• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۴۰۴۹۰
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۶
سیاسی » مجلس
محسن حاجی میرزایی

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنای کار است

وزیر آموزش و پرورش گفت: با وجود سند تحول بنیادین صحبت از اسنادی مانند ۲۰۳۰ سخنی گزاف و بیهوده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محسن حاجی میرزایی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آموزش و پرورش فراگیرترین نهادی است که با بیشترین بخش از جامعه مرتبط است و مجلس نیز به عنوان خانه ملت، صالح‌ترین نهاد برای پرداختن به آموزش و پرورش است.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم که در پیام روز افتتاح مجلس، در کنار تحقق بخشیدن به اقتصاد مقاومتی، تلاش مجدانه برای ژرف سازی فرهنگ اسلامی را جزو اولویت‌های فوری دانستند که این اولویت‌ها در دستور کار همه ارکان نظام است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


وی افزود: وقتی سخن از تحقق همه الزامات قطعی برای نیل به اقتصاد مقاومتی در دستور قرار می‌گیرد، تربیت نسل توانمند که ظرفیت مشارکت فعال را داشته باشد، مورد توجه است، زیرا جوامع و انسان‌ها به گونه‌ای عمل می‌کنند که یاد می‌گیرند. معروف است که می‌گویند برای اطلاع از تصویر آینده جامعه به مدارس بروید تا مشخص شود چه آموزش می‌دهند و چگونه آموزش می‌بینند.
حاجی میرزایی ادامه داد: اثربخشی و کارایی نهاد‌های جامعه در گرو یادگیری آن جامعه است. امروزه ما محصول آموزش و پرورش دیروز ما، و فردای ما محصول آموزش و پرورش امروز ماست.


عضو کابینه دولت با بیان اینکه مهمترین میثاق مشترک ما و نمایندگان مجلس، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، گفت: این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری، حکم قانون و دستور رئیس جمهور است. همچنین این سند به عنوان یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، نیاز اساسی جامعه نیز به شمار می‌رود.


وی تصریح کرد: جمعی از اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی با استفاده از تجربیات و آموزه‌های دینی عمیق و همچنین مرور کامیابی‌ها و ناکامی‌ها در عرصه آموزش به یک سند رسیده اند و این سند مبنای همه تحولات آموزش و پرورش است و با وجود این سند بنیادین، صحبت از اسنادی مانند ۲۰۳۰، سخنی گزاف و بیهوده است.
حاجی میرزایی اظهار داشت: به دنبال انتقال از مفهوم آموزش به تربیت و انتقال از تربیت یک ساحتی به تربیت متوازن و چندساحتی است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


وزیر آموزش و پرورش افزود: آماده سازی دانش آموزان برای پذیرش مسئولیت اجتماعی، مشارکت در زندگی جمعی، آمادگی برای دفاع از ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی و دور کردن آن‌ها از انفعال و آسیب‌های اجتماعی از جمله ماموریت‌های این وزارتخانه است.
وی ادامه داد: طی سال‌هایی که سند تحول بنیادین تصویب و ابلاغ شده اقدامات بسیاری در این وزارتخانه انجام شده است از جمله اینکه ۶ زیر نظام پیش بینی و در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب و ابلاغ شده است و براساس هر زیر نظام یک کارگروه تعبیه شده که برش ۵ ساله آموزشی تدوین و هرساله به کارگروه‌ها ابلاغ شده است.


حاجی میرزایی اظهار کرد: اهداف دوران‌های مختلف تحصیلی با همه آن ۶ اولویت در ۱۱ حوزه یادگیری تعیین شده و پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش به استحضار شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز رسیده است. همچنین در کتب آموزشی نیز تغییراتی ایجاد شده است.
وی ادامه داد: زمانی می‌توانیم از اجرای سند کامل تحول حرف بزنیم که نتایج عینی آن در جامعه، مدرسه و سطح دانش آموزان قابل مشاهده باشد و خانواده، معلمان و دانش آموزان نیز درک درست و مناسبی از سند تحول داشته باشند. برهمین اساس بر روی ۲۵ سند تحول تاکید کردیم. تحول آفرین بودن، قابل مشاهده و ارزیابی بودن نتایج، فراگیر بودن، شوق انگیزی از جمله موارد مورد تاکید وزارت آموزش و پرورش است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


وزیر آموزش و پرورش به ضرورت داشتن حداقل یک مهارت توسط دانش آموزان تاکید کرد و افزود: براساس سند تحول هر دانش آموز پس از گذراندن مقاطع تحصیلی باید یکی از مهارت‌ها را کسب کرده باشد.
وی با اشاره به اقدامات وزارت آموزش و پرورش در دوران شیوع کرونا، گفت: پدیده کرونا، نظام آموزشی ما را متحول کرد برهمین اساس ما ناچار بودیم برای جلوگیری از توقف انتقال دانش، آموزش را هرچه سریع‌تر آغاز کنیم. در این راستا پس از یک هفته از تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا یک شبکه تلویزیونی و سپس ۳ شبکه برای ارائه آموزش به دانش آموزان اختصاص یافت.


