• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۷۲۸۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
در ارتباط ویدئو کنفرانسی با دبیرکل بین المللی دریانوردی

اعتراض ایران به آیمو درباره مواضع خصمانه آمریکا

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مواضع خصمانه و غیرمتعارف دولت آمریکا و تهدید ناوگان دریایی و دریانوردان ایران اعتراض کرد.

اعتراض ایران به آیمو درباره مواضع خصمانه آمریکابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد در گفتگوی تصویری با کیتاک لیم دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی،ضمن اعلام اعتراض ایران به مواضع خصمانه و غیرمتعارف دولت آمریکا و تهدید ناوگان دریایی و دریانوردان ایران، اقدام آمریکایی‌ها را خلاف قوانین تجاری، موازین حقوق بین الملل و ضوابط صنفی عنوان کرد و گفت: نباید ایمنی دریانوردان از سوی هیچ کشوری تهدید شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن تشریح مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دولت ایران در دوران شیوع ویروس کرونا در حوزه بندری و دریایی، نسبت به تهدید‌های صورت گرفته از سوی آمریکایی‌ها در حوزه بندری و دریایی واکنش نشان داد و خواستار رسیدگی حقوقی موضوع از سوی سازمان بین المللی دریانوردی شد.
دبیرکل آیمو نیز با قدردانی از اقدمات صورت گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در دوران شیوع ویروس کرونا، گفت: از مدیریت حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی خواهم خواست تا به موضوع اقدامات و تهدید‌های آمریکا در قبال ایران رسیدگی کنند.
دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی درباره اقدامات انجام شده از سوی ایران در دوران شیوع ویروس کرونا گفت: تمام اقدامات انجام گرفته از سوی سازمان بنادر و دریانوردی ایران، از گواهینامه دریانوردان گرفته تا توجه به دستور العمل‌های ابلاغ شده بسیار قابل توجه و تحسین برانگیز است و همانطور که می‌دانیم دریانوردان در حال حاضر شرایط بسیار دشواری دارند و امیدوار هستیم ایران به مجموعه اقدامات مثبت خود در این خصوص ادامه دهد و الگویی برای دیگر کشور‌های عضو آیمو باشد.
راستاد همچنین در این گفتگو با اشاره به اینکه تمام مجامع بین المللی نظیر آیمو و نشست G ۲۰ بر لزوم تسهیل تجارت جهانی به خصوص حمل و نقل کالا‌های اساسی، مواد غذایی و دارو تاکید دارند، تصریح کرد: در شرایط کنونی متاسفانه باید بگویم ناوگان دریایی ایران همچنان توسط امریکا تهدید می‌شوند و نه تنها ناوگان دریایی ما بلکه مشتریان ناوگان دریایی و کشتی‌هایی که برای پهلوگیری به بنادر ایران می‌آیند و حتی ترمینال‌های تخلیه و بارگیری ناوگان دریایی ما نیز توسط آمریکا تهدید می‌شوند.
وی افزود: در شرایط سخت کنونی که تمام مجامع بین المللی بر بسترسازی مناسب جهت سهولت تجارت جهانی و تامین کالا‌های اساسی تاکید می‌کنند، ما همچنان تحت فشار سنگین اقدامات آمریکا هستیم و این مساله را بار‌ها در اسناد و مدارک و مکاتبات خود بیان کرده ایم، اما هنوز شرایط سخت فشار‌های اعمال شده پابرجا است.
کیتاک لیم دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی نیز در این رابطه با اشاره به اینکه کشتیرانی بخشی حیاتی از زنجیره تامین و تجارت است، گفت: در شرایط کنونی که شیوع بیماری باعث شده نتوانیم شرایط کشتیرانی پایدار را حفظ کنیم با این وجود مواردی این چنینی غیر تکنیکی است و در حال حاضر درباره این موضوع نامه‌هایی را از طرف دولت ایران دریافت و مقالاتی را نیز در این باره در رسانه‌ها در مورد شرایط پیش آمده مطالعه کرده ام و امیدوار هستم شرایط برای دریانوردان و کشتیرانی به گونه‌ای رقم بخورد که بتوانند فعالیت خود را در حوزه حمل و نقل بدون مشکل در در سراسر دنیا تجربه کنند.
