به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، در میانه دوران سخت تحریم، فناوری نوین سولفورزدایی از نفت کوره به دست متخصصان داخلی به مرحله تولید انبوه رسید. آنطورکه
مدیرعامل شرکت دانش بنیان اکسیر نوین آسیا گفته: در همکاری میان پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی نفتکش و این شرکت دانش بنیان، دانش سولفورزدایی از نفت کوره بومیسازی شد.
جلیل سبحانی با اعلام این خبر افزوده است: بدین ترتیب با استفاده از این دانش بومی، نفت کوره ایران گوگرد زدایی شده تا امکان مصرف این سوخت درکشتیها و نفت کشها فراهم شود.
براساس استانداردهای جدیدی که سازمان بینالمللی دریانوردی برای سوخت کشتیها تعیین کرده است، از ابتدای سال ۲۰۲۰ میزان سولفور نفت کورهای که به عنوان سوخت در کشتیها استفاده میشود نباید بیشتر از نیم درصد باشد. این استاندارد که سال گذشته ابلاغ شد و زمان اجرای آن سال ۲۰۲۰ تعیین شده بود، یک خطر بزرگ برای کشور بود.
درهمین زمینه وحید شیخی، عضو هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراوردههای نفتی میگوید: نفت کوره ایران به دلیل نوع نفت خام ما، دارای گوگرد زیاد است و این مسئله هر چقدر قیر ایران را مرغوب ساخته باعث شده تا نفت کوره ایران جزوء نفت کورههای نامرغوب باشد.
این کارشناس صنعت نفت میگوید: بخش کوچکی از نفت کوره تولیدی پالایشگاههای کشور دارای گوگرد نیم درصد است که همین موضوع باعث شده تا با آغاز سال ۲۰۲۰ مصرف این فراورده با مشکل جدی مواجه شود.
در همین زمینه ناصر عاشوری دبیر انجمن صنایع پالایشی کشور نیز با بیان اینکه بین ۳۰ تا ۳۵ درصد از تولیدات پالایشگاههای کشور به دلیل قدیمی بودن الگوی پالایشی به نفت کوره تبدیل میشود میگوید: از مدت هاقبل برای تبدیل این فرآورده به فرآوردههای استاندارد سرمایهگذاری سنگینی در پالایشگاهها انجام شده، اما این طرحها زمان بر است و پالایشگاههای کشور برای رسیدن به نتیجه مطلوب به فرصت بیشتری نیاز دارد.
در همین حال کارشناسان معتقدند یکی از راهکارهای کوتاه مدت، استفاده از ال ان جی بهجای نفت کوره است که اگرچه این راهکار در نیروگاههای تولید برق به کار گرفته شده، اما کشتیهای ایرانی توانایی پیادهسازی آن را ندارد.
راهکار دیگری که کارشناسان پیشنهاد میدهند نصب اسکرابرها روی عرشه کشتی هاست تا سولفور نفت کوره را کاهش دهند که این راهکار هم غیراقتصادی است و هم قابلیت پیادهسازی در همه کشتیها را ندارد.
این مشکل درحالیست که ایران بیش از ۱۸۰ کشتی در اختیار دارد که وظیفه تجارت آبی کشور را چه در بخش واردات و چه در بخش صادرات بر عهده دارند؛ بنابراین اگر ایران نتواند استاندارد جدید را رعایت کند، طبق آنچه اعلام شده، کشتیها و نفتکشهای ایرانی از حدود سه ماه دیگر اجازه پهلوگیری در بنادر و تردد در آبهای آزاد را نخواهند داشت.
بنابراین بهترین راهکار دستیابی ایران به دانش گوگرد زدایی (سولفورزادیی) از نفت کوره بود که اکنون به همت دانشمندان و متخصصان ایران این مهم محقق شده است.
با روش بکار گرفته شده در ایران نه تنها میتوان نیاز کشتیهای ایرانی را به سوخت کم گوگرد برطرف کرد، بلکه میتوان گام بزرگتری در صادرات نفتکوره کم سولفور، آن هم با هزینهای بسیار کمتر از روشهای دیگر، برداشت.
میزان مصرف سوخت حملونقل دریایی تقریبا معادل ۵.۵ میلیون بشکه در روز است که از این میزان حدود ۴ میلیون بشکه نفت کوره با گوگرد بالاست. مصرف داخلی کشتیهای ایران معادل ۶ میلیون لیتر در روز است. هم اکنون برخی کشورهای جهان برای تولید نفتکوره با سولفور کمتر، خواستار تعویق اجرای این استاندارد تا سال ۲۰۲۵ شده اند.