حاجی میرزایی با اشاره به مشکلات ارائه آموزش با شبکه تلویزیونی، افزود: مشکل اساسی این نوع آموزش‌ها ارتباط یک سویه معلم با دانش آموزان بود بر همین اساس بسیاری از دانش آموزان در مدارس به شبکه‌های خارجی مراجعه کردند. با توجه به مسئولیت وزارت آموزش و پرورش نسبت به دانش آموزان، شبکه‌هایی را بر بستر اینترنت داخلی و بومی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری ایجاد کردیم این اقدام موجب شد ۷۰ درصد دانش آموزان از امکانات آموزشی مجازی برخوردار شوند.


وی با اشاره به مشکلات عدم ارتباط خطوط در برخی از مناطق، اظهار کرد: برای رفع این مشکل بسته‌های خودآموزی تهیه و به صورت مکرر بین دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی و مجازی را نداشتند توزیع شد.

اجرای قانون استخدام ۲۵ هزار نفر معلمان حق التدریسی از اول مهر

وزیر آموزش و پرورش گفت: قانون به ما اجازه جذب ۲۵ هزار نفر از معلمان حق التدریسی را داده که از اول مهرماه اجرایی و اعمال خواهد شد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


محسن حاجی میرزایی در نشست علنی امروز، در بخش دوم سخنان خود در پاسخ به سوالات نمایندگان در بحث تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش، تصریح کرد: در تمام سفر‌های استانی با معلمان و حق التدریسی‌ها در تماس بودم و فکر نکنید که از شرایط راضی هستم.


وی افزود: قانون تاکنون وضعیت استخدامی معلمان را تا سال ۹۲ تعیین کرده و برای آنکه بار تعهدات ما کم شود قانون اجازه داده از ظرفیت‌های سرباز معلم و معلمان حق التدریسی استفاده شود که بار دیگر قانون و مجلس این مسائل را تبدیل به تعهد برای وزارت آموزش و پرورش کرده است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: براساس قانون تا قبل از سال ۹۲، حدود ۸۸ هزار نفر باید تعیین تکلیف شوند و به موجب مصوبه مجلس باید از معلمان آزمون گرفته شود و ما نمی‌توانیم این آزمون را حذف کنیم.


حاجی میرزایی تاکید کرد: معلمان پیش دبستانی قبلا برای مشغول شدن به کار از آموزش و پرورش حقوق می‌گرفتند، اما براساس استفساریه‌ای این موضوع توسعه یافت و اعلام شد که ۳۰ هزار نفر به تعداد افراد قبلی برای استخدام اضافه شوند.
وی بیان کرد: امسال در همان قانون تصریح شده که براساس بودجه تخصیصی و تا پایان برنامه ششم توسعه یعنی سال ۱۴۰۰ استخدام شوند، اما ما تنها ۲۵ هزار نفر را امتیاز داده و برای آن‌ها ردیف داریم.


وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این قانون تاکنون ۱۱ بار اصلاح شده و شرایط بدی برای ما به وجود آورده است، گفت: از سال ۸۸ تا ۹۲، ۴۰۷ هزار نفر نیرو وارد آموزش و پرورش شده است، در صورتی که باید نیرو‌ها از دانشگاه فرهنگیان جذب آموزش و پرورش شوند، اما ۱۹۷ هزار نفر از مسیر غیر از دانشگاه فرهنگیان و غیررقابتی جذب شده اند که برخی از آن‌ها به لحاظ شرایط سن و تحصیلات مناسب آموزش در یک منطقه نیستند، اما ما براساس قانون این کار را انجام دادیم.


حاجی میرزایی ادامه داد: تغییرات قانون آشفتگی و بهم ریختگی را به وجود آورده و حدود ۴۸.۴ درصد طی ۱۰ سال گذشته همین گونه استخدام شده اند که حدود ۴۰ درصد از آن‌ها بیش از ۳۵ سال سن دارند.
وی با اشاره به موضوع رتبه بندی معلمان هم، گفت: دولت براساس قانون نظامی را طراحی و اجرا کرد، اتفاقاتی که درباره افزایش حقوق فرهنگیان افتاده بسیار خوب بوده و در مقایسه با ۱۰ سال پیش و حتی طی همین ۹ ماه گذشته افزایش حقوق برای فرهنگیان انجام شده است.


