پخش زنده
امروز: -
عوامل «خانه ما»، از سیر محبوبیت این مستند مسابقه پرمخاطب که آدمهای معمولی را به ستارههایی روی صفحه تلویزیون بدل میکند، سخن گفتند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی «خانه ما»، عوامل «خانه ما» در نشستی از سیر محبوبیت این مستند مسابقه پرمخاطب که آدمهای معمولی را به ستارههایی روی صفحه تلویزیون بدل میکند، سخن گفتند، همچنین به چالشها و فرصتهای این برنامه که به نوعی مهمترین سند اجتماعی تاریخی فرهنگ عامه مردم است اشاره کردند و از بین المللی شدن آن خبر دادند.
نشست خبری «خانه ما» در آستانه پخش فصل هفتم این مستند مسابقه امروز سه شنبه ۲۸ خرداد با حضور حسین افشار تهیه کننده، احسان عمادی کارگردان، حسام اسلامی مشاور کارگردان و اهالی رسانه در خانه مستند انقلاب اسلامی برگزار شد.
افشار با بیان اینکه اگر یک دهه از عمر تولید و پخش این مجموعه میگذرد، به خاطر طراحی خوب و سناریونویسی آن است، در خصوص مجموعههایی با قالب واقع نمایش گفت: سال ۸۹ که کار «فرمانده» شروع شد فقط یک تیم در این ساختار داشتیم، اما اکنون با گذشت ۸، ۹ سال و انتقال تجربیات و افزایش دانش و مهارت، تیمهای متنوعی با استودیو نوبین با دغدغههای مختلف کار میکنند.
وی افزود: درست است که انتظارها بیشتر است، اما یادمان باشد این قالب کمتر از یک دهه است که زیست خود را تجربه میکند و به مرور میتوانیم کارهای بزرگتری را با تجربیاتمان داشته باشیم.
پر تعدادترین رئالیتی شو که فصل هشتم آن هم در راه است
تهیه کننده «خانه ما»، این اثر را پرتعدادترین رئالیتی شوی استودیو نوبین خواند و گفت: این مجموعه امسال به فصل ۸ هم میرسد و تا به حال هیچ کدام از مجموعههای ما به این تعداد سال و قسمت نرسیده بودند. این مرهون نگاه مردم است و با افزایش کیفیت و تبلیغات بهتر میتوانیم مخاطب بیشتری را درگیر کنیم.
افشار با اشاره به اینکه «خانه ما» میتواند مهمترین سند تاریخی اجتماعی از وضعیت مردم در دهه ۹۰ قلمداد شود، تأکید کرد: از هر دورهای به این مجموعه نگاه کنند شناخت درستی از وضعیت فرهنگ عامه مردم پیدا خواهند کرد. در هیچ کار تلویزیونی تا به این حد به زندگی عادی مردم نزدیک نمیشویم، اما در «خانه ما» با کمترین دخل و تصرف بی واسطهترین ارتباط را با زندگی مردم داریم.
«خانه ما» سندی تاریخی اجتماعی از وضعیت مردم در دهه ۹۰
وی گفت: «خانه ما» سعی میکند زندگی اجتماعی مردم را در یک سناریو جذاب به نمایش بگذارد که این امر میتواند استراتژیک باشد. اتفاق فوق العاده این برنامه، همت برای شهر به شهر رفتن و پیدا کردن خانوادهها است و زحمتی که تیم متحمل میشوند این سند را محکمتر میکند؛ تاکنون به تهران، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز و شیراز رفته ایم و برنامه مشهد هم به زودی تولید میشود.
تهیه کننده «خانه ما» این برنامه را یک سند اقتصادی نیز معرفی کرد و افزود: نگاه ما کمتر مصرف کردن یا حداقل مصرف نبوده بلکه خواستیم بگوییم چطور میشود با توجه به تورم بهتر زندگی کرد، کار را سال ۹۲ با کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی شروع کردیم و اکنون به خانوادههای شرکت کننده برای یک ماه هزینه زندگی، کارت هدیه ۲ میلیون تومانی میدهیم، با توجه به اینکه جایزه ما نیز ۱۰۰ برابر پس انداز این خانوادههاست، جایزه ما از ۳۰ میلیون نیز به ۶۰ میلیون رسیده است؛ بنابراین خانوادهها باید با یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از پس زندگی معمولی، مهمانی و چالشها و ماموریتهایی که برایشان در نظر گرفته ایم بربیایند و ۶۰۰ هزار تومان پس انداز کنند تا به جایزه برسند و این چالش خوب و بهینه زندگی کردن است.
