پخش زنده
امروز: -
قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل: ۲۹ دانشگاه ایران در فهرست دانشگاههای جهان قرار گرفته و ایران اثرگذارترین کشور از نظر علمی در منطقه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حسین سالار آملی در نشست خبری با بیان اینکه روند رشد دانشگاههای ایران در جایگاههای بینالمللی روند صعودی داشته است، افزود: تعداد دانشگاههای برتر ایران از ۱۳ دانشگاه در سال ۲۰۱۷ به ۱۸ دانشگاه در ۲۰۱۸ و ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است.
وی گفت: هم اکنون ۲۰۰ محقق ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان برتر دنیا هستند.
سالار آملی با اشاره به تولید ۲ درصد از علم دنیا توسط محققان ایرانی افزود: برای استفاده از ۹۸ درصد بقیه علم دنیا که توسط کشورهای مختلف تولید میشود، باید همکاریهای دانشگاهی خود را گسترش دهیم.
قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین الملل با بیان اینکه بینالمللی سازی آموزش عالی از سیاستهای کلان وزارت علوم است، گفت: در کنار توسعه آموزشهای فنی و حرفهای، اجرای آمایش آموزش عالی و استفاده از نتایج پژوهش در جامعه از اولویتهای این وزارتخانه است.
سالار آملی افزود: انجام طرحهای تحقیقاتی مشترک، برگزاری دورههای مشترک تحصیلی، شرکت استادان در همایشها و کارگاههای علمی و تبادل استادان و دانشجویان از موضوعهای عمده همکاریهای بین دانشگاههای ایران با دانشگاههای خارجی است و در نتیجه این فعالیتها حداقل هزار فناوری و دانش فنی وارد کشور شده است.
وی گفت: تا این برهه زمانی از سال ۹۷ به طور میانگین در هر هفته ۱۰ هیأت دانشگاهی خارجی وارد ایران میشوند و ۲ هزار و ۱۰۰ محقق و اعضای هیأت علمی دانشگاههای خارجی به ایران سفر کردهاند.
قائم مقام وزیر علوم در امور بینالملل با اشاره به مسافرت هزار و ۳ محقق ایرانی برای حضور در برنامههای علمی در خارج از کشور افزود: در چند ماهه اخیر ۳۹۵ محقق و عضو هیأت علمی ایرانی برای فرصت مطالعاتی کوتاه مدت، شرکت در همایش علمی و استفاده از امکانات آزمایشگاهی به خارج از کشور سفر کردهاند.
وی با اعلام اینکه وزارت علوم کشورهای هدف برای دیپلماسی علمی را به دو گروه کشورهای همسایه و اسلامی و گروه کشورهای توسعه یافته دارای دانش فنی بالا تقسیمبندی کرده است؛ گفت: کشورهایی مانند سوریه، عراق، افغانستان، یمن و لبنان در گروه اول و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان، اتریش، روسیه، چین و کره جنوبی در گروه دوم قرار دارند.
رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم افزود: همکاریهای علمی بینالمللی دانشگاههای کشور با رویکرد برد - برد است و در کنار انتقال دانش فنی از کشورهای توسعه یافته، ایران نیز دستاوردهای علمی مهمی دارد و کشورهای مختلف علاقهمند به همکاری علمی با ایران هستند.
همچنین عطاءالله کوهیان، معاون همکاریهای علمی و سازمانهای تخصصی مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم گفت: با هدف انسجام بخشی، هماهنگی بیشتر و ایجاد وحدت رویه در زمینه همکاریهای دانشگاههای ایران و خارج از کشور، دانشگاه تهران به عنوان مسؤول راهبری با اتحادیه اروپا، علم و صنعت با آلمان، صنعتی امیرکبیر با فرانسه، خوارزمی با اتریش، صنعتی اصفهان با سویس، تبریز با ترکیه و سیستان و بلوچستان با پاکستان تعیین شدهاند.
وی افزود: وزارت علوم وظیفه سیاست گذاری، هماهنگی با سایر دستگاههای اجرایی، برنامهریزی و نظارت را برعهده دارد و مسئولیت اجرا و اقدامات عملی با دانشگاههای کشور است.
معاون رئیس مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم گفت: در ۴ سال گذشته، عملکرد دانشگاهها و مراکز پژوهشی از نظر همکاریهای علمی بینالمللی مورد ارزیابی قرار گرفته است که در ۲۸ بهمن در دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاههای برتر بر اساس نتایج آخرین ارزیابی معرفی میشوند.
همچنین بهادر باقری، معاون زبان فارسی و ایران شناسی مرکز همکاریهای علمی بینالمللی وزارت علوم نیز در این نشست خبری با تأکید بر اینکه وزارت علوم بزرگترین نقش را در گسترش زبان فارسی با روش آکادمیک در دنیا دارد گفت: کتاب «فارسی گستری در گیتی» شامل مقالات و کتابهای استادان اعزامی زبان فارسی به کشورهای خارجی، در حال تدوین است.
وی با اشاره به اینکه در ۴ دهه پس از انقلاب اسلامی تعداد ۳۰۰ استاد زبان فارسی به دانشگاههای خارج از کشور اعزام شدهاند گفت: این استادان نماینده فرهنگ ایران هستند؛ با فرهنگ و ادبیات کشور مقصد آشنا هستند و تنها یک زبانآموز صرف نیستند.
باقری افزود: هم اکنون در ۲۰۰ دانشگاه دنیا زبان فارسی به عنوان یک رشته تحصیلی یا زبان آموزشی رشتههای دیگر آموزش داده میشود و در ۶۰ کشور دنیا نیز کرسی زبان فارسی دایر است.
معاون زبان فارسی و ایران شناسی مرکز همکاریهای علمی بینالمللی گفت: با کمک دانشگاه پیام نور و برخی دانشگاههای دیگر، آموزش زبان فارسی را به صورت مجازی راهاندازی خواهیم کرد تا علاقهمندان از سراسر دنیا بتوانند آموزش زبان فارسی دریافت کنند.
وی با اشاره به آموزش ۵ هزار دانشجو در خارج از کشور به زبان فارسی گفت: متقاضیان تحصیل در ایران باید در آزمون «سامفا» شرکت کنند که در این راستا چهارمین دوره این آزمون در ایران و با کمک سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت آموزش و پرورش در کشورهای عراق، لبنان، گرجستان و بنگلادش برگزار شد.