• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۵۷۱۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
اقتصادی » آب و انرژی
گفتگوی ویژه؛ خبری ؛

افزایش ۱۰ درصدی مصرف بنزین

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی: در مقایسه با پارسال، مصرف بنزین نه و هفت دهم درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آقای امیر وکیل زاده در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین، نبود سوخت‌های جایگزین است.
وی گفت: میانگین جهانی مصرف عمومی یک خودرو روزانه ۳ تا ۴ لیتر است، اما در ایران، خودرو‌ها به طور میانگین روزانه ۴ تا ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کنند.
آقای وکیل زاده افزود: ۱۶ میلیون خودرو و ۸ میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که اگر یک لیتر از میانگین مصرف جهانی بیشتر بنزین مصرف کنند ۱۹ میلیون لیتر اضافه مصرف داریم.
وی گفت: قاچاق بنزین در مقایسه با گازوییل بسیار کمتر است و با توجه به مصرف و قیمتها، حدود دو و نیم تا سه میلیون لیتر بنزین، مظنون به قاچاق است.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران افزود: در سال ۹۴ با توجه به نزدیکی قیمت بنزین در کشور با قیمت جهانی آن، انگیزه‌ای برای قاچاق وجود نداشت.
وی گفت: پالایشگاه‌ها نفت را به نرخ بین المللی از دولت می‌خرند و بنزین را به نرخ بین المللی به دولت می‌فروشند که اکنون قیمت هر لیتر بنزین ۴۴ سنت، تمام می‌شود.
آقای وکیل زاده با بیان اینکه آماری که شرکت کنترل کیفیت هوا درباره آلوده کننده‌ها ارائه می‌دهد مربوط به شش سال پیش است افزود: اکنون ۳۵ میلیون لیتر بنزین و گازوییل یورو در کلانشهر‌ها و جاده‌های مواصلاتی توزیع می‌کنیم و در آینده نزدیک نیز کل توزیع کشور با استاندارد یورو انجام خواهد شد.
وی گفت: کیفیت سوخت، بسیار بهبود یافته است و آلودگی ذرات معلق به خودرو‌ها مربوط می‌شود نه به سوخت لذا باید به سمت افزایش کیفیت تولید خودرو‌ها برویم.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران تصریح کرد: اگر افزایش قیمت سوخت، موجب افزایش همزمان رفاه اجتماعی شود این موضوع تأثیر مثبتی در جامعه دارد.
آقای وکیل زاده افزود: توسعه سوخت سی. ان. جی در اولویت برنامه‌های وزارت نفت است، زیرا هرچه مصرف سی. ان. جی بیشتر شود مصرف بنزین کمتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه یک متر مکعب سی. ان. جی معادل یک لیتر بنزین، ارزش حرارتی دارد گفت: به علت اختلاف قیمت سی. ان. جی با بنزین، با گسترش جایگاه‌های سی. ان. جی، مصرف آن افزایش خواهد داشت.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره سامانه کارت هوشمند برخط برای سوخت خودرو‌ها افزود: این سامانه برای گازوییل وجود دارد، اما برای بنزین، وجود سامانه برخط مزیت نیست، زیرا اگر ارتباط جایگاه بنزین با شبکه قطع شود توزیع سوخت مختل خواهد شد.
وی گفت: البته برخط نبودن به معنای آف لاین بودن سامانه نیست، زیرا جایگاه‌ها هر چند ساعت یک بار اطلاعات خود را ارسال و این اطلاعات ذخیره می‌شود.
آقای وکیل زاده افزود: از ابتدای تیر امسال تاکنون ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار کارت سوخت صادر شده است و ۴ میلیون و ۳۰ هزار نفر نیز درخواست داده اند.
مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ۳ ماه پیش روزانه ۱۸ هزار تقاضا برای کارت سوخت داشتیم که در حال حاضر به ۵ هزار تقاضا کاهش یافته است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