به گفته افشار، «خانه ما» یک فرمت ایرانی امیدبخش است که در شرایط روز جامعه که همه نسبت به آنها دلخوریهای به حقی داریم و آنها را لمس میکنیم میگوید چطور میتوان خوب زندگی کرد و لذت برد.
پخش کنندههای بین المللی میخواهند فرمت «خانه ما» را خریداری کنند
وی افزود: کشور ما استعدادهای متنوعی برای لذت بردن دارد و مهمترین شاخصه برنامه این است که فرمتی از جنس فرمت ایرانی امیدبخش و رویاپردازانه دارد تا به ما انگیزه زندگی بهتر را بدهد؛ فرمتی که بین المللی هم هست و برای مردم فارسی زبان منطقه جذاب خواهد رسید؛ بنابراین به جایی رسیده که میخواهند این فرمت را از ما خریداری کنند.
افشار در پاسخ به سوالی درباره جزئیات این موضوع گفت: اخیرا دو سه پخش کننده بین المللی سراغ ما آمده اند و خواسته اند دفترچه راهنمای این برنامه را از ما بگیرند، مثل فیلمنامه که در عرصه فیلم و سریال خرید و فروش میشود، پخش کنندههای عرصه رئالیتی شو نیز سراغ دفترچه راهنمای برنامه ما آمده اند و در خصوص واگذاری رایت و خرید و فروش آن امسال به نتیجه اجرایی میرسیم.
از خانه ما تا خانه آقازادهها
تهیه کننده «خانه ما» در پاسخ به اینکه ساخت «خانه ما» از زندگی سیاست مدارها تحقق پیدا خواهد کرد یا خیر، افزود: ما در اتاق طراحی برنامه این موضوع را به اشتراک گذاشتیم و به این نتیجه رسیدیم که چنین کاری «خانه ما» را به یک برنامه دیگر تبدیل میکند، ما اینجا با مردم عادی طرف هستیم و مهمترین ویژگی همین عادی بودن خانوادههاست، اما آنگونه از فرمت اصلی خود فاصله میگیریم، شاید به برنامه دیگری نیاز داریم که مثلا خانه آقازادهها نام داشته باشد و در آن به چنین امری بپردازیم.
عمادی کارگردان برنامه با بیان اینکه ادعای ما این است که مهمانان ما سفارشی نیستند و خودشان هستند، تاکید کرد: گاهی از حضور خانواده ها، نحوه صحبت کردنشان، شوخی هایشان و... تعجب میکنیم که چطور اینقدر مقابل دوربینی که بناست به واسطه آن میلیونها نفر آنها را ببینند، اینقدر راحت هستند، گاهی خود ما آنقدر به حریم خصوصی آنها نزدیک میشویم که در پخش مجبور به ممیزی میشویم.
به رغم تمام محدودیتها بدون لطمه زدن به ارزشها جلو آمده ایم
وی افزود: ما برخلاف رئالیتی شوهای خارجی در نمونه ایرانی باد حریم خانوادهها رعایت شود و این یکی از مهمترین دستاوردهای «خانه ما» است که با همه محدودیتهای فرهنگی، ملی و مذهبی کار را برای جامعهای که حیا برای همگی بسیار باارزش است بدون لطمه زدن به این ارزش ادامه داده ایم.
این مستندساز گفت: ما دوربین برنامه را به آشپزخانه میبریم، شوخی عروس و مادرشوهر را نمایش میدهیم و جزئیات دیگر زندگی خانوادهها را مقابل دوربین میگذاریم، یکی از حرفهایی که بر مبنای همین تلاش ما، گفته میشود این است که شما که کار خاصی نمیکنید و دوربین را میگذارید تا همه چیز ضبط میشود، همین که به نقطهای رسیده ایم که حضور ما احساس نمیشود برای ما یک تعریف به حساب میآید.
حسام اسلامی نیز در خصوص میزان واقعی بودن حضور خانوادهها مقابل دوربین افزود: واقعی بودن یک امر نسبی است و در همین جلسه خودمان به صرف حضور عکاسان ممکن است ما کاملا خودمان نباشیم؛ بنابراین اینکه همیشه دوربین رفتار را تغییر میدهد نمیشود انکار کرد، اما ما موفق شده ایم از این مرحله عبور کنیم.
افشار در این زمینه گفت: یکی از مهارتهای بچههای استودیو نوبین این است که میدانند چگونه رفتار کنند تا دوربین ضایع نباشد و به چشم نیاید که ما حریمی را شکانده ایم و وارد زندگی مردم شده ایم.
