پخش زنده
امروز: -
یکی از مدیران ارشد سازمان امور سینمایی از ایجاد سوسوهای امید بازگشت به اوج سینمای کودک و نوجوان خبر داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما ایل بیگی در استودیو گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: وضعیت سینمایی کودک و نوجوان کشور در دهه 60 و اوایل 70 به اوج رسید و پس از آن کم کم فروکش کرد، در حال حاضر امیدواریم به اوج سینمای کودک و نوجوان بازگردیم اگر حمایتهای صورت گرفته به بارنشیند.
رمضانی از کارگردانان سینمای ایران در سوی دیگر استودیو، شرایط فعلی سینمای کودک و نوجوان را امیدوار کننده عنوان کرد و ادامه داد:برقراری ارتباط در فیلمهای امروزی قوی تر شده و حتما بهتر خواهد شد، از حیث کیفیت هم سینمای امروز با تکیه بر دوران رکود و ذائقه شناسی ها می تواند با جهاد عمومی دلسوزان متولی امر، بهبود خواهد یافت.
نیک خواه کارگردان و تهیه کننده سینما در ارتباط تصویری با این برنامه با رد تقدم رابطه بر ضابطه در سینما ادامه داد: در حال حاضر فیلم اولی های بسیاری را می توان مشاهده کرد که بدون رابطه به سینما و جشنواره وارد می شوند. ورود این افراد توانسته فکر و ایده های بکری را وارد سینما کند. گرچه با دوران طلایی سینمای کودک و نوجوان (دهه 60 و اوایل70) فاصله داریم اما این فاصله برداشتنی است و حذف آن دور از تصور نیست.
ایل بیگی مسئول سینمای کودک و نوجوان سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری کشور گفت: گیشه فیلم های کودک امسال با فروش قابل قبولی مواجه شدند، در حوزه تولید هم بصورت هفتگی در حال بررسی محتوای سناریوهای کودک و نوجوان هستیم. امسال شاهد هستیم بیشتر فیلم ها برای کودکان است اما در گذشته، درباره کودکان بیشتر ساخته می شد.
او افزود: در فیلمهای راه یافته جشنواره کودک و نوجوان، امسال حضور خانواده در محتوا پررنگ تر شده که این مهم خود حاصل بررسی ها و تحقیق های متمادی است.
رمضانی در استودیو گفت: باید با سرعت و شتاب دانایی کودکان امروز برخورد شود، این برخورد می تواند از جنس درک و هضم باشد. زیرا کودکان امروز با کودکان دهه 60 تفاوت فاحشی دارند. به این خاطر باید جنس فیلمها تفاوت یابد.
او ادامه داد: باید از شعار فاصله گرفت و پرداختن به ضرورتها و زیرساختهای سینمای کودک را در عمل هم به نمایش گذاریم.
جلیل اکبری صحت منتقد و کارشناس سینما در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: سینمای کودک، نیاز فرهنگی ماست. سیما یک نیاز اجتماعی است که نیاز به زیرساخت و سازوکارهای ویژه ای دارد و اگر به نیازهای سینمای کودک و نوجوان پاسخی ندهیم کشور دچار آفت می شود. رسیدگی به کودکان و نیازهای فکری آنها یک مرحله و طبقه ی اساسی از جامعه محسوب می شود.
نیک خواه در ادامه ارتباط تصویری از استودیو اصفهان گفت: برخی تهیه کننده ها امروز بدلیل ترس از بازگشت سرمایه خود، کمتر به فیلمهای کودک و نوجوان می پردازند. ازین رو می توان سینمای کودک را رو به افول عنوان کرد.
اکبری صحت در ادامه ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: پیش بینی می شود رویکرد سرمایه گذاران و تهیه کنندگان سینمای از سوی دولت و مراکز فیلمسازی خصوصی اصلاحی صورت نپذیرد زیرا دیگر ساز سینمای کودک ما هارمونیک نیست و باز هم شاهد فعالیتهای جزیره ای در این بخش خواهیم بود.
ایل بیگی با رد گفته های اکبری صحت در خصوص رویه جزیره ای سینمای کودک گفت: در خصوص تحکیم اتحاد و همکاری های دستگاهی، توافقات و تفاهم هایی با آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایجاد شده است.
او ادامه داد: وجود فضای مجازی و گجت های کوچک و بزرگ در زندگی کودکان و نوجوانان را می توان بعنوان یک زنگ خطر و حتی رقیب جدی و خطرناک سینمای کودک و نوجوان کشور عنوان کرد.
اکبری صحت در پاسخ به ایل بیگی گفت: تفاهمنامه ها و توافقات امروز ما، در 30 سال گذشته جریان داشته و دارد اما منجر به بهبود شرایط نخواهد شد زیرا سینمای نسل امروز ما نیازمند محتوایی است که ما از تولید آن عاجز نیستیم اما زبانمان در بیانش الکن است.
محمدرضاکریمی صارمی مدیرکل امور سینمایی و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتباط تلفنی با این برنامه، امسال را، سال شکوفایی سینمای کودک و نوجوان عنوان کرد.
او ادامه داد: ورود 10 فیلم برتر به جشنواره فیلم کودک و نوجوان را می توان به فال نیک گرفت. بصورتی که اکران ماهانه یک فیلم می تواند خوراک یک سال سینمای ما را فراهم کند.