• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۹۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
اجتماعی » جامعه و شهری
صد و هشتاد و سومین جلسه شورا

انتقاد هاشمی از بی اعتنایی مسئولان

رئیس شورای شهر تهران: در مقابل بوی نامطبوع، ازدحام در مترو و آلودگی هوا شاهد فعالیت ویژه مسئولان اجرایی نیستیم.

انتقاد هاشمی از بی تفاوتی مسئولانبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما محسن هاشمی در ابتدای صدو هشتادو سومین جلسه شورای شهر تهران گفت : در هفته گذشته شاهد دو اتفاق ساده و تکراری از نظر مسئولان در سطح شهر تهران بودیم، واقعه اول انتشار مجدد بوی نامطبوع در فضای تهران بود و واقعه دوم، ازدحام شدید در برخی ایستگاه‌ها و قطار‌های مترو.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه درباره هیچ یک از این دو واقعه شاهد تحرک خاص، ابتکار یا فعالیت ویژه‌ای از سوی مسئولان اجرایی نیستیم، افزود: به همین دلیل احساس کردم شاید این وقایع از نظر مسئولان ساده و تکراری به نظر برسد، اگر مسئولان نگاهی متفاوت به این وقایع می‌داشتند، می‌توانستند با کار‌های اجرایی و پیگیری مستمر آن‌ها را حل کنند، اما بی تفاوتی و کرختی نسبت به مشکلات، بزرگ ترین آسیبی است که می‌تواند مدیریت را دچار خود کند.
وی ادامه داد: در حوزه بوی نامطبوع شهر، حدود یکسال است که شاهد پاسکاری موضوع و فرافکنی آن به یکدیگر از سوی مسئولان مربوطه هستیم و تکلیف قطعی موضوع مشخص نمی‌شود، سه مسئله پسماند، فاضلاب و نشت گاز‌های زیرزمینی بعنوان عوامل احتمالی بوی نامطبوع معرفی شده اند، که دستکم در حوزه پسماند مدیریت شهری مسئول است و تاکنون با وجود همه شعار‌ها و وعده‌هایی که در دهه‌های گذشته داده شده، مسئله پسماند تهران بدون تفکیک و به صورت غیربهداشتی جمع آوری و در کهریزک دفن می‌شود و معضل آلودگی هوا، روان آبها، آسیب‌های اجتماعی ناشی از زباله گردی و مسائل دیگری را ایجاد می‌کند.
هاشمی افزود: اگر یک طرح اصولی در حوزه پسماند اجرا می‌شد، مانند بسیاری از شهر‌های توسعه یافته جهان، نه تنها هیچ یک از این مسائل بوجود نمی‌آمد بلکه درآمد هنگفت چند هزار میلیارد تومانی نیز برای مدیریت شهری ایجاد و مسئله مافیای زباله و معضل زباله گرد‌ها نیز حل می‌شد.
محسن هاشمی درباره مسئله ازدحام در مترو و کمبود قطار که با افزایش قیمت بنزین شدیدتر نیز شده است، اظهار داشت: چندین سال است که با وجود مصوبه‌های مثبت دولت، کار اجرایی موثری برای تامین واگن برای متروی تهران صورت نمی‌گیرد و موضوع در هزارتوی بروکراسی بین دستگاه‌های مختلف سرگردان مانده است که امیدواریم با جلسه مثبت هفته گذشته از این هزارتو خارج شویم و واگن تامین شود.
وی ادامه داد: اما باید بدانیم وظیفه مدیران ارشد دستگاه‌ها در این شرایط، پیگیری‌های ویژه، به خرج دادن ابتکار عمل و پذیرفتن ریسک تصمیم گیری است و اگر قرار بود همه مسائل بصورت عادی توسط دستگاه‌ها حل و فصل شود، اصولا چه نیازی به مدیران ارشد وجود داشت و چرا باید مردم این همه هزینه را برای فعالیت مدیران ارشد متحمل شوند؟
هاشمی افزود: انتظار شهروندان از مدیران ارشد آن است در زمانی که امکان به نتیجه رسیدن کار‌ها با روش طبیعی وجود ندارد، وارد عمل شوند، مسئولیت بپذیرند و گره گشایی کنند نه آنکه با روزمرگی و کرختی، گرهی دیگر را بر مشکلات جامعه بیفزایند.
محسن هاشمی افزود: البته این به معنای آن نیست که مسئولیت مشکلات فعلی جامعه را فقط متوجه دولت کنیم، بلکه نظام بروکراسی ما دچار ناکارامدی مزمن و همیشگی بوده است که افزایش مشکلات خارجی و تحریمها، موجب شده است تاثیر‌های آن افزایش یابد.