وزیر آموزش و پرورش ضمن انتقاد به برخی افرادی که می‌گویند آموزش و پرورش اولویت دولت نیست، اظهار کرد: بیشترین افزایش حقوق طی یکسال گذشته متوجه فرهنگیان بوده است و من هیچ وعده‌ای نداده ام که به آن عمل نکرده باشم و درباره بحث معلمان اکنون سرافرازم.
حاجی میرزایی خطاب به نمایندگان مجلس تاکید کرد: بررسی کنید، هرکسی به شما مراجعه کرد فیش حقوقی مهر ۹۸ وی را با سال ۹۹ مقایسه کنید. حدود یک سال پیش در زمان گرفتن رأی اعتماد از مجلس اعلام کردم که سیاسی نیستم و ماموریت سیاسی ندارم و کوچکترین اقدامی به لحاظ سیاسی در آموزش و پرورش انجام نمی‌دهم.


وی افزود: همه همکاران خود را هم از این موضوع منع کرده و گفته ام اگر کسی بخواهد تخطی کند با وی برخورد می‌کنم، زیرا آموزش و پرورش محل تعلیم و تربیت بوده و باید مورد حمایت قاطبه مردم باشد.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: هیچ عزل و نصبی در آموزش و پرورش طی دوره مسئولیت من با انگیزه سیاسی انجام نشده و نخواهد شد، با اطمینان می‌گویم هرمورد که شما نمایندگان در مورد آن فرمودید توضیح می‌دهم.


بیان این سخنان وزیر آموزش و پرورش اعتراض تعدادی از نمایندگان را به دنبال داشت و آن‌ها با در دست داشتن کتاب آئین نامه به قسمت جلوی مجلس و جایگاه ناطقان آمدند.
در این میان قاضی زاده هاشمی نایب رئیس اول مجلس که اداره ساعاتی از جلسه را برعهده داشت تلاش کرد تا با ارائه تذکرات مداوم نمایندگان را آرام کند، اما آن‌ها همچنان به اعتراض خود ادامه دادند.


حاجی میرزایی در پایان سخنان خود درباره استخدام نیرو‌های حق التدریسی و معلمان، گفت: براساس اجازه‌ای که امسال به ما داده شده ۲۵ هزار نفر از اول مهرماه استخدام می‌شوند و بقیه هم براساس امتیازدهی از سال‌های بعد به میزان تعیین شده استخدام خواهند شد.
بعد از پایین آمدن حاجی میرزایی از جایگاه ناطقان و خروج از صحن علنی، نمایندگان معترض به دنبال وی تا مقابل درب صحن رفته و در اطراف وزیر آموزش و پرورش تجمع کردند که بعد از دقایقی با خروج وزیر، نمایندگان به صندلی‌های خود بازگشتند.

نایب رئیس مجلس: آزمون‌های داخلی آموزش و پرورش استانداردسازی شود

نایب رئیس اول مجلس گفت: برای اجرای قانون حذف کنکور، آزمون‌های داخلی آموزش و پرورش باید استاندارد شود تا قابل ارزیابی باشد و به این شیوه امکان جایگزینی کنکور مهیا شود.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست علنی امروز پیش از آغاز بخش دوم سخنان وزیر آموزش و پرورش در صحن مجلس اظهار داشت: حفظ و قرائت قرآن دانش آموزان ضعیف است و در کشور اسلامی ما لازم است که قرآن جایگاه مناسبی در نظام تعلیم و تربیت داشته باشد.
وی اضافه کرد: وزن علوم اجتماعی، آموزش سبک زندگی، اخلاق به نسبت علوم طبیعی و ریاضی و اهمیت دادن به آن متاسفانه ضعیف است.
قاضی زاده افزود: برخی مصاحبه‌ها و گفتگو‌های خبری مدیران آموزش و پرورش و وعده‌هایی که می‌دهند، اما ناقص عمل می‌شود، توقعی از درآمد‌های معلمان ایجاد می‌کند، اما بعداً اتفاقی رخ نمی‌دهد. اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، ابتدا عملیاتی کنید، سپس اطلاع رسانی انجام شود.
وی ادامه داد: نیرو‌های خدماتی مدارس و عدم تبدیل وضعیت آن‌ها که بعضاً دارای فوق لیسانس و دکتری هستند باید تعیین تکلیف شود. همچنین نحوه اجرای خصوصی سازی در آموزش و پرورش خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است.

وزارت آموزش و پرورش مانع تربیت نسل براساس آموزه‌های غربی شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تشکیل شورای اسلامی برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش گفت: این وزارتخانه باید مانع اجرای برنامه‌های غرب گرایانه و تربیت نسل براساس آموزه‌های غربی و سند ۲۰۳۰ شود.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست علنی امروز درباره گزارش وزیر آموزش و پرورش درخصوص مشکلات نظام آموزشی کشور گفت: راهبردی‌ترین سازمان کشور از منظر انقلاب اسلامی سازمان تعلیم و تربیت عمومی است. به نظر می‌رسد که در دوران اخیر، دولت‌ها از این زاویه به سازمان تعلیم و تربیت نگاه نکرده اند.


