حجت اله میرزایی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما گفت: تمامی کلان شهرها برنامه 5 ساله ای برای توسعه شهرشان دارند و در حال حاضر اجرای برنامه دوم توسعه شهری تهران به آخر رسیده، برنامه ریزی برای برنامه سوم هم به پایان رسیده است که اول مهر تقدیم شورای اسلامی شهر تهران می شود و شورا هم در یک دوره دو تا سه ماهه این موضوع را رسیدگی و از ابتدای سال 98 تا 1402 دوره اجرای سوم توسعه شهری تهران خواهد بود. این برنامه ، برنامه شهر تهران و شهرداری تهران است یعنی برای شهر تهران در حوزه حمل و نقل ، محیط زیست ، پسماند، شهرسازی و اقتصاد شهری و طرح ها و پروژه هایی که باید اجرا شود در نظر گرفته شده است و برای شهرداری نیز اصلاح ساختار منابع انسانی ، اصلاح ساختار سازمانی و تشکیلات آن برای اصلاح نظام مدیریتی ، رویه ها و فرآیندهایی که در شهرداری باید اتفاق بیفتد است.
وی در پاسخ به اینکه آیا برنامه سوم توسعه شهری تهران قابل رویت برای شهروندان است یا نه ؟ تصریح کرد: اسناد پیش نویس و پیشنهادات قبل از شورا آماده شده تا روی سامانه ی pelanti.tehran.ir قرار می گیرد و آنچه که در شورا نیز به تصویب نهایی برسد بر روی سامانه و سایت شهرداری تهران قرار خواهد گرفت و تمام شهروندان می توانند محتوای برنامه را ببینند و صاحبنظران و کارشناسان نیز برنامه را مورد مطالعه قرار داده و در فرآیند اصلاح و تصویبش می توانند به شورا کمک کنند.
میرزایی در پاسخ به افق برنامه های عمرانی شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهری افزود: بخش مهمی از برنامه سوم توسعه شهری شهرداری تهران ، اولویت بندی پروژه های در حال اجرا است و هم اکنون 600 پروژه کوچک و بزرگ در حال اجرا داریم که پیشرفت آنها از 5 درصد تا 95 درصد است که در همین برنامه طبق اولویت بندی مشخص می شود تا 5 سال آینده چه پروژه هایی ساخته و به بهره برداری برسند.
وی ادامه داد: مهمترین برنامه این که در حوزه حمل و نقل در برنامه سوم توسعه وجود دارد توسعه مترو ، تکمیل خطوط متروی موجود ، کاهش زمان سرویس دهی قطارهای مترو ، تکمیل خطوط 6 و 7 و آغاز ساخت خط 8 مترو و تکمیل آن و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، ناوگان مکمل آن مانند مناسب سازی پیاده راهها ، دوچرخه سواری و احتمالا شبکه های تندرو مانند بی آر تی و ال آر تی است.
معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران ادامه داد: بطور طبیعی در 5 سال آینده یک اولویت جدی و مشخص شده برای شهرداری تهران وجود دارد که شهرداری دیگر وارد تونل سازی و بزرگراه سازی نمی شود بلکه منابع خود را بطور جدی مصروف توسعه پروژه های همگانی می کند تا در این زمینه آلودگی هوا کمتر شود و دسترسی مردم افزایش یابد.
وی در پاسخ به اینکه آیا برای گروههای خاص در برنامه سوم توسعه برنامه ای در نظر گرفته شده است یا خیر؟ گفت: برای گروههای حساس از جمله سالمندان، کودکان و توان یابان که سهم کمی در پروژه ها و طرح های شهری دارند پیش بینی های مناسبی از جمله مناسب سازی پیاده راهها ، مبلمان شهری ،متناسب سازی شبکه حمل و نقل شهری، پارکها و مکان های اجتماعی در نظر گرفته شده و در این طرح شهرداری ملزم به اجرایی شدن آن است.
میرزایی در پاسخ به جایگاه درآمدهای پایدار و ناپایدار شهرداری تهران در برنامه سوم توسعه شهری گفت: ظرفیت های حوزه شهرسازی برای ساخت و ساز تمام شده و شهرداری اگر هم بخواهد کاری انجام دهد دیگر هیچ فضایی برای شهرفروشی وجود ندارد و ما ناچاریم به سمت درآمدهای جدید برویم که یک سری از تعهدات و منابع تعهداتی مربوط به دولت است مانند کمک به شبکه حمل و نقل عمومی برای تاسیس و تجهیز خطوط مترو، تاسیس و تجهیز خطوط اتوبوسرانی همگانی و یارانه بلیت مترو و اتوبوس رانی باید توسط دولت اجرا شود و بخش دیگر سرمایه گذاری از منابع محل سرمایه گذاری های بخش خصوصی است که در گذشته کمتر بوده و باید بطور جدی دیده شود تا بتواند بخش مهمی از سرمایه اش را از بازار سرمایه تامین کند.
وی ادامه داد: بخش دیگر، نظام اصلاح مالیات گیری و عوارض است و نظام فعلی غیرعادلانه ، غیرپویا و ناکارآمد است و این موضوع باید به گونه ای اصلاح شود که شهروندان متناسب با قدرت پرداخت و بهره مندی که از شهر دارند مالیات پرداخت نمایند.
میرزایی گفت: تغییر رویکرد اصلی این است بجای عوارض فضاهای شهری و تولید ساختمان ، عوارض مصرف ساختمان های شهری جایگزین شود و ما را به سمت نظام سرمایه ای پایدار و توسعه دهند سوق می دهد.
معاون برنامه ریزی ، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران در پاسخ به هوشمندسازی شهر تهران تاکید کرد: یکی از برنامه های مهم سوم توسعه شهری تهران هوشمند است و در این برنامه در خصوص هوشمند سازی تهران و ارائه خدمات به شهروندان نیز تعبیه شده است و باید به این سمت و سو گام برداریم.
میرزایی خاطرنشان کرد : انشاالله در پایان سال 1402 این برنامه تمام می شود و امیدواریم شهری را با آلودگی کمتر ، آسمان آبی تر ،ازدحام کمتر و مشارکت بیشتر شهروندان و اقتصاد با رونق تر شاهد باشیم.