، چرخ‌های خودرو سر می‌خورند و با دنده دو شروع به حرکت می‌کنند، اما اگر با دنده یک و با رها کردن کلاچ به آرامی شروع به حرکت کنید، این اتفاق رخ نمی‌دهد. به علاوه در دنده یک به دلیل داشتن نیروی گشتاور بیشتر خودرو توان بیشتری برای حرکت رو به جلو دارد.

نکات مهم در حین حرکت در سرپایینی‌ها که باید با خودرو‌های دنده دستی به آن‌ها توجه کنیم:

در سرازیری‌های تند حتما از سنگین‌ترین دنده، یعنی دنده ۱ استفاده کنید تا خودرو سرعت نگیرد.

همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بوجود آمد، بتوانید سریعا واکنش نشان دهید.

در سراشیبی‌های تند و پر پیچ و خم، هیچگاه خودرو را در حالت خلاصی قرار ندهید. انجام این کار سبب می‌شود ناخودآگاه سرعت خودرو بیشتر شود و برای کنترل آن از ترمز بیشتری استفاده کنید.

اگر مدت زمان زیادی در سرازیری در حال حرکت هستید و از ترمز زیادی در این مدت استفاده کرده اید، بهتر است چند دقیقه توقف کنید تا لنت‌های ترمز خنک شوند و کارایی اولیه خود را بدست بیاورند.

در هنگام ترمز گرفتن، سعی کنید تا آخرین لحظه که خودرو در حالت خاموشی قرار نگرفته است، از کلاچ استفاده نکنید. برخی رانندگان تازه کار هر زمان اقدام به گرفتن ترمز می‌کنند، هم زمان کلاچ را نیز فشار می‌دهند، که این مورد در سرازیری‌ها باعث دور گرفتن بیشتر خودرو و در نتیجه بالاتر رفتن سرعت آن می‌شود.

قبل از رانندگی در سرازیری حتما از سلامت سیستم ترمز، چرخ‌ها و لاستیک ها، اطمینان حاصل کنید.
 
 


نکات مهم در حین حرکت در سرپایینی‌ها که باید با خودرو‌های دنده اتوماتیک به آن‌ها توجه کنیم:

خودرو‌های پیشرفته، به صورت اتوماتیک جاده‌های دارای سراشیبی را تشخیص داده و ایمنی لازم را برای رانندگی در این شرایط ایجاد می‌کنند، اما همواره نباید بگذارید که سرعت این خودرو‌ها بیش از حد مجاز افزایش یابد.

در سرازیری‌های تند، بهتر است دنده را از حالت اتوماتیک خارج و به حالت دستی تبدیل کنیم و آن را روی ۱ یا ۲ قرار دهیم.

همواره پای خود را آماده ترمز کردن نگه دارید تا در صورتی که مانعی بوجود آمد، بتوانید سریعا واکنش نشان دهید.

در سراشیبی‌های تند و پر پیچ و خم، هیچگاه خودرو را در حالت خلاصی قرار ندهید. انجام این کار سبب می‌شود ناخودآگاه سرعت خودرو بیشتر شود و برای کنترل آن از ترمز بیشتری استفاده کنید.

برای خودرو یک حداکثر سرعت مجاز تعریف کنید تا در صورتی که راحت‌تر بتوانید خودرو را کنترل کنید. (معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت بسته به نوع جاده)

قبل از رانندگی در سرازیری حتما از سلامت سیستم ترمز، چرخ‌ها و لاستیک ها، اطمینان حاصل کنید.