آقای محسن دلاویز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت نیز در این برنامه گفت: در کشور، مصرف به طور کلی با استاندارد‌های جهانی فاصله دارد و در حامل‌های انرژی نیز این چنین است.
وی افزود: مصرف داخلی انرژی، سالانه ۳۲۰ میلیون بشکه نفت خام است که ۲۴ درصد آن در حمل و نقل استفاده می‌شود و ۶۰ درصد آلودگی هوا نیز مربوط به وسایل نقلیه است.
آقای دلاویز گفت: هر ۱۰ سال، مصرف بنزین کشور دو برابر می‌شود.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: ظرفیت تولید بنزین کشور از سال ۹۲ تاکنون دو برابر شده است، اما اگر روند مصرف را کنترل نکنیم در چند سال آینده باید بنزین وارد کنیم.
آقای دلاویز گفت: در شش ماه نخست امسال مصرف بنزین روزانه به ۹۷ و ۴ دهم میلیون لیتر رسید.
وی افزود: پس از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین جهان را ارائه می‌کنیم و فاصله قیمتی ما با قیمت‌های جهانی و کشور‌های همسایه زمینه قاچاق این فراورده‌ها را فراهم می‌کند.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: ۴۳ کشور جهان ۴۲۶ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهند که ایران با ۶۹ میلیارد دلار یارانه در رتبه نخست این کشور‌ها در سال ۲۰۱۸ میلادی پس از عربستان و چین قرار دارد.
وی افزود: چین با یک و نیم میلیارد جمعیت ۴۴ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌دهد.
آقای دلاویز گفت: ۶۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی کشور در سال ۹۷ بود، اما حدود ۹۷۰ هزار میلیارد تومان دولت یارانه انرژی داد که حدود ۲۰ برابر بودجه عمرانی کشور است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: اگر این یارانه ساماندهی شود در درآمد سرانه تأثیر دارد و برای پیشرفت کشور هزینه می‌شود.
وی گفت: سه دهک ثروتمند جامعه ۵۰ درصد یارانه انرژی کشور را مصرف می‌کند.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: حدود ۲۰ میلیون سواری و وانت بار و ۱۱ میلیون موتور سیکلت در کشور تردد می‌کنند که از ۲۰ میلیون خودرو یک و سه دهم میلیون دستگاه فرسوده هستند و تا سه سال آینده یک و نه دهم میلیون خودروی فرسوده به این تعداد اضافه می‌شود.
آقای دلاویز گفت: ۵۰ درصد موتور سیکلت‌های کشور نیز فرسوده هستند.
وی افزود: میانگین مصرف بنزین سال گذشته کشور ۳۸ درصد بیشتر از مصرف اتحادیه اروپا بوده است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: چشم انداز مصرف بنزین اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ چهار و دو دهم لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما در ایران در هر ۱۰۰ کیلومتر هفت و هفت دهم لیتر بنزین مصرف می‌کنیم.
وی افزود: بحث افزایش قیمت انرژی باید نظارتی و حمایتی باشد و اگر تغییری در قیمت روی دهد باید دهک‌های کم درآمد جامعه منتفع شوند.
آقای دلاویز گفت: تا زمانی که قیمت‌های انرژی این چنین است بحث بهینه سازی مصرف به جایی نمی‌رسد.
وی افزود: بر اساس مطالعات مرکز کنترل ترافیک تهران، میزان شدت انرژی در اتوبوس سه و نیم برابر، در تاکسی ۲۲ برابر و در خودرو‌های شخصی ۲۶ برابر مترو است لذا باید به سرعت به سمت گسترش حمل و نقل ریلی و مترو پیش برویم.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت تصریح کرد: برای بهینه سازی مصرف انرژی، دو و شش دهم میلیارد دلار برای تهران و هشت کلانشهر کشور قرارداد بسته ایم و هفت و نیم میلیارد دلار نیز برای حمل و نقل ریلی و زیرساخت‌های آن با وزارت راه قرارداد داریم.
آقای دلاویز گفت: پرداخت یارانه مترو به شهرداری تهران در مسیر پرداخت است، اما فرآیند دارد و باید قانون را اجرا کنیم، اما وزارت نفت سهم خود را در این باره پرداخت کرده است.
مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت افزود: دو برابر تعداد خودرو‌های کشور کارت سوخت صادر شده، اما حدود ۸۰۰ هزار کارت در پست مانده است و متقاضیان پیگیری نمی‌کنند.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


