• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۲۶۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
قزوین » اقتصادی
گزارش مکتوب

حل مشکلات واحد‌های قطعه سازی خودرو استان قزوین ، نیازمند تدبیر

۱۵۰ واحد قطعه سازی خودرو در استان قزوین با بیش از هفت هزار نفر اشتغال وضعیت چندان مناسبی ندارد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، صنعت قطعه سازی از صنایع مادر در تولید خودرو است و نقش آن در گردش چرخه اقتصادی و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم بر کسی پوشیده نیست، اما این صنعت در کشور و استان قزوین حال و روز خوبی ندارد.
 حل مشکلات ریز و درشت واحد‌های قطعه سازی خودرو نیازمند تدبیر
قزوین قطب تولید قطعات خودرو
رئیس سازمان صمت استان قزوین می‌گوید: استان قزوین همواره به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید قطعات خودرو درکشور است و نقش مهمی در تامین نیاز‌های صنایع بالادستی خودروسازی ایفا می‌کند.
علی پرزحمت بدهی مالی خودروسازان به صنایع قطعه‌سازی را از عمده‌ترین مشکلات این بخش اعلام می‌کند.
پرزحمت می‌افزاید: کمبود نقدینگی در صنایع قطعه سازی مشکلات این واحد‌ها را مضاعف کرده است و اگر اقدامی برای حل آن نشود پیامد‌های نامناسبی بدنبال دارد.
 حل مشکلات ریز و درشت واحد‌های قطعه سازی خودرو نیازمند تدبیر
عمده‌ترین مشکل قطعه سازان افزایش قیمت مواد اولیه
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو کشور هم می‌گوید: اولین مشکل قطعه سازان خودرو موضوع افزایش قیمت مواد اولیه است که از ابتدای امسال تاکنون قیمت مواد اولیه به طور متوسط ۳۵ درصد افزایش یافته است و قطعه سازان در حال زیان دهی هستند.
مازیار بیگلو می‌افزاید: موضوع مهم بعدی بحث مطالبات است که دست خودروسازان در این زمینه بسته است و شورای پول و اعتبار دراین باره همکاری با خودروسازان و قطعه سازان ندارد.
وی اعلام می کند: انجمن قطعه سازان از طریق مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیر رفع این مشکلات است.
استاندار قزوین نیز می‌گوید: برای رفع مشکلات صنایع به ویژه خودروسازی عزم جدی وجود دارد و با تشکیل ستاد تسهیل و رفع موانع تولید برای حل مشکلات و چالش‌های پیش روی واحد‌های تولیدی از جمله قطعه سازان خودرو درحد مقدور تلاش می‌کنیم.
عبدالمحمد زاهدی می‌افزاید: با پرداخت بموقع معوقات قطعه سازان از سوی شرکت‌های خودرو ساز مشکل سرمایه در گردش این واحد‌ها برطرف می‌شود.
زاهدی اضافه می‌کند: باید برای صادرات محور کردن قطعات تولیدی قطعه سازان هم برنامه ریزی کرد، چون نقش موثری در اشتغالزایی و افزایش صادرات غیرنفتی و رونق اقتصادی استان ایفا خواهد کرد.
معاون اقتصادی استانداری قزوین هم با اشاره به اهمیت واحد‌های قطعه سازی به عنوان صنعتی استراتژیک می‌گوید: خوشبختانه قطعه سازان این استان تلاش خود را برای افزایش کیفیت محصولات تولیدی و استاندارد سازی محصولات انجام داده و خواهند داد و باید خودروسازان نیز با توجه به این گام مثبت برای تسویه معوقات و افزایش سقف خرید اقدام کنند.
منوچهر حبیبی می‌افزاید: مشکلات تامین مواد اولیه شامل ورق، شمش و مواد پلیمری و افزایش قیمت آن جزء مشکلات این واحد‌هاست که می‌توان با عرضه در بورس و تهیه مواد اولیه از سوی خودروسازان آن‌ها را حل کرد.
علی وحدانی یکی از قطعه سازان قزوینی هم خواستار همراهی دستگاه‌های خدمات رسان استان مانند اداره کل امور مالیاتی، تامین اجتماعی و... برای عبور از این شرایط بحرانی در این بخش شد.