به طور کلی دلایل استفاده از دنده سنگین را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

به دنده‌های یک به دو خودرو‌های سواری به دلیل اینکه از نیروی بسیار بالایی برخوردار هستند، دنده‌های قدرتی و یا سنگین گفته می‌شود و هر جا که برای حرکت خودرو به قدرت زیاد نیاز باشد از آن‌ها استفاده می‌شود، مانند:

سربالایی‌های تند
در سرازیری‌های تند (به دلیل اینکه نمی‌خواهیم سرعت اتومبیل ما در سرازیری زیاد شود)
جهت کاهش استفاده از ترمز و کنترل بهتر فرمان و کنترل سرعت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آب، مهر یاس نبوی
شهادت فرمانده حزب الله لبنان به دست صهیونیست‌های جنایتکار
۴ نشان جهانی بر گردن کاراته کا‌های فارسی
وضعیت ذخایر برنج در استان کاملاً مطلوب است
­حذف سرخوش از اسنوکر انتخابی قهرمانی انگلیس
عزاداری روستاییان استان البرز در غم شهادت ام ابیها(س)
پیام روشن وفاداری ملت به مسیر ایثار و امنیت
نیروگاه‌های استان تهران بدون مازوت فعالیت می‌کنند
محور سه قلعه به دیهوک را قبل از مهلت ۱۵ ماهه تکمیل می‌کنیم
توزیع بیش از ۱۳ تن سمنو در ۴۷ موکب مردمی برخوار
برگزاری دوره آموزشی بازرگانان نسل فردا در چادگان
پیروزی پرگل شهرداری همدان در فوتبال جوانان کشور
احتمال انباشت آلاینده ها در قم 
تشییع پیکر قهرمانان گمنام وطن در سراسر کشور
بهره مندی ۲۰۰ شهروند مسکن مهر دره شهر از خدمات کاروان سلامت
برنامه تشییع پیکر‌های شهدای مقاومت در ضاحیه
قهرمانی دختر کاراته کای هم استانی در المپیک ناشنویان جهان
تشییع شهید گمنام در سرتشنیز
دستگیری ۲۱ متهم در رابطه با مواد مخدر در خنداب
درخشش پوراسماعیل و ذلیکانی؛ دو طلای المپیک برای بابلسر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
تصاویر ناسا از منطقه آتش سوزی در جنگل الیت چالوس
افتتاح واحد تولیدکارتن‌ در ارومیه
راه‌اندازی بازارچه‌های میوه و تره بار درون شهری در همدان
مدارس استان البرز غیر حضوری شد
«اذان نگو بلال»، کاری از گروه هوش مصنوعی شبکه نمایش
فرار رئال از شکست
وزیر ورزش و جوانان به عیادت دختر موتور سوار رفت
خط و نشان رئیس کل بانک مرکزی برای ملاکی بانک‌ها
چندین شهید و زخمی در حمله رژیم‌صهیونیستی به ضاحیه بیروت
۹ صندوق سرمایه‌گذاری سود سهامداران را مکانیزه واریز کردند
ایست به اتلاف انرژی
سنگ اندازی مقابل اجرای طرح حمایت از رانندگان اینترنتی
آلودگی شدید هوا در تهران
چاقوی زنجان؛ تلفیق مهارت، هنر و تاریخ ۱۷۰۰ ساله
پایان چشم انتظاری
غیرحضوری شدن مدارس در سه شهر و چند روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
کشتی فرنگی المپیک ۲۰۲۵ ناشنوایان؛ دزفولی طلایی شد  (۲ نظر)
بامداد مرگبار در پایتخت؛ ۴ فوتی در تصادفات آخرین جمعه آبان ماه  (۱ نظر)
آمریکا و سه کشور اروپایی «توافق قاهره» را کشتند  (۱ نظر)
مصرف ۳ تا ۵ برابری برق در کولر‌های گازی  (۱ نظر)
رکورد ۸۸ کیلومتر ریل‌گذاری درطرح چابهار – زاهدان  (۱ نظر)
مدنی‌زاده: نوسان کوتاه‌مدت بورس نباید سرمایه‌گذاران را بترساند  (۱ نظر)
ترک‌ فعل در اجرای قانون جوانی جمعیت جرم است  (۱ نظر)
۱۵ متر سقوط برای نجات یک زندگی در کوه صفه اصفهان  (۱ نظر)
«آخرین دیدار»، در خبر‌های امروز رسانه  (۱ نظر)
بالا گرفتن تنش میان اروپا و آمریکا بر سر اوکراین  (۱ نظر)
تقویت هویت ملی و دینی دو محور کلیدی وزارت آموزش و پرورش است  (۱ نظر)