گزارش مکتوب لرستان:شاد ناشاد
کرونا فرصت مناسبی برای حل مشکلات موجود آموزش مجازی برای ایام پسا کرونا است.
تعطیلات کرونایی مدارس، آموزش و پرورش را به ناچار وارد میدان آموزشهای مجازی کرد، عرصهای که پیش از این تجربهای در این مقیاس از آن نداشتند و شاید به همین دلیل است که در تعطیلات اخیر شاهد تصمیمات پراکندهای بودیم که در ابتدا سخن از آموزشهای تلویزیونی بود و کار آن هم شروع شد و پس از آن فضای آموزش مجازی مطرح شد که در پیامرسانهای مختلف کار آموزش دانشآموزان رقم خورد و حالا هم صحبت از شبکه دانشآموزی شاد است.
شادی به معنی《شادمانی، خوشحالی، بهجت، مسرت، نشاط، وجد، خوشدلی، رامش، فرح، سرور》 این کلمه در مقابل اندوه و غم آمده است....اما برخی از دانش آموزان و والدین آنها امروز از این شبکه شاد ناشادن
میتوان گفت بخشی از مشکلات فعلی به بحث فنی کار مربوط است از جمله پاسخگویی شبکه اینترنت کشور، مسائلی که خانوادههای دارای چند فرزند دانشآموز در یک دوره تحصیلی مطرح میکنند از جمله اینکه اگر ساعات آموزش فرزندانشان با هم تداخل داشت باید برای هر کدام یک گوشی تهیه شود؟ و البته این پاسخ آموزش وپرورش به آنهاست که میتوان با یک گوشی، آموزش چند دانشآموز را پیگیری کرد؛ به هر حال بخشی از خانوادهها از مسئولان تقاضا دارند به شیوه عملی به آنها آموزش دهند که چگونه با یک گوشی میتوان کار آموزش همزمان چند دانشآموز را پیگیری کرد؟ یا معلمانی هستند که میگویند فرزند دانشآموز دارند و خودشان با فضای مجازی مدرسه دیگری درگیر هستندو یاوالدینی که در ساعات پیش بینی شده مشغول خدمت در دستگاها و ارگانهای مختلف هستند، در این حالت بحث آموزشها را چگونه پیگیری کنند، یا اینکه خانوادهها از نصب اپلیکیشن شاد و دریافت پیغام که این برنامه میتواند به گوشی شما آسیب بزند، میگویند.
در کنار دانشآموزان روستایی و عشایری که در آموزش مجازی غایب هستند و البته آموزش آنها با همت معلمان و راهبران آموزشی به صورت مراجعه به درب منازل و ارائه بستههای آموزشی در جریان است اما گروه دیگر از دانشآموزان در مناطق جنوبی یا حاشیه شهرها هستند که به دلیل در دسترس نبودن امکانات همچون گوشی هوشمند یا هزینههای اینترنت از جریان آموزش جا میمانند.
هر چند آمار دقیقی به صورت رسمی از میزان دسترسی به اینترنت در دست نیست اما حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که 30 درصد دانشآموزان به دلایلی از جمله نبود اینترنت یا در اختیار نداشتن ابزار هوشمند از آموزش مجازی محروم هستند عدد قابل توجهی در جمعیت دانشآموزی کشور خواهد بود که نمیتوان ساده از کنار آن گذشت و در برنامهریزیها آنها را نادیده گرفت.
فرهنگ استفاده و یادگیری روشهای آموزش مجازی بسیار مهم است که برای آن تدبیری اندیشده نشده است. برای نمونه باید دقت کرد معلمی که در خانه است، خانه محیط شخصی است و نمیتوان آنجا کلاس درس آنلاین برگزار کرد و برگزاری کلاس آنلاین مشکلات بسیاری دارد که به یک مورد ساده آن اشاره میکنم؛ تصور کنید معلمی فرزند خردسال دارد با حضور او چگونه میتواند در خانه کلاس درس آنلاین برگزار کند؟ وقتی از موضوع کلاس درس آنلاین صحبت میشود به این مسائل توجه نداریم و تصور این است همه مشکلات، محدود به مشکلات سختافزاری و نرمافزاری است.
سیاه منصور مدیر اداره فناوری آموزش و پرورش استان گفت:در این سامانه ما ورود دانش آموزان و معلمان و نحوه کار آنان را رصد می کنیم .
هاشمی کارشناس آموزشی نیز با اشاره به اینکه راهاندازی شبکه اجتماعی شاد در سه سطح نادرست بود، متذکر شد: نخست، منطق این مدل نظارت کامل بر جزییات درون کلاس درس آن هم از بالا به پایین است که درست نیست. دوم، به لحاظ فنی و تخصصی مشکلاتی وجود دارد؛ پیام رسان ابزار آموزشی نیست و سوم، آمادگی اجتماعی و فرهنگی و پذیرش و اعتماد مردم است که هماکنون با حالت مطلوب در ان زمینه فاصله داریم.
در واقع از سویی استفاده از ابزار ارتباطی توسط دانش آموزان در مدرسه غیر مجاز است و اکنون نه تنها غیر مجاز بلکه واجب است ، فضای غیر ایمن گوشیهای تلفن همراه برخی والدین با وجود اینستاگرام و پیام رسانهای مختلف زمینه ترس و اضطراب والدین را دو چندان کرده و لزوم نظارت و همراهی آنان را بیش از پیش کرده است ، که این خود داستانی جداگانه است.
با توجه به اینکه سال تحصیلی فعلی عملا پایان اردیبهشت خاتمه مییابد و آموزشهای مجازی نیز تا این ایام عملیاتی خواهد شد و هنوز برخی مشکلات این شبکه مرتفع نشده است، به نظر میرسد در عمل فرصت کوتاهی برای استفاده از شبکه شاد در تعطیلات فعلی وجود داشته باشد البته باید منتظر بود و دید که آیا قرار است امتحانات پایان سال دانشآموزان نیز در بستر شبکه شاد به شیوه مجازی برگزار شود؟
آرین یکی از دانش آموزان کلاس پنجم ابتدایی است که می گوید:معلم ما همان مطالبی که از طریق وات ساپ می فرستد اکنون از طریق شبکه شاد می فرستد و فرقی چندانی ندارد .
زهرا یکی دیگر از دانش آموزان رشته ریاضی است که معتقد است برخی درسها نیاز به تمرین و ممارست زیاد دارد وداشتن سوالات متعدد، حجم زیاد دانش آموزان و زمان کم مجالی برای رفع مشکلات ما نیست.
مادر یکی از دانش آموزان نیز می گوید:این فضا اگر چه مناسب برای ارائه مطالب و آموزش است اما جایگاه معلم ، ارتباط و تعامل دانش آموزان با هم چیز دیگری است، متاسفانه بعضی مواقع باید با زور و التماس از فرزندم بخواهم تکالیفش را انجام دهد.
به هر حال آموزش وپرورش این فرصت را دارد که در ایام پیش رو و تا شروع سال تحصیلی جدید مشکلات موجود بر مسیر آموزش مجازی در بستر شبکه شاد را حل کند و اگر قرار باشد این بستر فضایی برای آموزش مجازی دانشآموزان باشد، در رفت و آمد وزرا، تغییر دولتها یا حتی در ایام پساکرونایی مدارس، پرونده آن بسته نشود.
نویسنده:مهناز رحمانی مهر