پخش زنده
امروز: -
سیستان و بلوچستان ،که یکی از وسیع ترین و پهناورترین استان های کشور است ، از نظر بزرگراه فقیرترین استان محسوب می شود
استانی که از شمالی ترین نقطه آن یعنی هیرمند تا جنوبی ترین نقطه آن یعنی چابهار و گواتر ، بیش از هزار کیلومتر فاصله است ، تنها 273 کیلومتر بزرگراه دارد
سهم اندک سیستان و بلوچستان از بزرگراه،
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز سیستان و بلوچستان ، سید دانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به وسعت ۱۱ و چهاردهم درصدی استان می گوید: سیستان و بلوچستان یک و ۴ دهم درصد از بزرگراه های کشور را دارا است و در این زمینه سی و یکمین استان کشور است.
محبی همچنین با اشاره به توسعه بندر چابهار و افزایش ترددات خودروهای ترانزیتی در محور چابهار_زاهدان_میلک می گوید: ۷۰درصد تصادفات استان در این محور اتفاق می افتد که وزارت راه و شهرسازی باید برای تکمیل هرچه سریع تر این بزرگراه، توجه بیشتری به استان داشته باشد.
وی با بیان اینکه بیشتر تصادفات استان به صورت رخ به رخ و با آمار تلفات جانی بالا است، احداث بزرگراه ها، اصلاح نقاط حادثه خیز و فرهنگ سازی رانندگی ایمین را برای کاهش تصادفات جاده ای مهم برشمرد.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان هم مجموع راههای استان را حدود 22 هزار کیلومتر اعلام کرده و گفته: این استان از نظر بزرگراه کمبود شدید دارد و نیازمند اعتبارات ویژه برای توسعه بزرگراههاست.
به گفته مسعود مالکی : در حال حاضر در این استان 143 کیلومتر بزرگراه در دست اجراست و 390 کیلومتر هم بزرگراه مطالعه شده داریم که در صورت تأمین اعتبار ، کار ساخت آن ها آغاز خواهد شد.
جدال با مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان
جاده های غیراستاندارد جنوب شرق کشور یکی از مشهورترین و معروف ترین جاده های کشور هستند به طوری که هر روز شاهد تصادف ها و حوادث رانندگی در جاده های اصلی و فرعی آن هستیم
قاچاق سوخت و انسان، خواب آلودگی رانندگان ناشی از طولانی بودن مسیرها و مشکلات فنی راهها، مثلث مرگ در جاده های سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهند که تاکنون جان دهها بلکه صدها انسان بی گناه را گرفته است.
به گفته مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان: در 11 ماه سال گذشته، 750 نفر در حوادث ترافیکی استان جان خود را از دست دادند که این آمار 12 درصد افزایش را نشان می دهد.
دکتر رضا عبدی افزود : در این مدت مصدومان حوادث ترافیکی نیز ، 17 درصد افزایش داشته است.
همچنین به گفته فرمانده پلیس راه جنوب سیستان و بلوچستان: براساس میانگین کشوری باید برای هر 100 کیلومتر راه ، 22 کیلومتر بزرگراه ساخته شود که این آمار در حوزه پلیس راه شمال سیستان و بلوچستان به ازای هر 100 کیلومتر چهار کیلومتر است و در حوزه جنوب استان ، صفر برآورد شده است.
سرهنگ یداله ستوده وجود راه های دو طرفه و قوس و پیچ های فراوان راهها در کنار سرعت زیاد، رعایت نکردن قانون و قاچاق سوخت، انسان و کالا را از مهمترین علل افزایش تصادفات در حوزه جنوب سیستان و بلوچستان ذکر کرد.
وی می گوید: جاده های جنوبی استان از نظر نواقص جاده ای در رفع قوس ها و بزرگراه دچار مشکلاتی است که با توجه به روند توسعه استان باید به این موضوع توجه ویژه شود.
یکی از رانندگان خودروهای شخصی مسافربردر جاده زابل- زاهدان هم می گوید: بیشتر جاده های این استان کویری و طولانی هستند و همین مساله موجب خستگی و خواب آلودگی رانندگان می شود.
وی افزود: بسیاری از رانندگان به علت گرمای زیاد و گاها باد و ماسه بادی، تمایلی به توقف در کنار جاده و یا پارکینگهای بین راهی ندارند .
وجود بندر چابهار به عنوان یکی از کریدورهای اصلی جهانی و وجود بازارچه ها و گمرک های مرزی دراین منطقه وهمچنین رفت و آمد خودروهای ترانزیتی در مسیر میلک - چابهار ضرورت وجود راههای ارتباطی استاندارد را در این پهنه جغرافیایی جنوب شرق کشور اجتناب ناپذیر کرده است .