پخش زنده
امروز: -
عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستبافت گفت: متاسفانه هنوز تولید فرش در ایران با رویکرد سنتی تولید و صادرات می شود.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ عبداله بهرامی افزود: فرش دستباف ایرانی شهرت و قدمتی به درازای تاریخ تجارت کشور دارد و از نمادهای مشهور فرهنگ و هنر ایرانی در نزد جهانیان است.
وی اظهار داشت: نام ایران را بسیاری از جهانیان با هنر فرش دستباف میشناسند که زائیده ذهن و خلاقیت ایرانیان است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف گفت: فرش دستبافت ایران هنر- صنعتی کهن و ریشهدار است و نه تنها زیرانداز و کالای مصرفی است بلکه همچون عنصری فرهنگی بار تاریخ، فرهنگ، باورها، آداب و رسوم، زیباییهای هنری و هویت بومی اسلامی و نیز ایرانی را بر دوش میکشد.
بهرامی ادامه داد : فرش دستباف در اقتصاد کلان از برجستهترین کالاهای صادراتی غیرنفتی به شمار میآید و به لحاظ اشتغالزایی نیز مهم است.
وی گفت : هنر صنعت فرش دستباف از 20 سال گذشته تا به امروز به دلایل مختلف مانند جایگزینی کالاهای رقیب، کاهش قدرت خرید مردم، تغییر سلیقه ها، بالا بودن هزینه تولید فرش روند کاهشی داشته است.
عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف افزود : متاسفانه فرش دستباف در این سال ها جایگاه ارزشی و معنوی خود را در استفاده و کاربرد در بازار داخلی تا حد زیادی از دست داده است.
وی با تصریح اینکه هر صنعتی اگر دچار انعطاف، دگرگونی و به روز آوری نشود درجا خواهد زد، اظهار داشت : در این سال ها هنر – صنعت فرش از حمایت های دولتی مانند بیمه، تامین نقدینگی، آموزش، حضور در نمایشگاه ها
برخوردار بوده اما بخش خصوصی و تعاونی در حوزه صنعت فرش همچنان در قالب سنتی باقی مانده و به روز نشده است.
بهرامی با اعلام اینکه ساختار تولید فرش در ایران همچنان سنتی است، گفت: در بحث صادرات و حضور در بازارهای جدید نیز شیوه سنتی دنبال می شود.
وی افزود: در هر صنعتی اگر از علوم نوین بازاریابی، بازارسازی و مطالعه و تحقیق بازار استفاده نشود نمی توان رقابتی مستمر و پایدار در بازارهای بین المللی داشت.
عضو هیئت مدیره اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف گفت: تولیدکنندگان داخلی همچنان با نگاه سنتی فرش تولید و صادر می کنند در حالی که کشورهای رقیب به سمت تولید مکانیزه تر حرکت و در بازارهای جدید و قدیم با رویکرد بازاریابی و بازارسازی ورود پیدا کرده اند.
وی در گفتگو با رادیو اقتصاد در ادامه نرخ بالای تسهیلات بانکی، مالیات بر ارزش افزوده و مواردی از این دست را از چالش های بزرگ صنعت فرش کشور دانست و بر لزوم حمایت همه جانبه در جهت شکوفایی این هنر – صنعت تاکید کرد.
بنابر این گزارش ؛ فرش دستباف ایرانی چون عصاره تمدن انسانی و هنری تاریخی است در منظر همه جهانیان فقط به نام ایران شناخته می شود و هیچ کس توان رقابت ندارد و حتی چین هم به مشتری خوب تبدیل شده است.
طبق روایات شاهنامة فردوسی، آغاز فرشبافی، رشتن و بافتن به زمان تهمورث یعنی زمان پیشدادیان باز می گردد. در تاریخ طبری از فرش هایی که با مو و پشم حیوانات در این دوره بافته شده ، سخن رفته است.
قدیم یترین نشانه از هنر قالیبافی به عصر مفرغ باز می گردد. این نشانه یک کارد قالیبافی است که از گورهای عهد مفرغ ترکمنستان و شمال ایران یافت شده است.
در شهر سوخته (دشت سیستان ـ جنوب شرقی ایران) نیز فرشهای حصیری و پارچه و ابزارهای بافندگی به دست آمده که متعلق به 2800-2500 پیش از میلاد است.