وی افزود: با این وجود بررسی‌های لازم را در مورد این موضوع از طرف آیمو بر اساس کنوانسیون‌ها و مقررات را انجام خواهم داد و نظرات تیم مدیریت حقوقی آیمو را درباره این موضوع جویا خواهم شد، البته مستحضر هستید که آیمو در قبال رسیدگی به برخی مسائل غیرتکنیکی و سیاسی محدودیت‌هایی دارد، با اینحال به طور قطع از مدیریت حقوقی سازمان بین المللی دریانوردی خواهم خواست تا به این موضوع تا جای ممکن رسیدگی کنند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به اینکه اگر مسائل سیاسی را کنار بگذاریم، معتقد هستیم اقدامات آمریکا مستقیما روی امنیت و عملکرد ناوبری دریایی تاثیر می‌گذارد، اظهار کرد: جدای از دخالت‌های همیشگی آمریکا در قبال فعالیت‌های قانونی کشتیرانی ایران، اخیرا ۵ کشتی تانکر به سمت آمریکای جنوبی در حرکت بوده اند که مورد تهدید‌های آمریکا قرار گرفتند. این فعالیت‌ها کاملا قانونی بوده و بر اساس قوانین بین المللی در حال انجام است.
وی افزود: این فشار‌ها و تهدید‌ها قطعا تاثیرات منفی روی دریانوردان خواهد داشت و جدای از مسائل سیاسی که آیمو اعلام می‌کند نمی‌تواند اقداماتی در مقابله با آن داشته باشد، سوال ما این است که ملاک موجود در مقابل این چنین اقدامات تبعیض آمیزی که حق کشتیرانی آزاد را محدود می‌کند چیست و چه اقداماتی می‌تواند از سوی سازمان بین المللی دریانوردی در مورد این رفتار‌های تبعیض آمیز آمریکا در قبال ایران به عنوان یکی از کشور‌های عضو صورت گیرد؟
کیتاک لیم نیز در پاسخ به موارد مطرح شده گفت: ۵ تانکر ایرانی قصد پهلوگیری در برخی بنادر را داشته اند که با دخالت امریکا مواجه شده اند، اما نمی‌دانم در این مورد خاص تا چه حد اطلاعات لازم را ارائه کرده اید؟
راستاد در پاسخ به این سوال دبیرکل آیمو، گفت: در مورد تمام اتفاقات و مسائل، مکاتبات لازم صورت گرفته و اسناد مربوطه را ارائه کرده ایم که برخی از آن‌ها ممکن است در مرحله پردازش توسط وزارت امور خارجه ایران باشند و تمام مسائلی که به آن اشاره کردم اعم از تهدید تانکر‌های ایرانی به آیمو اعلام شده است.
کیتاک لیم پس از شنیدن صحبت‌های مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این خصوص، گفت: یک تنش خاص سیاسی در مورد مسائل سیاسی بین کشور‌های عضو آیمو می‌تواند روی فعالیت‌های دریانوردی کشور عضو تاثیر گذار باشد و اگر این تنش‌های سیاسی مختص به مسائل مربوط به دریانوردی، ناوبری، امور دریانوردان و حمل بار و عزیمت به مقاصد خاص باشد، می‌تواند تاثیرات منفی روی فعالیت‌های دریانوردی داشته باشد.
وی ادامه داد: با نظر به کنوانسیون‌های آیمو نظیر کنوانسیون‌های ایمنی و حفاظت از محیط زیست، آیمو تلاش می‌کند مسیر لازم برای توسعه و سهولت در دریانوردی را برای کشور‌های عضو فراهم کند، اما مساله‌ای که ما در حال حاضر داریم، موضوعی در سطح سیاسی است و باید با جزئیات و دقت بیشتری موضوع را بررسی کنیم تا بتوانیم عملکرد کشتیرانی را ارتقا دهیم.
دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی با اشاره به اینکه در گذشته نیز مواردی داشته ایم که فعالیت‌های کشتیرانی و دریانوردی به دلیل مسائل سیاسی مختل شده است، خاطرنشان کرد: درآن موارد نیز آیمو تا جای ممکن اقدامات لازم را برای هموار کردن مسیر برای ادامه فعالیت کشتیرانی انجام داد هرچند محدودیت‌هایی برای آیمو وجود داشت.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به ماده ب بند ۱ و ماده الف بند ۲ در کنوانسیون تاسیس آیمو در مورد محدودیت و تبعیض در کشتیرانی، اظهار کرد: انتظار داریم این مساله از دیدگاه حقوقی مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد تا بتوانیم به راه حلی مناسب برای این مشکل دست یابیم.
کیتاک لیم در پایان یادآور شد: در حال حاضر عملیات کارامد دریانوردی در سرتاسر دنیا به ویژه در شرایط کنونی شیوع بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است و شیوع آن روی همه چیز تاثیر گذاشته و کشتیرانی نیز از این قائده مستثنی نیست و دریانوردان نیز به همین ترتیب تحت تاثیر قرار گرفته اند.