نوسانات ارزی و معوقات مهمترین مشکل واحد‌های قطعه ساز
مدیرعامل یک واحد تولیدی در ریخته گری سرسلیندر خودرو نیز می‌گوید: متاسفانه نوسانات بازار ارز و بی ثباتی در سیاست گذاری‌ها آسیب‌های زیادی را به قطعه سازان وارد کرده و آن‌ها را با چالش‌های جدی مواجه ساخته است.
رضا محمدی می افزاید : از بخت بد در این شرایط ترخیص دیرهنگام با کندی مواد اولیه از گمرک‌ها مشکلات واحد‌های تولیدی را مضاعف کرده است.
این تولیدکننده می‌افزاید: متاسفانه به علت نوسانات ارزی و مطالبات معوقه، کار مدیریت مجموعه دشوار شده است، ولی در این شرایط تلاش می‌کنیم از تعدیل نیرو‌ها جلوگیری کنیم.
وی اضافه کرد: تامین مواد اولیه از قبیل: آلومینیوم برای ما بسیار مهم است و باید انحصار واردات این مواد از دست چند شرکت در کشور خارج شود.
محمدی یادآور می شود: برای تامین مواد اولیه چندین بار با مسئولان مکاتبه کرده ایم و امیدواریم اقدام جدی آنان را در این باره شاهد باشیم.
وی می گوید : ارزش مطالبات ما از خودروسازان به علت نوسانات ارزی به یک سوم کاهش یافته است و چه کسی می‌تواند این خسارت را جبران کند؟
وی می‌گوید : با ادارات تامین اجتماعی برای بیمه کارگران، محیط زیست بابت آلایندگی و مالیات برای معوقات مالیاتی مشکلاتی برای ما به وجود آمده که امیدواریم با همکاری مسئولان شاهد رفع یا استمهال آن‌ها باشیم.
به گفته وی سرمایه درگردش این شرکت به خاطر نوسانات بسیار کوچک شده است و در صورت تزریق سرمایه در گردش، جلوی کاهش بهره وری و تعدیل نیرو گرفته خواهد شد.
 حل مشکلات ریز و درشت واحد‌های قطعه سازی خودرو نیازمند تدبیر
 تولید بیش از ۷۰ درصد قطعات خودرو در قزوین
مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان قزوین نیز می‌گوید: ۱۴۰ مجوز تولید قطعات خودرو در قزوین صادر شده است که هم اکنون ۱۲۰ شرکت قطعه سازی در داخل و خارج شهرک‌های صنعتی این استان فعالند.
حمیدرضا خانپور می‌افزاید: این واحد‌های تولیدی ۶۰۰ قطعه خودرو را برای خودروسازان تولید و ارسال می‌کنند.
بگفته خانپور یک خودرو از ۸۰۰ قطعه تشکیل شده است که ۶۰۰ قطعه آن دراستان قزوین تولید می‌شود پس می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد قطعات یک خودرو دراین استان تولید می‌شود.
خانپور ابراز امیدواری کرد ، در آینده نزدیک با تشکیل خوشه صنعتی قطعه سازان خودرو در استان قزوین بتوانیم با مشاوره گیری از این واحد‌ها برای حل مشکلات آن‌ها و افزایش سرمایه گذاری و دست یابی به اشتغال اقدام کنیم.
وی با بیان اینکه قزوین ظرفیت زیادی در بخش صنعتی به ویژه خودروسازی دارد می‌گوید: شرکت پژو و رنو فرانسه برای سرمایه گذاری از زیرساخت‌ها و فضا‌های کالبدی استان در شهرک صنعتی خرمدشت بازدید کردند، اما به علت تحریم‌ها هنوز جواب قطعی به استان نداده اند.

نزدیکی به پایتخت و دسترسی آسان به خودروسازان برتر کشور نظیر ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو از جمله دلایل استقرار واحد‌های تولیدی در قزوین است.
 حل مشکلات ریز و درشت واحد‌های قطعه سازی خودرو نیازمند تدبیر
 ۱۵ هزار میلیارد تومان طلب تولید کنندگان قطعات خودرو از خودروسازان
دبیرانجمن قطعه سازان کشور هم می‌گوید: متاسفانه بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان طلب تولید کنندگان قطعات خودرو از خودروسازان کشور است که با وضعیت موجود امکان وصول آن وجود ندارد.