رئیس شورا تاکید کرد: همه دستگاه‌ها و مسئولان، در مشکلات امروز سهیم هستند و فرافکنی مسئولان مختلف، موجب نمی‌شود که مردم حساب بخشی از مسئولان را از وضعیت موجود جدا کنند، انتظار به حق شهروندان آن است که در این شرایط سخت، مدیران و مسئولان بیشتر تلاش کنند.
وی در پایان سخنانش تاکید کرد: نباید تصور کنیم که فرصت خدمت همیشگی است، حدود بیست ماه تا پایان مسئولیت این دوره مدیریت شهری باقیمانده است که باید از هر ساعت و روز آن جهت انجام خدمت و گره گشایی از امور مردم استفاده کرد.
 
آروین، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران
 شهردار تهران حق ارائه یارانه اختصاصی به شرکت بی‌دود را ندارد 
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران حق ارائه یارانه اختصاصی به شرکت بی‌دود را ندارد.
خانم بهاره آروین در صد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران طی تذکری به شهردار تهران درخصوص سامانه نسل چهارم دوچرخه اشتراکی موسوم به «بیدود» گفت: یک ماه است که دوچرخه‌های نارنجی‌رنگ «بی‌دود» از شهر جمع‌آوری شده است، اما هیچ‌گونه پاسخگویی به مردم درباره بازگرداندن وجوهی که در قالب ودیعه و شارژ از مردم دریافت شده است، نه از سوی شهرداری تهران و نه از سوی شرکت متولی وجود ندارد.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: برآورد می‌شود که چهار تا پنج میلیارد تومان پول شهروندان به عنوان ودیعه در دست شرکت متولی است، اما از روز توقف فعالیت، حتی یک ریال هم به کسی بازگردانده نشده و تعجب‌آور اینکه بخش مربوط به درخواست عودت ودیعه هم غیرفعال شده است، حال آنکه نرم افزار بیدود در زمان عضویت به افراد اعلام کرده بود که در صورت درخواست، حداکثر تا ۲۰ روز وجه اخذشده را به آن‌ها بازمی‌گرداند.
آروین با بیان اینکه شهردار تهران در یک سال گذشته اجازه داده است ایستگاه‌ها و دوچرخه‌ها در سطح شهر مستقر باشد، اظهار داشت: علاوه بر این، ایشان شخصا در برنامه‌های دوچرخه‌سواری خود با بیدود همراهی کرده و با مدیران این شرکت نیز جلسه گذاشته و از آن‌ها اعلام حمایت کرده است، شهروندان هم به اعتبار اینکه فعالیت بیدود با اجازه و تحت نظر شهرداری انجام می‌شود، به آن اعتماد کرده‌اند.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران تاکید کرد: ضروری است شهردار تهران پاسخ دهد که برای جلوگیری از تضییع حقوق مردم و بازخواست این شرکت در عمل نکردن به تعهداتش، چه کار‌هایی کرده است؟ آیا برای بازگرداندن وجوه دریافت‌شده از شهروندان، تضامین لازم از این شرکت گرفته شده است؟ در صورت اطمینان از نقض تعهدات شرکت مذکور نسبت به شهروندان، آیا اقدام قضایی لازم انجام شده است؟
وی افزود: موضوع وقتی نگران‌کننده‌تر می‌شود که شهردار تهران در هفته گذشته، علت توقف فعالیت بی‌دود را نچرخیدن چرخ اقتصادی آن عنوان کرده و از ضرورت حمایت شهرداری تهران در این خصوص سخن گفته است، سخنانی که نه فقط برخلاف سیاست تصریح شده معاونت ذیربط در زمان آغاز به کار سامانه دوچرخه‌های اشتراکی بی‌دود است که مبنی بر صرف هیچ‌گونه هزینه از طرف شهرداری تهران بود؛ بلکه در تضاد با منطق عقل سلیم هم قرار دارد، به جای اینکه شرکت مذکور بابت نقض تعهد‌ها و آسیب جدی به اعتماد شهروندان نسبت به شهرداری تهران مجازات شود، صحبت از ارائه یارانه اختصاصی می‌شود.
آروین تصریح کرد: متاسفانه رویکرد ارائه یارانه به این شرکت در حد حرف و سخن هم باقی نمانده و گزارش‌های مستندی درباره ارایه طرح‌های مبتنی بر یارانه به این شرکت دریافت شده و موضوع آن‌قدر جدی است که این شرکت اخیرا پیامکی را برای استفاده‌کنندگان از سامانه دوچرخه‌های اشتراکی ارسال کرده است مبنی براینکه در حال مذاکره با شهرداری تهران هستیم تا یارانه دریافت کنیم!