وی افزود: دریانوردی نیز مانند دیگر مشاغل باید تحت تشکل و اتحادیه خاص خود فعالیت کنند و همه دریانوردان شاغل در دریا‌ها باید تحت قوانین و نظارت اتحادیه مربوط به خود باشند، به همین دلیل است که آیمو سخت تلاش می‌کند تا از دریانوردان حمایت کند و این سازمان به عنوان یکی از آژانس‌های سازمان ملل محدودیت‌هایی در اجرای سیاست‌های خاص خود دارد، با این حال تلاش خود را برای تاکید بر حمایت از فعالیت کشتیرانی و دریانوردان به کار خواهد گرفت.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
صفحه نخست روزنامه های اصفهان(بیست و ششم آبان ۱۴۰۴)
اعطای پروانه بهره‌برداری به نخستین شهرک مسکونی دولتی کشور
مدیرعامل جدید ایران‌ایر منصوب شد
الحاق ۸۷۴۰ هکتار از اراضی استان یزد برای طرح‌های مسکن
سامانه ای برای بارگذاری اسناد قولنامه ای راه اندازی می شود
تأکید فرماندار ماکو بر بازنگری فوری زیرساخت‌های جاده‌ای در پی افزایش تصادفات
کاهش تصادفات معطل تکمیل طرح
ساماندهی ۱۰ هزار و ۲۶۰ متقاضی جوانی جمعیت و تک واریزی در زنجان
امحای ۲۵۱ دستگاه ماینر غیرمجاز در انبار‌های اموال تملیکی آذربایجان غربی
انتخابات؛ مسیر صیانت از نظام و هم‌افزایی برای اعتماد عمومی
جهش تولید زعفران در آذربایجان‌غربی؛ طلای سرخ شمال‌غرب کشور به بار نشست
فعالیت ۱۶۰ هزار خادم رضوی در کشور
احیای تالاب‌ها باید در دستور کار باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۶ آبان ۱۴۰۴
واژگونی یک دستگاه خودروی پراید در محور مهاباد - میاندوآب
ارومیه، رتبه نخست تولید سیب در استان
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ به افق ارومیه
برگزاری جلسه کمیسیون ماده ۵ آذربایجان‌غربی
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
پیرغلامان حسینی در آستان سلطان طوس
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
شیراز لرزید
هوای اصفهان سالم شد
توصیه‌های هواشناسی کشاورزی استان همدان
ختم ۴۲ درصد پرونده‌ها در شورا‌های حل اختلاف به سازش
رکورد ۱۹۰ روزه در ساخت ۱۵۰۰ واحد مسکونی
تکذیب استعفای اعضای دولت
استخدام در صداوسیما - استان مرکزی
اطلاعیه دانشگاه تهران درباره حواشی رویدادی در دانشکدگان هنر‌های زیبا
بارش باران در مناطق مختلف خوزستان
بدون تعارف با رئیس سازمان هواشناسی کشور
بازی‌های همبستگی اسلامی، فربد تالشی هم به نیمه نهایی ساندا رسید
آغاز اصلاح یک موسسه اعتباری ناتراز
قطع آب اداره‌های دولتی پر مصرف
فعالیت سامانه بارشی تا روز دوشنبه در استان کرمانشاه
فرهنگ در خدمت بی فرهنگی
اجرای طرح تعریض آزادراه کرج قزوین  (۴ نظر)
اطلاعیه کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای استان مرکزی  (۳ نظر)
نیروی دریایی سپاه پاسداران یک نفتکش را توقیف کرد  (۲ نظر)
رفاهیات در فیش‌های حقوقی بازنشستگان، مشمول کسور نمی‌شود  (۲ نظر)
بارش باران در برخی از مناطق خوزستان  (۱ نظر)
تولد نهمین فرزند سرگرد یزدی  (۱ نظر)
تجدید دیدار استاد و دانشجویان پس از ۳۴ سال در مشهد  (۱ نظر)
میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران  (۱ نظر)
افتتاح طرح‌های نوین گردشگری در هفته کیش  (۱ نظر)
پیش بینی بارش باران و رگبار در استان تهران  (۱ نظر)
صیانت از مرز‌ها با استقرار دستگاه‌های اپتیکی و الکترونیکی  (۱ نظر)
پرداخت وام برای جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده در یزد  (۱ نظر)
تنش در روابط چین و ژاپن  (۱ نظر)