آقای فریدون اسعدی کارشناس حوزه انرژی نیز در این برنامه گفت: بر اساس آمار، دهک پردرآمد جامعه حدود ۱۵ برابر بیشتر از دهک کم درآمد جامعه از یارانه بنزین بهره می‌برد.
وی با بیان اینکه در روش‌های حمایتی دچار مشکل هستیم افزود: پرداخت‌های حمایتی در دنیا یا در قالب یارانه یا افزایش رفاه اجتماعی یا کمک بلاعوض است، اما روشی که ما انتخاب کرده ایم در آن بی عدالتی بسیار پررنگ است.
آقای اسعدی گفت: در دنیا پرداخت نقدی یارانه جایگاهی ندارد و تجربه کشور‌ها نشان می‌دهد حدود ۶۰ درصد از مباحث حمایتی در قالب مقوله‌های رفاه اجتماعی مانند بهداشت، درمان، آموزش، مسکن، اشتغال و بازنشستگی است.
وی افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها در عمل دچار انحراف شد.
آقای اسعدی گفت: اصلاح قیمت بنزین بر تورم سبد خانوار و رفاه آن به صورت مستقیم تأثیر چندانی ندارد.
وی افزود: اگر نرخ بنزین هزار و ۵۰۰ تومان شود میانگین تأثیر آن بر تورم و همه دهک‌های جامعه ۳۴ صدم درصد و اگر ۲ هزار تومان شود یک و هشت دهم درصد است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


آقای حسین شهیدزاده مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا نیز در این برنامه گفت: هزینه سلامتی که برای افزایش آلودگی هوای تهران بر اساس تخمین بانک جهانی پرداخت می‌شود دو و شش دهم میلیارد دلار در سال است.
وی افزود: بر اساس داده‌های سال ۹۲ خودرو‌ها ۷۰ درصد در آلودگی به صورت ذرات معلق و ۸۵ درصد در آلودگی گازی در شهر تهران اثرگذار بودند.
آقای شهید زاده گفت: حمل و نقل بیشترین سهم را در آلودگی‌های گازی و ذرات معلق تهران دارد.
وی افزود: بیشتر آلودگی‌های حمل و نقل مربوط به سوخت و اندکی نیز به علت سایش لاستیک و لنت ترمز است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تصویب حسابرسی سال مالی شورای اسلامی شهر تبریز
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
ریشه‌کنی گرانی شرط اثرگذاری عملکرد دستگاه‌های نظارتی
چمن ورزشگاه یادگار امام (ره) آسیب دیده است
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۱۹ آبان ۱۴۰۴
خراسان جنوبی خاستگاه اردو‌های جهادی
زنجان؛ پشت درهای بسته یک مرکز تعویض پلاک
تقویم و اوقات شرعی دوشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
راه‌اندازی ۸ جایگاه جدید سی‌ان‌جی در سراسر کشور
ضرورت همکاری دستگاه‌های اجرایی در ثبت وقایع حیاتی
برگزاری نشست تخصصی تسهیل صادرات در مناطق آزاد
شهروندان اهری ۴۵ درصد بیشتر از استاندارد جهانی آب مصرف می‌کنند
آغاز برداشت بادام‌زمینی در هوراند
برگزاری جشنواره بزرگ ورزش‌های همگانی، گرامیداشت هفته کیش
همه پای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی
اعلام محدودیت‌های ۴۸ ساعته به‌دلیل آلودگی هوا در استان تهران
افزایش غلظت غبار در سمنان
آغاز طرح آموزش رانندگان ناوگان عمومی مازندران برای کاهش تصادفات
رئیس جمهور همراه با ملی‌پوشان فوتبال کشورمان پا به توپ شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا
تقویت توان دفاعی ونزوئلا با دریافت سامانه‌های پدافند روسی
رشد ۵۶ درصدی طرح های سرمایه‌گذاری در استان خراسان جنوبی
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی و متوسطه اول شهر‌های آلوده خوزستان تا آخر آبان
موافقت‌مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون‌محکومیت‌های‌مهریه
بازی‌های همبستگی اسلامی؛ ازبکستان، حریف تیم فوتسال ایران در نیمه‌نهایی
عراقچی: فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
سهم استان زنجان از درآمدهای معدنی کجا هزینه می‌شود؟
ادعای رسایی درباره انتصاب دادستان دستگیر شده، صحت ندارد
حل تنش افغانستان و پاکستان محور گفتگوی متقی و عراقچی
زعفران؛ محصولی کم‌آب بر و پرسود برای کشاورزان زنجانی
پاکستان می‌تواند پلی برای اتصال ایران به شرق آسیا باشد
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۸ آبان ۱۴۰۴
تا اواسط هفته ، زنجان بدون باران
تسهیلات وام ازدواج  (۲ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
تهران تا آخر پاییز بارش باران ندارد  (۱ نظر)
اتحادیه اروپا: الفاشر تبدیل به گورستان بشریت شده است  (۱ نظر)
پیوند دو ملت ایران و پاکستان ناگسستنی است  (۱ نظر)
هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور آلوده است  (۱ نظر)
پلمب ۶ کافه به علت برگزاری جشن هالووین  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)