وی ادامه داد: به زودی ۳۵۰ هزار نفر از معلمین سرافراز کشور بازنشسته شده و دچار مشکل جدی نیروی انسانی می‌شویم. از طرفی تبعیض گسترده در نظام آموزش و پرورش تحت عنوان مدارس مختلف وجود دارد و مسئله جذب و تربیت کادر مجرب و به کارگیری کادر باانگیزه برای معلمی چالش آموزش و پرورش است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امیدواریم وزارت آموزش و پرورش با همکاری شورای انقلاب فرهنگی برای این مشکلات بنیادین آموزش و پرورش فکری جدی کنند و با ارائه بسته نقش مجلس نیز در آن روشن شود.


وی افزود: نمایندگان به این موضوع اشاره کردند که نقش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان باید بیش از پیش تقویت شود، از طرفی اجرای دقیق سند تحول بنیادین اتفاق بیفتد. اعضای کمیسیون آموزش حرفشان این بود که همانطور که شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها برای وزارت علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت و مراکز آموزش عالی تشکیل شد، برای برای تحول بنیادین در آموزش و پرورش نیز شکل بگیرد.
قاضی زاده تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش با تشکیل شورای اسلامی با قدرت‌تر جلوی اجرای برنامه‌های غرب گرایانه و تربیت نسل بر اساس آموزه‌های غربی و سند ۲۰۳۰ را بگیرد و گزارش‌های دقیق آن را به مجلس و شورای انقلاب فرهنگی ارائه کند.

تاکید نمایندگان ملت بر توجه به دغدغه معیشتی فرهنگیان کشور
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از سخنان وزیر آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس، بر توجه ویژه دولت به دغدغه معیشتی فرهنگیان و استخدامی معلمان حق التدریسی کشور تاکید کردند.
متن اظهارات نمایندگان مجلس به این شرح است: 
 
اقدام وزارت آموزش و پرورش نسبت به رفع مشکلات استخدامی و معیشتی فرهنگیان
 
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش باید نسبت به رفع مشکلات استخدامی و معیشتی معلمان اقدام کند تا آن‌ها بتواند به رسالت اصلی خود یعنی پرورش نیروی انسانی بپردازند.
 
آقای مهدی عسکری در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۵ خردادماه) مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گزارش وزیر آموزش و پرورش، گفت: آموزش و پرورش یعنی آینده کشور که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. عملکرد امروز ما تعیین کننده آینده نظام است. همانطور که رهبر حکیم انقلاب در بیانیه گام دوم آن را سرآغاز ورود به عصر جدید و تمدن سازی نوین خوانده است. آموزش و پرورش باید افرادی در تراز گام دوم انقلاب تربیت کنند که این به وجود افراد و افکار جدید برای بروز تحول نیاز دارد.
نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که آموزش و پرورش برای تبدیل اسناد بالادستی به برنامه عملیاتی چه کاری کرده است؟ افزود: اسناد بالادستی نیاز به برنامه علمیاتی، زمان بندی و شاخص‌های ارزیابی دارد که وزیر آموزش و پرورش باید درباره برنامه تبدیل این اسناد به برنامه عملیاتی توضیح دهد.
 
وی ادامه داد: تا کی قرار است آموزش و پرورش درگیر مسائل و مشکلات معیشتی و وضعیت استخدام نیرو‌های حق التدریس، آموزشیاران نهضت سوادآموزی باشد. باید وزارت آموزش و پرورش با کمک مجلس مشکلات معلمان را حل کنند تا آن‌ها بتواند به رسالت اصلی خود یعنی پرورش نیروی انسانی بپردازند. تداوم تجمع فرهنگیان و بیان مطالباتشان خلاف منزلت اجتماعی است که در سند تحول، آموزش و پرورش مکلف به رعایت آن شده است.
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره نظام پرداخت گفت: براساس عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی، اقدامات به صورت کامل انجام نشده است و بسیاری از عزیزان ما در دانشگاه فرهنگیان از امکانات و تجهیزات لازم و مناسب برخوردار نیستند، دانشجویان نیز در مضیقه هستند بنابراین نظام جامع ارزیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش که یکی از ضرورت‌های مورد اشاره در سند تحول است باید به درستی انجام شود تا بسیاری از مشکلات حل شود.
عسکری یادآور شد: تحول بنیادین ارزیابی می‌تواند در توسعه فرهنگی تفکر خلاق و نوآورانه دانش آموزان و ارتقای رویکرد کنترلی آموزش و پرورش تاثیرگذار باشد. 
 