«خانه ما» آیینهای از شهرها و قومیتها
عمادی نیز افزود: ما همواره تلاش میکنیم شخصیتها مقابل دوربین راحت باشند و خودشان را به نمایش بگذارند، همچنین هر کدام از آنها به شکلی منعکس کننده سبک زندگی اقلیم و قومیتها هستند و «خانه ما» را میتوان آیینهای از شهرها و قومیتها دانست.
وی گفت: اخیری دوستی که خودش خوزستانی ساکن تهران است میگفت برای من جذابترین بخش این برنامه این است که یک تبریزی چطور مهمانی میدهد و مدل سفر کردن یک شیرازی چگونه است، به ویژه که من امکان معاشرت با این افراد از نزدیک را ندارم و «خانه ما» این فرصت را به ما میدهد.
امکان تحقق بخشیدن به «اگر میشودها»
این کارگردان با اشاره به دو فصلی که خانوادهها ماموریت نجات دنیا را داشتند، افزود: در این فصل ایدههای جالبی به ما رسید و خانوادهها فرصت داشتند به «اگر میشودها» تحقق ببخشند، مثلا مشت و مال دادن آدمها در پارک، شستن قبرهای قبرستان یا زندگی کردن در غار و دوری از تکنولوژی اتفاقاتی نیست که در زندگی روزمره با آنها روبرو باشیم.
اسلامی تأکید کرد: یکی از کلیدواژههای خانه ما فرهنگ عامه است و سراغ زندگی آدمهایی میرود که به نظر میرسد جز جرأت ثبت نام در برنامه ویژگی عجیب و غریبی ندارند و در یک ماه بخش زیادی از زندگی شان ثبت میشود؛ مدل آشپزی، رابطه پدر و مادر، نوع مهمانی گرفتن و.. آنها ثبت میشود که خود این تصاویر میتواند منبع پژوهش باشد.
تولیدات قطعات بیشتر با صدای گام نو
افشار در ادامه از تلاش برای تولید قطعات موسیقی بیشتر مطابق با شهرهای مختلف با صدای سیدهومن شاهی (گامنو) خبر داد و گفت: برای گامنو در تلویزیون اتفاقاتی افتاده و «کودک شو» هم صدایش را پخش نمیکند و ما هم دنبال حل این موضوع هستیم.
وی افزود: ما برای سری قبل دوست داشتیم اختتامیه را وسط شهر بین مردم بگیریم، اما امکان این کار به وجود نیامد. اما این بار در تلاشیم با برنامه ریزی جدی حتما اختتامیه فصل شیراز که البته جزئیات آن بعد از پخش برنامه و جمع آوری آرای مردمی مشخص خواهد شد، در بین مردم برگزار شود.
«خانه ما» آدمهای معمولی را روی صفحه تلویزیون به ستاره تبدیل کرد
عمادی گفت: طبیعی است آدمها ترجیح بدهند محمدرضا گلزار یا امین حیایی را در تلویزیون ببینند، اما برنامه خانوادههای به طور کامل معمولی که نه اعضایش رتبه برتر کنکور هستند نه بلدند تمساح بگیرند پربیننده شده است و «خانه ما» قصه جذاب زندگی معمولیترین آدمها را بیرون میکشد و این جزو سخت و جذابترین بخشهای کار است.
وی افزود: «خانه ما» آدمهای معمولی را روی صفحه تلویزیون به ستاره تبدیل کرد، اما میبینیم این برنامه به خاطر فقدان ستاره از سوی رسانهها کمتر موردتوجه قرار میگیرد و اهالی رسانه نیز دنبال کسانی هستند که اصطلاحا لایک خورشان بیشتر باشد، امیدوارم اصحاب رسانه به موج ستاره پروری دامن نزنند.
افشار نیز در پایان ابراز امیدواری کرد: ای کاش مسئولان دغدغه داشته باشند که به مردم نزدیک شوند، اگر از سرمایه خوبی برخوردارند به فکر مردم هم باشند و کسب و کاری برایشان راه بیندازید؛ هرچه آنها دارند از مردم و به خاطر مردم است و طبیعتا باید دغدغه بیشتری نسبت به مردم داشته باشند.
فصل جدید مستند مسابقه پرمخاطب «خانه ما» محصول سازمان هنری رسانهای اوج تهیه شده در استودیو نوبین از ۳۰ خرداد در ۱۰ قست ۵۲ دقیقهای پنجشنبه شبها ساعت ۲۱ از شبکه نسیم سیما روی آنتن میرود.