پخش زنده
امروز: -
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران مجموعه تراکنشهای میان دستگاههای دولتی در اردیبهشت را ۵۵ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۵۶۵ تراکنش اعلام کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، امیر ناظمی در نشست خبری کارنامه دولت الکترونیکی کشور با اشاره به اینکه اوضاع دولت الکترونیکی رو به بهبودی است، افزود: شاخصهایی همچون شفافیت، اتصال و دسترسی آزاد به اطلاعات را باید به شاخصهای دولت الکترونیکی افزود.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در گزارش دولت الکترونیک که ارایه کردید نام نیروی انتظامی و عملکردش در این موضوع شفاف بیان نشده است؟ گفت: ما نیروی انتظامی را در قسمت وزارت کشور دیده ایم، اما اگر جداگانه ارزیابی میشد ما هم قبول داریم که شاید شفافیت افزایش مییافت.
ناظمی افزود: به خاطر همین رتبه وزارت کشور زیر رتبه میانگین قرار گرفت و این به سبب ناهماهنگیهای نیروی انتظامی بوده است و قطعا اگر عملکرد نیروی انتظامی جدا میشد رتبه وزارت کشور بالاتر میرفت.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر قوه قضاییه به استعلامات سازمانها پاسخ میدهد؟ گفت: اتصال فیزیکی در این بخش کاملا برقرار است، اما اتصال از قوه قضاییه به دستگاهها وجود ندارد، اما امکان اتصال از سایر دستگاهها به قوه قضاییه اجرایی است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کدام دستگاهها بیشترین استعلامات را پاسخ میدهند؟ افزود: بیشترین استعلامهای مورد نیاز از قوه قضاییه و نیروی انتظامی است که هر دو از حیطه دولت خارج هستند و این دو دستگاه در وضع کنونی پاسخ استعلامات را نمیدهند.
ناظمی اضافه کرد: ثبت احوال هم بیشترین ارایه دهنده استعلامات است و در ماه گذشته بیشترین دریافت کننده استعلامات بانک مرکزی بوده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای ارتقای امنیت دولت الکترونیکی چه تدابیری اندیشیده اید تا شاهد هک شدن برخی سایتها از جمله سایت سازمان تامین اجتماعی که اخیرا رخ داد، نباشیم؟ گفت: دستگاهها به سه دسته دستگاههای حیاتی و حساس، غیرحیاتی و غیرحساس و حوزه کسب و کار عمومی تقسیم میشوند که امنیت حوزه کسب و کار عمومی با پلیس فتا، امنیت دستگاههای حساس با افتای ریاست جمهوری و امنیت دستگاههای غیرحساس و غیرحیاتی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است.
ناظمی افزود: ما البته با این تقسیم کار موافق نیستیم و مثلا سازمان تامین اجتماعی که جزو سازمانهای حیاتی و حساس است به لحاظ امنیت زیرنظر وزارت ارتباطات نیست.
وی گفت: در حوزه کسب و کارها نیز شاید پلیس بتواند مسئولیت داشته باشد، اما وقتی به دادههای عمومی مرتبط میشود باید پروتکلهای مشخصی وجود داشته باشد و الزاما در حیطه پلیس قرار نمیگیرد و در تمامی موارد اخیر، هم برای کسب و کارها و هم دستگاههای حساس سعی کرده ایم کنارشان باشیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران افزود: باید دستگاه ها، داده هایشان را به اشتراک بگذارند نه اینکه داده هایشان را متمرکز کنند و دستگاهها بدانند که تمرکز داده ها، قدرت نمیآورد.
ناظمی تعداد دستگاههای خدمات دهنده در دولت الکترونیک را ۴۵ دستگاه و تعداد خدمات گیرندگان را ۱۱۱ دستگاه اعلام کرد و گفت: خیلی دستگاهها مانند قوه قضاییه در سامانههای دولت الکترونیکی متصل میشوند و استعلامات میخواهند، اما خدمتی ارایه نمیکنند.
وی مجموعه تراکنشهای میان دستگاههای دولتی در اردیبهشت امسال را ۵۵ میلیون و ۵۸۷ هزار و ۵۶۵ تراکنش اعلام کرد و افزود: در این آمار ثبت احوال با بیش از ۲۴ میلیون تراکنش ۴۴ درصد اطلاعات و استعلامات را داده است و پس از آن سازمان تنظیم مقررات که از سامانه شاهکار استفاده کرده است بیش از ۱۷ میلیون بار به استعلامات پاسخ داده و پس از آن وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمانهای تابعه اش از جمله سازمان امور مالیاتی و گمرک ۸ درصد از کل استعلامها را پاسخگو بوده اند.
ناظمی گفت: بیشترین دریافت کننده اطلاعات هم ابتدا مردم، سپس بانک مرکزی و پس از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده اند.