لزوم اختصاص ۲۵ درصد بودجه کشور به وزارت آموزش و پرورش
 
نماینده مردم تربت جام در مجلس گفت: در حال حاضر کمتر از ۷ درصد از بودجه کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود در حالی که این وزارتخانه به ۲۵ تا ۳۰ درصد بودجه کل کشور نیاز دارد.
آقای جلیل رحیمی جهان آبادی درباره گزارش وزیر آموزش و پرورش درخصوص مشکلات نظام آموزشی کشور گفت: در حال حاضر کمتر از ۷ درصد از بودجه کشور به آموزش و پرورش اختصاص داده می‌شود در حالی که این وزارتخانه به ۲۵ تا ۳۰ درصد بودجه کل کشور نیاز دارد.
 
نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که چگونه بدون دادن اعتبار، تامین نیرو، پرداخت حقوق معلم و ساخت مدرسه می‌توان از آموزش و پرورش انتظار تربیت دانش آموزان را داشت، افزود: دولت تلاش خود را برای ارتقای بودجه این وزارتخانه انجام داده و حال نوبت مجلس است تا با حذف ردیف‌های اعتباری زائد از بودجه سایر وزارتخانه ها، اعتبارات آموزش و پرورش را افزایش دهد.
 
وی با بیان اینکه نظارت دقیقی بر مدرس غیردولتی نمی‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر معلمان به صورت قرارداد رسمی، حق التدریسی، نهضتی و سرباز معلم فعالیت می‌کنند، چگونه می‌توان انتظار داشت فردی که امنیت شغلی نداشته، بتواند با حداقل امکانات به درستی به وظایف خود عمل کند.
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دریافتی فردی که دکتری داشته و در آموزش و پرورش فعالیت می‌کند، ۵۰ درصد هیات علمی‌های دانشگاه است، حال چگونه این فرد انگیزه لازم برای آموزش به دانش آموزان را داشته باشد، اضافه کرد: اگرچه مجلس دهم برای تعیین تکلیف نیرو‌های حق التدریسی، پیش دبستانی و... قانون تصویب کرد، اما در حال حاضر با برگزاری آزمونی غیرمنصفانه این افراد از استخدام در وزارت آموزش و پرورش جا مانده اند.
آقای رحیمی جهان آبادی با بیان اینکه بیمه معلمان مناسب نیست، ادامه داد: همه ما مدیون معلمان هستیم و باید خدمات رفاهی و تعاونی مناسبی برای آن‌ها فراهم کنیم. 
 
انتقاد از عدم وجود امکانات کارگاهی در اکثر هنرستان‌های کشور
 
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی گفت: بیشتر هنرستان‌های کشور فاقد امکانات کارگاهی هستند.
آقای جلال محمودزاده اظهار داشت: آقای حاجی میرزایی بگویند در دوره فعالیت خود برای فضای آموزشی کشور چه کردند و برای مدارس در روستا‌های محروم چه اقدامی را صورت داده اند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر مدارس مناطق محروم تخریبی هستند، بیان کرد: در زلزله‌هایی که در چند سال اخیر رخ داده تلفات انسانی زیادی داشته ایم، چرا باید در روستا‌های محروم از مدارس تخریبی و سیستم گرمایشی غیراستاندارد استفاده کنیم تا اتفاقاتی مانند مدرسه شین آباد رخ دهد.
 
وی افزود: نیرو‌های خدماتی و اداری آموزش وپرورش از کمترین حقوق برخوردار هستند و سوال ما این است چرا وزارت آموزش و پرورش برای استخدام نیرو‌های خدماتی اقدام نمی‌کند.
آقای محمودزاده با بیان اینکه بیشتر هنرستان‌های کشور، فاقد امکانات کارگاهی هستند، ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش توضیح دهد که سرنوشت رتبه بندی معلمان به ویژه بازنشستگان چه شد. بعد از بازنشستگی معلمان حدود ۳ میلیون کاهش حقوق دارند.
 
این نماینده مردم در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش باید برای تبدیل وضعیت معلمان حق التدریسی و سرباز معلم اقدام کند، گفت: آزمون گرفتن از معلمین نهضت ناعادلانه است و در اصلاح قانون معلمین نهضت تجدیدنظر شود.
آقای محمودزاده اظهار داشت: به جای تمرکززدایی در تصمیم گیری‌ها به سمت تمرکز بیشتر می‌رویم و نیرو‌های دانشگاه فرهنگیان به طرز تبعیض آمیزی انتخاب می‌شوند انتظار داریم از نیرو‌های متعهد و متخصص دانشگاه فرهنگیان استفاده شود.
 
