پخش زنده
امروز: -
عضو هيئت مديره اتاق بازرگاني مشترک ايران و عراق گفت: تقويت بازرگاني داخلي در گرو توسعه صادرات به دنيا به ويژه عراق است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري صدا و سيما ؛ فاطمه شعباني افزود: عراق به لحاظ سياسي و مذهبي جايگاه مهمي در اقتصاد ايران دارد و مي طلبد مسئولان و توليدکنندگان در فضاي کسب و کار داخلي برنامه هاي فعال و پويايي در رابطه با هدفمند بودن فعاليت هاي اقتصادي جهت همکاري با اين کشور داشته باشند.
وي اظهارداشت: اين فعاليت ها بايد بر مبناي ايجاد رفاه و درآمد براي مردم دو کشور، حفظ محيط زيست و کمک به صلح منطقه باشد چرا که توجه به شاخص هاي مربوطه بدون شک به پايداري فعاليت هاي اقتصادي ايران در منطقه به ويژه در عراق مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد.
عضو هيئت مديره اتاق مشترک ايران و عراق گفت: توسعه صادرات به عراق مستلزم توجه جدي به بحث بازرگاني داخلي است.
وي در ادامه افزود: اگر بازرگاني داخلي فاقد سياست هاي اصولي و روبه جلويي باشد نمي توان در منطقه به ويژه عراق وضع پايدار به لحاظ صادرات کالا ترسيم کرد.
شعباني اضافه کرد: ايران و عراق دو کشور همسايه و داراي مرز مشترک طولاني و همين طور سابقه تجاري، فرهنگي، مذهبي و غيره به درازاي تاريخ با همديگر دارند.
وي همچنين تاکيد کرد : بازرگاني داخلي بايد مبتني بر حمايت از توليدکنندگان و کالاهاي ايراني باشد.
عضو هيئت مديره اتاق مشترک ايران و عراق گفت: در حال حاضر توليدکنندگان با مشکلات زيادي از جمله قاچاق کالا، سودبالاي تسهيلات بانکي، تامين مالي و موارد مشابه ديگر در کشور مواجه هستند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود قاچاق کالا را از چالش هاي پيشروي توليدکنندگان ايراني دانست و افزود: اين پديده علاوه بر اين که باعث تعطيلي واحدهاي توليدي مي شود ؛ بيکاري، قدرت ارزآوري و مانور صادراتي توليد داخلي را در بازارهاي بين المللي به شدت کاهش مي دهد.
شعباني در مورد اين که نرخ بالاي سود تسهيلات بانکي کمر توليد داخلي را شکسته است، اظهار کرد : توليدکنندگان ايراني با هزينه بالاي تامين مالي توان رقابتي خود را در مصاف با رقباي خارجي از دست مي دهند.
وي گفت : براي مثال ترکيه بازار خوبي در عراق دارد و با چنين مشکلاتي دست به گريبان نيست.
عضو هيئت مديره اتاق مشترک ايران و عراق افزود: مشکلات توليد داخلي فاصله توليدکنندگان ايراني در مصاف با رقباي خارجي را روز به روز زياد و زيادتر مي کند.
وي اضافه کرد: همچنين اين ابزارهاي زيادي در اختيار توليدکنندگان ساير کشورهاي جهان است ولي متاسفانه توليدکنندگان داخلي بي بهره از اين بازارها هستند.
شعباني با تاکيد بر اينکه صادرات کالا مبتني بر «کيفيت» و «قيمت» است، اظهارداشت: توليدکنندگان داخلي امروز با وجود مشکلات فراوان از جمله نداشتن بازار فروش مناسب، کيفيت بخشي به کالا با هزينه منطقي، نبود دسترسي به ابزارهاي مالي، بي ثباتي قوانين، بروکراسي کاذب اداري و غيره دست و پنجه نرم مي کنند.
وي يادآور شد : براي رونق بخشي به صادرات بايد موانع جدي از پيش پاي توليد کنندگان داخلي برداشته شود تا آنان در يک فضاي کاملا برابر، رقابتي و بدون تبعيض بتوانند در سطح بازارهاي بين المللي عرض اندام کنند.