وی ادامه داد: به شهردار تهران تذکر می‌دهم که پرداخت هرگونه وجهی از بودجه شهرداری باید طبق ردیف‌های بودجه مصوب شورا باشد و در زمینه توسعه دوچرخه‌سواری نیز مصوبه‌های شورا عمدتا بر تقویت زیرساخت‌ها، ایجاد مسیر‌ها و توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری تأکید دارد، حتی اگر بنا باشد لایحه‌ای در خصوص پرداخت یارانه برای استفاده از دوچرخه ارسال و مصوب شود، این یارانه باید به صورت شفاف، عادلانه و در فضای رقابتی و به دور از هرگونه تبعیض و رانت ویژه و انحصاری به یک شرکت خاص باشد.
 
فراهاني، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران
لزوم توجه به خدمات و تسهیلات رفاهی ویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران هم بر لزوم توجه به خدمات و تسهیلات رفاهی ویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی تاکید کرد.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در جریان صد و هشتاد و سومین جلسه علنی شورای شهر تهران گفت: ۲۶ آذر روز حمل و نقل را به مدیران، کارشناسان و کارکنان حوزه حمل و نقل به ویژه رانندگان زحمتکش و خدوم اتوبوس و تاکسی شهر تهران که تبریک عرض می‌کنم و از زحمات این عزیزان تشکر می‌کنم. 
وي افزود: در توجه به حمل و نقل عمومی هرچند پیگیری انجام تکالیف دولت در توسعه زیرساخت ها، نوسازی ناوگان و پرداخت سهم از بلیت اتوبوس و مترو اهمیت دارد، اما این پیگیری ما را نباید از توجه به رفاه و معیشت رانندگان زحمتکش اتوبوس و تاکسی غافل کند، زیرا این عزیزان در خط مقدم خدمت رسانی به شهروندان قرار دارند و توجه به دغدغه‌های این قشر زحمتکش می‌تواند زمینه‌های ارتقاء کیفیت خدمات و رضایت شهروندان را فراهم کند.
عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: فراهم کردن زیرساخت‌های رفاهی و بهبود وضعیت پایانه‌های درون شهری به عنوان یکی از مطالبات جدی رانندگان عزیز باید در کنار تسهیل نوسازی اتوبوس و تاکسی‌های فرسوده مورد توجه قرار گیرد و شهرداری زمینه‌های استفاده از زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خود را با تخفیف برای این عزیزان فراهم کند.
فراهانی تاکید کرد: بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع در اجرای بند ۳ ماده ۸۰ قانون شورا‌های اسلامی کشور، درباره «لزوم توجه به خدمات و تسهیلات رفاهی ویژه رانندگان اتوبوس و تاکسی» به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.
رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران خاطر نشان شد: امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام آقای حناچی، شهردار تهران شاهد توجه بیش از پیش به مطالبات و انتظارات رانندگان زحمتکش اتوبوس، تاکسی و فراهم نمودن تهران به عنوان شهری برای زندگی همه شهروندان عزیز باشیم.
 
صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران
انتقاد به تاخیر در اصلاح لایحه حفظ و گسترش فضای سبز
خانم زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور خود گفت: شورای اسلامی شهر تهران با رویکرد صیانت از فضای سبز و باغات شهر تهران و جلوگیری از تخریب فضای سبز عوارض قطع درختان را در سال ۱۳۹۷ بازنگری کرد و با توجه به اینکه عوارض حفظ و گسترش فضای سبز صرفا بر مبنای حداقل‌ترین شاخـــص‌ها تعیین می گردید و ارزش اکولوژیک درختان در محاسبات دخالتی نداشـــته است.
وي ادامه داد: گونه‌های مختلف گیاهی و نوع بازپروری درختان و سایر عوامل نیز می‌بایست در تعیین این عوارض داده می‌شد، به جهت فقدان پشتوانه مطالعاتی، شورای شهر تعیین عوارض در سال ۱۳۹۸ به بازنگری طبق تبصره یازدهم (۱۱) الحاقی این مصوبه مقرر شد: شهرداری تهران، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز موظف است حفظ و گسترش فضای سبز و محل واقع شدن درختان، تعیین ضریب در شهر تهران برای اجرا در سال ۱۳۹۹ شهر تهران ارسال نماید.
وی با بیان اینکه مطابق تبصره یکم ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده، همه مبالغ عوارضی تا پیش از ۱۵ بهمن هر سال جهت اجرا در سال بعد به تصویب شورا‌های اسلامی شهر برسد، گفت: از این رو به مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران تذکر مهم مطالعات پشتیبان را با فوریت به شورا ارائه دهد و سازمان بوستان‌ها نسبت به ارسال لایحه عوارض موصوف اقدام کند.