معلمی که عصر‌ها در اسنپ کار می‌کند، نمی‌تواند مربی خوبی باشد
 
نماینده مردم کاشمر در مجلس با بیان اینکه معلمی که عصر‌ها در اسنپ کار می‌کند، نمی‌تواند مربی خوبی باشد، تصریح کرد: آیا نظارتی بر وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی با دریافتی ۵۰۰ هزار تومان دارید.
آقای جواد نیک بین گفت: آمدی جانم به قربانت، ولی حالا چرا، در شرایط کنونی تمام معلمان از پا افتاده و به عدم رعایت قانون معترض هستند، زیرا سطح آزمون مربوط به تعیین تکلیف نیرو‌های نهضتی و پیش دبستانی با سایر اقشار که به دنبال استخدام هستند، تفاوت چشمگیری داشته و عدالت در آن رعایت نشده است.
 
نماینده مردم کاشمر با بیان اینکه چرا طرح رتبه بندی معلمان و همسان سازی حقوق آن‌ها اجرایی نشده، افزود: حقوق یک معلم بازنشسته از کارگر ساده نیز کمتر است. این در حالی است که در قانون تاکید شده که حقوق بازنشستگان تنها درصد از کارمندان کمتر باشد. آیا در حال حاضر حقوق معلمان بازنشسته ۱۰ درصد از حقوق کارمندان کمتر است؟ یا ۵۰ درصد؟
وی اظهار کرد: در حال حاضر حقوق فردی که دکتری داشته و در دانشگاه تدریس می‌کند با معلمی که دکتری دارد، تفاوت چشمگیری دارد.
 
آقای نیک بین با بیان اینکه باید محل هزینه سود حاصل از صندوق فرهنگیان مشخص شود. ادامه داد: در صورتی که سند تحول بنیادین اجرایی می‌شد، مشکلات موجود در فضای مجازی به وجود نمی‌آمد. از آنجایی که دولت اعتقادی به اجرای سند تحول ندارد و به دنبال اجرای ۲۰۳۰ است، وضعیت کنونی ایجاد شده است.
 
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه معلمی که عصر‌ها در اسنپ کار می‌کند، نمی‌تواند مربی خوبی باشد، تصریح کرد: آیا نظارتی بر وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی با دریافتی ۵۰۰ هزار تومان دارید.
آقای نیک بین تعین تکلیف نیرو‌های حق التدریسی، نهضتی و. را بهترین راهکار برای تامین کمبود نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش دانست و ادامه داد: عدالت به معنای تساوی نیست و سرانه دانش آموزی باید براساس محرومیت پرداخت شود.
 
آموزش و پرورش رفع مشکلات معیشتی معلمان را جدی دنبال کند
 
نماینده مردم بوکان در مجلس گفت: وزارت آموزش و پرورش با توجه به اهمیت آموزش در توسعه کشور، رفع مشکلات معیشتی معلمان را به صورت جدی پیگیری کند.
آقای انور حبیب زاده بوکانی، ضمن تشکر از معلمان که با وجود شیوع کرونا آموزش را تعطیل نکرده و با استفاده از فضای مجازی این امر خطیر را به خوبی انجام داده اند، گفت: داشتن نیروی انسانی سالم، کارآمد و متخصص محرک طرح توسعه وضعیت کشور است که بخشی از وظیفه این نیروی انسانی برعهده معلمان قرار گرفته است.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که معلمان دغدغه معیشتی دارند و حقوق شان کفاف حداقل زندگی را نمی‌دهد، چگونه توقع داریم که کارشان را به درستی انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه طرح رتبه بندی فرهنگیان طی چند سال گذشته از سوی دولت به صورت کامل اجرا نشده است، اظهار کرد: دولت نتوانسته وضعیت معیشتی معلمان را در این چند سال به خوبی تامین کند، وزارت آموزش و پرورش با مشکل نیروی انسانی و کمبود فضای آموزشی در برخی شهر‌ها و روستا‌ها مواجه بوده است.
آقای حبیب زاده بوکانی افزود: تدبیر آموزش و پرورش برای تامین نیروی انسانی موردنیاز با تاکید بر صرفه جویی اقتصادی موجب اضافه شدن گروه‌های جدیدی از معلمان مانند حق التدریسی ها، خرید خدمتی، برون سپاری بازنشستگان و ... از سوی شرکت‌های طرف قرارداد آموزش و پرورش شده است به طوری که حقوق به صورت کامل به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.
 