آرش محبی نژاد می‌افزاید: هزینه‌های در گردش ما نسبت به قیمت نهاده‌های تولید دو برابر شده و قیمت مواد اولیه هم دوبرابر شده است.
محبی نژاد اضافه می‌کند: پروسه تامین ارز در کشور واقعاً پیچیده است از مقررات داخلی تا گمرکات، تولید کنندگان را فلج کرده است امیدواریم با مصوبات جدید دولت در جهت ترخیص کالا از گمرک مشکلات حل شود، اما خیلی از مایحتاج ما همچنان در گمرک مانده است.
بگفته وی الان قطعه سازانی داریم که بیش از یک سال است پولی از خودروسازان دریافت نکرده اند این در حالی است که پول امروز با پول یکسال پیش، ارزشش تفاوت بسیار دارد.
محبی نژاد همچنین می‌گوید: به مسئولان و سیاستمداران گوشزد می‌کنیم بیش از ۵۵۰ هزار شاغل مستقیم در قطعه سازی در معرض خطر و ایجاد بحران بیکاری است که اگر فکر عاجل نشود متاسفانه با یک فاجعه ملی و بحران بزرگی روبرو خواهیم شد.
او می‌افزاید: متاسفانه بیش از ۲۰۰ واحد قطعه سازی در کشور در مرحله تعطیلی اند که در حدود ۱۵۰ هزار نفر را در بر می‌گیرد.
همانگونه که در گزارش به آن اشاره شد پرداخت نشدن به موقع مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان، کمبود مواد اولیه و افزایش سرسام آور قیمت‌ها از جمله مشکلات ریز و درشت قطعه سازان خودروست که حل آن‌ها نیازمند تلاش همه جانبه مسئولان است.
استان قزوین سه هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی و ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی دارد.
 حل مشکلات ریز و درشت واحد‌های قطعه سازی خودرو نیازمند تدبیر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
کشف لاشه دو دلفین در ساحل خلیج گواتر و خور باهو
کشف قیمت بنزین سوپر وارداتی در بورس انرژی
فرهنگ گسترش تولید انرژی خورشیدی
نشست اعضای شورای اداری شهرستان تهران برگزار شد
کسب عنوان مقاله برتر در کنفرانس ملی حکمرانی آب
ضرورت کاهش مصرف ال‌پی‌جی و افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور
ارسالی‌های شما به با مخاطبان در بیست و هفتم آبان
استفاده ترامپ از ونزوئلا برای انحراف افکار عمومی
تجلیل از رتبه‌های برتر کنکور تحت حمایت کمیته امداد در مازندران
بهره‌مندی ۱۲۰۰ نفر نخبه همدانی از تسهیلات بنیاد نخبگان همدان
پاکستان جنایات اسرائیل در کرانه باختری را محکوم کرد
مسابقات مهارت های شغلی نداجا
ضرورت بازگشت زمان پاسخ‌دهی استعلام‌های گمرکی به سقف قانونی
نگاهی به برنامه های امروز رادیو فرهنگ
بزرگترین پرونده فساد فوتبال ترکیه با احضار ۱۰۲۴ بازیکن
تقریظ‌های رهبر انقلاب بر سه کتاب حوزه دفاع مقدس و مقاومت، رونمایی می‌شود
اجرای ۲۶ برنامه محوری کار آفرینی در چهار محال و بختیاری
راه‌اندازی سامانه رصد فضای مجازی انتخابات در استان با هوش مصنوعی
بانک تجارت آذربایجان‌غربی برای تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای استان اعلام آمادگی کرد
میزان محبوبیت ترامپ به ۳۸ درصد کاهش یافت
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
چه کسی باعث ناترازی بانک آینده شد؟
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
پیگیری دغدغه رئیس جمهور در سیستم آموزش عالی کشور
تداوم تخلفات در نبود نظارت
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
زبان معیار ۱۴۰۴/۰۸/۲۷
دریای خزر، نیازمند همکاری مشترک استانهای ساحلی پنج کشور
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
فرخی دومین طلایی ایران در کشتی فرنگی
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۲ نظر)
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی  (۲ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)
ادامه خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان هزارانی  (۱ نظر)