 
فخاری، عضو شورای شهر تهران
 بی‌توجهی دولت به انجام تعهدات مالی و تأمین زیرساخت‌ها در زمینه حمل و نقل 
عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: متأسفانه هنوز پس از سال‌ها دولت در انجام تعهدات مالی و تأمین زیرساخت‌ها در زمینه حمل و نقل همگانی کاری از پیش نبرده است.
«الهام فخاری» عضو شورای اسلامی شهر تهران صبح امروز در صد و هشتاد و سومین جلسه این شورا، در نطق پیش از دستور با بیان اینکه شهرداری تهران به جای اینکه به خودش جایزه بدهد، باید به توسعه حمل و نقل عمومی توجه کند، اظهار داشت: امروز وضع آسمان شهر تهران نقره‌ای شده است و بویی با منشأیی نامشخص مردم را آزار می‌دهد، اما همچنان خبر جایزه خشت طلایی هنوز در برخی از خبرگزاری‌ها مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به اینکه امروز دوچرخه‌های «طرح بیدود» از سطح شهر جمع‌آوری شده‌اند، گفت: ترافیک با اجرای طرح کاهش آلودگی هوا نه‌تنها کمتر نشده، بلکه افزایش داشته است.
فخاری با بیان اینکه امروز می‌بینیم خودرو‌های شخصی با پلاک‌های مخدوش شده از کنار خودرو‌های مأموران راهنمایی و رانندگی وارد طرح ترافیک می‌شوند، افزود: راهنمایی و رانندگی به عنوان همکار نزدیک شهرداری برای کنترل وضع ترافیک شهر مردد شده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: اختلاف‌ها بر سر اجرای طرح کاهش آلودگی هوا سبب شد که پلیس راهنمایی و رانندگی مسئولیت پیامد‌های طرح جدید را نپذیرد.
وی عنوان کرد: طبق ارزیابی‌های صورت گرفته، در دو سال گذشته پروژه‌های معاونت حمل و نقل و ترافیک رو به جلو نبوده است.
عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: طرح ترافیک جدید و برنامه‌هایی که معاونت حمل و نقل و ترافیک بر اجرایشان پافشاری می‌کرد، نه‌تنها گرهی از آلودگی هوای تهران و کاهش بار ترافیکی باز نکرده است، بلکه درآمد‌های شهرداری تهران را از محل عوارض طرح ترافیک هم به شدت کاهش داده است.
 
حق شناس، عضو شورای شهر تهران
 پیشنهاد ۱۴ نام برای برخی از خیابان های پایتخت 
عضو شورای شهر تهران از طرح پیشنهادی برای نام گذاری ۱۴ خیابان و معبر تهران خبر داد.
محمدجواد حق شناس در یکصد و هشتاد و سومین جلسه شورای شهر در خصوص نام گذرای معابر، اظهارکرد: شاهد هستیم که بازار میوه و تره بار بی نام در محدوده امامزاده عبدالله واقع در منطقه ۹ وجود دارد که پیشنهاد ما برای این محل نمگذاری جرجانی است.
وی بیان کرد: پیشنهاد جلسه کمیسیون در راستای نامگذاری و تغییر اماکن در خصوص خیابان فروردین در محدوده یاخچی آباد واقع در منطقه ۱۶ شهرداری تهران به نام پیشنهادی "شهید امیر لطفی" و کوچه حیدری در محدوده شهید رجایی واقع در منطقه ۱۶ شهرداری تهران به نام پیشنهادی "شهید علیرضا اسکندری" است.
عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین کوچه ۷۲ در محدوده جوادیه واقع در منطقه ۱۶ شهرداری تهران بنام پیشنهادی "شهید حیدر داوری" با حفظ شماره و کوچه سوم در محدوده زمزم واقع در منطقه ۱۷ شهرداری تهران بنام پیشنهادی "شهید محمدرضا برادری" و خیابان بی نام در محدوده شهرک عقیق واقع در منطقه ۲۰ شهرداری تهران بنام پیشنهادی "یشم" پیشنهاد داده شده است.
حق شناس عنوان کرد: کوچه بی نام در محدوده شهرک عقیق واقع در منطقه ۲۰ شهرداری تهران بنام پیشنهادی "یشم ۱" و بن بست بی نام در محدوده شهرک عقیق بنام پیشنهادی "یشم ۲"و خیابان بی نام در این محدوده بنام پیشنهادی" یشم ۳"و بن بست بی نام در محدوده شهرک عقیق بنام پیشنهادی "یشم ۴"و بن بست بی نام در این محدوده بنام پیشنهادی "یشم ۵" نیز ارائه شده است.