وی اظهار کرد: این رده از معلمان بیمه ناقص داشته و امنیت شغلی ندارند، همچنین در ایام نوروز و تابستان و تعطیلات رسمی و غیر پیش بینی شده بیمه و حقوق به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد. در کنار این معلمان بخشی از بار آموزش و پرورش بردوش معلمان پیش دبستانی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی قرار گرفته است در حالی که استقرار آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آزمون آموزش دهنده‌های نهضتی و ۳ گروه دیگر مانند سرباز معلمان و معلمان پیش دبستانی باید حذف شود و امیدواریم وزیر آموزش و پرورش با عنایت به اهمیت آموزش در توسعه کشور برای رفع مشکلات معیشتی معلمان، حق التدریسی‌ها و نهضتی‌ها اقدام لازم را انجام دهد.
 
وضعیت استخدامی معلمان حق التدریسی تا مهرماه تعیین تکلیف شود
 
نماینده مردم تبریز در مجلس با اشاره به ضرورت اجرای قانون تعیین تکلیف وضعیت استخدامی نیرو‌های حق التدریسی از وزیر آموزش و پرورش خواست تا مهرماه سال جاری نسبت به اجرای این قانون اقدام شود.
آقای سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، ضمن تشکر و قدردانی از وزیر آموزش و پرورش برای اقدامات موثر آن وزارتخانه در دوران کرونا و راه اندازی شبکه تلویزیونی، شبکه‌های مجازی و اپلیکیشن شاد و جلوگیری از توقف فرآیند آموزشی گفت: تعیین تکلیف و استخدام معلمان حق التدریسی براساس قانون سال ۹۷ باید هر چه سریعتر صورت بگیرد.
 
وی ادامه داد: انجام دوره‌های آموزشی معلمان حق التدریسی در تابستان امسال و سپس تعیین تکلیف آن‌ها در مهرماه موجب می‌شود، قانون مذکور اجرایی شود، در غیر این صورت اجرای آن به سال آینده موکول شده و ما از وظیفه سوال از وزیر استفاده خواهیم کرد، بنابراین درخواست داریم این قانون در سال جاری انجام شود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به وضعیت معلمان مدارس غیرانتفاعی در دوران کرونا افزود: حدود ۲۰۰ هزار معلم در مدارس غیرانتفاعی در دوران کرونا آسیب دیدند، از این رو از وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی این حوزه درخواست می‌کنم به وضعیت آن‌ها رسیدگی کند.
 
وی با اشاره به ضرورت تقویت و توسعه دانشگاه فرهنگیان گفت: برخی اراده‌ها برای تضعیف دانشگاه‌ها عمل می‌کند، با توجه به اینکه سیاست آموزش و پرورش تقویت دانشگاه فرهنگیان بود، از شما می‌خواهیم هر چه سریعتر وعده خود را عملیاتی کنید.
آقای میرتاج الدینی ادامه داد: مشکلات معلمان حق التدریسی و نهضتی باید هر چه سریعتر برطرف شود، از طرفی ورود به آموزش و پرورش باید صرفاً دانشگاه باشد.
 
آموزش و پرورش اولویت دولت نیست
 
نماینده مردم شیراز گفت: در دولت آقای روحانی وزارت آموزش و پرورش در اولویت نیست، متاسفانه آموزش و پرورش حاشیه‌ای و فاقد اولویت است.
آقای ابراهیم عزیزی درباره گزارش وزیر آموزش و پرورش درخصوص مشکلات نظام آموزشی کشور گفت: اساساً در دولت آقای روحانی وزارت آموزش و پرورش در اولویت نیست، متاسفانه آموزش و پرورش حاشیه‌ای و فاقد اولویت است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا باید آموزش و پرورش به عنوان مرکز تعلیم و تربیت ایرانی و اسلامی به جولانگاه جریان‌های سیاسی معلوم الحال تبدیل شود، گفت: چه پاسخی برای عزل و نصب‌های یک شبه دارید. چه حجتی داشتید فرزند شهیدی که مدیرکل آموزش و پرورش فارس بود را یکشبه برکنار و عناصر معلوم الحال را جایگزین وی کردید.
 
وی با اشاره به اینکه چه دلیلی برای تبعیض‌های ناروای خود دارید، سازمان دانش آموزی حیات خلوت چه کسانی شده است؟ ادامه داد: امروز رانت خواری موسسات آموزشی را شاهدیم، اگر جریان‌های سیاسی اجازه دادند وضعیت موسسات آموزشی را بررسی کنید.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خبر‌های بدی از دانشگاه فرهنگیان به گوش می‌رسد، گفت: چرا به دنبال دفاع از حقوق نیرو‌های خود نیستید؟ چرا نیرو‌های نهضتی باید احساس تبعیض کنند. انتظار داریم آموزش و پرورش در نظام اسلامی در اولویت باشد.
 
