به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا و سیما ، شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز آمریکا قصد دارد ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر از کارکنانش را به مرخصی اجباری بفرستد و کل صنعت هواپیمایی آمریکا تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر از کارکنان خود را به مرخصی فرستاده است.
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت: این ضربه مهلک دیگری به صنعتی است که با بحرانی مواجه است که به گفته تحلیلگران نسبت به ضربه حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ به صنعت هواپیمایی به مراتب شدت بیشتری دارد. طبق برخی برآوردها، بالغ بر ۱۰۰ هزار فرصت شغلی در بخش حمل و نقل هوایی آمریکا حذف شده است.
کارکنان صنعت هواپیمایی که باید به مرخصی بروند، نگران پیامدهای همه گیری ویروس کرونا هستند که موجب کاهش شدید تقاضا برای سفرهای هوایی از ماه مارس شده است. این افراد همچنین از کنگره آمریکا ضربه خورده اند. کنگره اعلام کرده است میخواهد با میلیاردها دلار کمک از مشاغل آنها محافظت کند، ولی هنوز نتوانسته است در خصوص طرح ارائه شده برای انجام این کار به توافق برسد.
مقامات اتحادیه مهمانداران هواپیما همراه با گروههای صنفی دیگر و روسای شرکتهای هواپیمایی هفته گذشته در واشنگتن حضور داشتند تا آخرین تلاش خود را برای تمدید کمکهای مالی موسوم به «برنامه حمایت از پرداخت حقوق» به عمل بیاورند.
اسکات کربی مدیرعامل یونایتد ایرلاینز گفت: «کنگره و دولت ماه مارس تلاشی چشمگیر به عمل آوردند تا اقتصاد و صنعت هواپیمایی آمریکا را نجات دهند.»
شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاینز ۷۹ هزار کارمند دارد و در نخستین بسته حمایتی از زمان شیوع ویروس کرونا مبلغ پنج میلیارد دلار دریافت کرد.
وی افزود، اما ارائه کمکها مدت زمان بیشتری نسبت به آنچه افراد شش ماه قبل انتظار داشتند، طول کشیده است. واقعیت این است که برای حفظ این مشاغل و حمایت از اقتصاد به اقدامات بیشتری نیاز است.
قانونگذاران که در ابتدا ۲۵ میلیارد دلار کمک در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار دادند به این شرط که کارکنان خود را تا ماه اکتبر اخراج نکنند، قصد نداشتند این کمکها به یک رویه تبدیل شود. قانون گذاران نیز مانند بسیاری از افراد دیگر انتظار داشتند ویروس کرونا تا الان تحت کنترل درآمده باشد. در عوض، ویروس کرونا همچنان شیوع مییابد و میزان مسافرتهای هوایی حدود ۷۰۰ هزار نفر در روز است. این رقم یک سوم تعداد عادی مسافران است که روزانه جابجا میشدند.
هنوز سرنوشت دستیابی به یک توافق مشخص نیست. دموکراتها و جمهوریخواهان هنوز در حال چانه زنی در خصوص یک بسته گستردهتر حمایت مالی هستند که کمک به شرکتهای هواپیمایی احتمالاً بخشی از آن خواهد بود.
کارکنان شرکتهای هواپیمایی تنها کارکنانی نیستند که متحمل آسیب شده اند، زیرا همه گیری ویروس کرونا همچنان به اقتصاد آمریکا ضربه میزند. در عین حال، وضعیت شاغلان در صنعت هواپیمایی به شکلی ویژه بسیار وخیم است، زیرا این صنعت بر چند شرکت معدود و بزرگ متمرکز شده است و ضرب الاجل مشخصی وجود دارد. ممکن است بسیاری از آمریکاییها شاغلان در صنعت هواپیمایی را کارکنان ضروری ندانند. در عین حال، بسیاری از کارکنان شرکتهای هواپیمایی میگویند سلامتی خود را به خطر انداختند تا هواپیماها در زمان کرونا زمین گیر نشوند. کارکنان شرکتهای هواپیمایی به انتقال افرادی پرداختند که لازم بود سفر کنند و کالاهای اساسی از جمله تجهیزات پزشکی را منتقل کردند. حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد محمولهها به طور معمول با استفاده از هواپیماهای مسافربری منتقل میشوند.
فرستاده شدن بیش از ۳۵ هزار نفر به مرخصی اجباری فقط بخشی از ماجراست. دهها هزار نفر دیگر مرخصی بدون حقوق گرفته اند یا شرکتهای هواپیمایی خود را برای همیشه ترک کرده اند. تعداد ساعات کار افراد دیگری کاهش یافته است و این افراد درباره کاهش حقوق در پاییز امسال نگرانند.
بیش از ۱۸۰۰ فروند از هواپیماهای خطوط هوایی آمریکا زمین گیر شده اند که این رقم یک سوم تعداد کل هواپیماها در آمریکاست. پیش بینی میشود در پی اخراج افراد میزان خدمات نیز کاهش یابد.
صنعت هوانوردی آمریکا از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، شیوع نوع دیگری از ویروس کرونا در سال ۲۰۰۳ و رکود شدید اقتصادی در سال ۲۰۰۸ نیز آسیب دید، ولی اقتصاددانان میگویند این موارد در عین حال که دردناک بودند با فاجعه امسال قابل مقایسه نیستند. ارقام منتشر شده در وزارت کار در این ماه نشان میدهند، در بخش حمل و نقل هوایی هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار شغل کمتر از ماه مارس وجود دارد که یک کاهش ۲۰ درصدی است.
جوزف سوبیرالسکی کارشناس صنعت هواپیمایی در دانشگاه پردیو گفت: «این وضعیت بی سابقه است. وضعیت ۱۱ سپتامبر بطور ناگهانی پیش آمد. آن وضعیت مبهوت کننده بود و مردم را به زانو درآورد. به نظر میرسد وضعیت فعلی شومتر باشد، زیرا ما در حالت بی اطلاعی به سر میبریم. ما نمیدانیم شیوع کرونا چه زمانی کاهش مییابد و چه زمانی واکسن این بیماری تولید میشود.»
افرادی که به مرخصی اجباری رفته اند، این حق را دارند که به سر کارهای قبلی خود فراخوانده شوند، ولی کارشناسان و تحلیلگران پیش بینی میکنند بهبود اوضاع چند سال طول بکشد.