وی ادامه داد: خیابان پنجاهم در محدوده ایران خودرو واقع در منطقه ۲۱شهرداری تهران بنام پیشنهادی "اروند ایرانیان" و زیرگذر بی نام در محدوده دهکده المپیک واقع در منطقه ۲۲ شهرداری تهران بنام پیشنهادی "دژپل" و خیابان بی نام در محدوده هوانیروز واقع در منطقه ۲۲شهرداری تهران بنام پیشنهادی "دزفول" ارائه شده است.
در ادامه برخی برخی از اعضای شورای شهر مخالفت خود را با نام‌های یشم، دژ پل و دزفول اعلام کردند.
در ادامه اسامی مورد اختلاف به رای گذاشته شد و اعضای شورای شهر به آن رای موافق دادند؛ بنابراین نام‌های جدید بجز سه نام مورد اختلاف به رای گذاشته شد که این پیشنهاد با ۱۵ رای با ۱۵ نفر از حاضران به تصویب رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
زعفران؛ محصولی کم‌آب بر و پرسود برای کشاورزان زنجانی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
تا اواسط هفته ، زنجان بدون باران
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۸ آبان ۱۴۰۴
پرداخت بیش از دو هزار میلیارد ریال غرامت به کشاورزان لرستانی
کلاهبرداری ۳۰ میلیارد ریالی در تبریز
کاهش ۷۵ درصدی میزان بارندگی در آذربایجان‌غربی
اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای تجهیز مرکز فنی حرفه‌ای میانه
ادامه روند افزایشی دمای هوا در سمنان
پیشرفت نهضت مدرسه‌سازی در طرح‌های حمایتی مسکن
تامین زیرساخت‌ها چالش اصلی سرمایه گذاری در خراسان جنوبی
لزوم جدیت دستگاه‌های متولی در تنظیم بازار
اختصاص ۹۹۰ میلیارد تومان به طرح های آبرسانی روستایی و فاضلاب لرستان
برگزاری جشنواره شکرانه برداشت زعفران در روستای منجیل آباد رباط کریم
برگزاری آئین پایانی نخستین سوگواره تعزیه (آلاله ها) منطقه شرق استان تهران
تقویم و اوقات شرعی ۱۸ آبان ۱۴۰۴
خوابگاه‌های دانشگاه ایلام میزبان بیش از ۳ هزار دانشجو
اجرای طرح نسل پاک جزیره پاک در کیش
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
استخدام در سازمان صداوسیما
آغاز گازسوز کردن رایگان خودرو‌های شخصی
سرلشکر صفوی: کلید ساخت ایران قدرتمند سواحل مکران است
کشور با همراهی مردم و نیرو‌های مسلح، پیروز جنگ ۱۲ روزه شد
آغاز رویداد ملی ایران جان، خراسان جنوبیِ ایران
فرآیند حذف چهار صفر از پول ملی آغاز شد
اعمال محدودیت آبی شبانه در تهران برای پر شدن مخازن
دخالت‌های خارجی و امید به اتحاد، چالش‌های انتخابات عراق
بیش از ۹۰ درصد سد کرج خالی است
آغاز رسمی رویداد ملی ایران جان در خراسان جنوبی
رشد اقتصادی خراسان جنوبی با فرآوری محصولات معدنی در داخل استان
سامانه نوبت‌دهی اینترنتی مراکز درمانی تأمین اجتماعی راه‌اندازی شد
کشف سوخت قاچاق در آب‌های ساحلی خوزستان
نصب سقاخانه‌های جدید به یاد شهدای اقتدار در زنجان
موافقت با استقرار ۴۲۹ واحد صنعتی در زنجان
آغاز همکاری سازمان راهداری و پلیس‌راه برای شناسایی هزار نقطه پرخطر  (۲ نظر)
حقوق کارکنان باید مستقیم به حسابشان واریز شود  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
واکنش محیط‌زیست هرمزگان به کشتن الاغ‌ها  (۱ نظر)
ده‌ها هزار غیرنظامی در سودان کشته شدند  (۱ نظر)
نیروهای مسلح ایران قوای ناتو را شکست دادند   (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
تسهیلات وام ازدواج  (۱ نظر)
همکاری‌ سازنده ایران، چین و روسیه در مقابله با یک‌جانبه‌گرایی آمریکا  (۱ نظر)
تشییع و خاکسپاری مادر شهید محمد سلیمانی در شهر ورزنه  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)