صندوق فرهنگیان را از نیرو‌های فاسد پاکسازی کنید
 
نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صندوق فرهنگیان جولانگاه نیرو‌های فاسد شده است، از دولت خواست صندوق فرهنگیان را از وجود نیرو‌های فاسد و سیاسی پاکسازی کند.
آقای علی‌اکبر کریمی در جریان بررسی مسائل حوزه آموزش و پرورش، گفت: آموزش در کنار بهداشت و امنیت از مهم‌ترین کار‌هایی است که دولت‌ها باید تولید و در اختیار مردم قرار دهند. آموزش و پرورش گرفتار چالش‌های بسیاری به خصوص در حوزه منابع انسانی شده است، عدم تناسب روند بازنشستگی نیرو‌ها با جذب نیرو نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
 
نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما تعداد زیادی کمبود نیرو در حوزه آموزش داریم. به طور مثال در استان مرکزی نیز بیشترین کمبود در این حوزه وجود دارد با توجه به جمعیت استان بیش از ۳ هزار نیروی انسانی کمبود داریم که نیاز است مجوز استخدام بیشتری به استان داده شود.
وی با بیان این‌که باید امکان جذب نیرو و حق‌التدریسی‌ها با تمام ضوابط اداری و استخدامی و دوره‌های توجیهی پیش از کار وجود داشته باشد، افزود: دانشگاه فرهنگیان باید مورد عنایت ویژه باشد.
 
آقای کریمی یادآور شد: صندوق ذخیره فرهنگیان امانت حدود یک میلیون فرهنگی در دست آموزش و پرورش است که متاسفانه جولانگاه نیرو‌های سیاسی و بعضا فاسد شده است. علیرغم اینکه باند فساد در این صندوق در عالی‌ترین سطح مدیریتی شکل گرفت و با تحقیق و تفحص در مجلس دهم و پیگیری‌های مراجع قضایی و امنیتی اقداماتی صورت گرفت، اما همچنان این روند ادامه دارد لذا اجازه دخالت نیرو‌های فاسد در این امانت فرهنگیان را ندهید.
 
وی در ادامه گفت: پرونده بانک سرمایه نیز نمونه‌ای از فساد این صندوق است، شرکت ماشین‌سازی اراک از شرکت‌های تابعه صندوق فرهنگیان بود که این شرکت چند سال جولانگاه داماد وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم بود که باید پاکسازی شود.
آقای کریمی خواستار توجه به حل مشکلات معیشتی فرهنگیان و همچنین اجرای طرح رتبه‌بندی و رفع تبعیض در استخدام معلمان حق‌التدریس شد و از گلایه‌های فرهنگیان در این خصوص خبر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
آغاز عملیات اجرایی جمع آوری و انتقال فاضلاب بروجرد
خدمت رسانی رایگان کاروان سلامت در آباده
برگزاری یادواره شهدای روستای توکهور شهرستان میناب
ساماندهی کودکان کار و متکدیان کرمانی
رطوبت ۱۰۰ درصدی هوا در جنوب غرب خوزستان
کاروانسرای شاه عباسی ماهیدشت، فرصتی برای توسعه گردشگری
رفع موانع تولید از اولویت‌های دستگاه قضا
اطلاعیه قطع گاز در کلاته رودبار
تقویم روز و اوقات شرعی هجدهم آبان به افق آبادان و خرمشهر
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق استان سمنان
فهرست پرواز‌های فرودگاه اصفهان (هجدهم آبان ۱۴۰۴)
آزادی اشتباهی ۳۷۷ زندانی در انگلیس
جوی پایدار و افزایش آلودگی هوا در کلان‌شهر‌ها
گلایه اهالی روستای قپچاق چهاربرج از نبود روشنایی
ملاقات سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین و رئیس خبرگزاری شینهوا
ویژه برنامه «شب خاطره» برگزار می‌شود
کشف محموله شکار غیر مجاز قوچ ، بره، گرگ و بز وحشی در مناطق حفاظت شده دنا
آغاز مسابقات والیبال قهرمانی کارگران کشور از امروز
آمار فروش و تماشاگران نمایش‌های در حال اجرا
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۸ آبان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
افشای حمله موشکی ایران به منطقه‌ای سری در سرزمین‌های اشغالی در جنگ ۱۲ روزه
پایان اسکان آسیب‌دیدگان دفاع مقدس ۱۲ روزه در هتل‌ها
افزایش قیمت برخی از داروهای بیماران خاص
ایران جوان ۱۴۰۴/۰۸/۱۷
کشور با همراهی مردم و نیرو‌های مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
آغاز رویداد ملی ایران جان، خراسان جنوبیِ ایران
فرآیند حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شد
سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد
اعمال محدودیت آبی شبانه در تهران برای پر شدن مخازن
آغاز رسمی رویداد ملی ایران جان در خراسان جنوبی
جایزه صلح نوبل را به حامی جنایات رژیم صهیونیستی دادند
دخالت‌های خارجی و امید به اتحاد، چالش‌های انتخابات عراق
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)