• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۶۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
یادداشت پژوهشی:

شبکه های اجتماعی ابزاری در خدمت اقتصاد مقاومتی

شکل گیری شبکه های اجتماعی در سال های اخیر، تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد جهان گذاشته است. این شبکه­ ها با ضریب نفوذ بسیار بالا در حال گسترش هستند و تحقیقات نشان می دهد این ضریب نفوذ در ایران بسیار بالاتر از سایر کشورها است.

پژوهش خبری صدا وسیما:در سال های اخیر دولت در دو بعد به مقابله با پدیده قاچاق برخاسته است؛ از یک سو به مبارزه با واردات کالای قاچاق و از سوی دیگر به مدیریت تقاضای مردم برای عدم خرید کالاهای قاچاق اهتمام ورزیده است؛ زیرا تا زمانی که برای کالایی تقاضا وجود نداشته باشد، عرضه ای هم انجام نخواهد شد.

مدیریت تقاضا نیازمند سه مرحله است؛ ابتدا باید اطلاعات و آگاهی های لازم در اختیار افراد قرار گیرد(مرحله آگاهی دادن)؛ سپس شرایطی فراهم شود که افراد به بحث و گفتگو درباره اطلاعات بپردازند(مرحله تبدیل گفتمان) و نهایتا این بحث و گفتگوها منجر به تغییر افکار و رفتار افراد گردد(مرحله تغییر رفتار). دولت برای این منظور، از روش های مختلف استفاده می نماید؛ یکی از راههایی که زیاد مورد توجه قرار نگرفته است اما به نظر می رسد روش مناسبی برای سیر فرایند مدیریت تقاضا در شرایط فعلی جامعه است، شبکه های اجتماعی می باشد.

شبکه های اجتماعی؛ ابزاری مناسب در جهت مدیریت تقاضا

شکل گیری شبکه های اجتماعی در سال های اخیر، تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد جهان گذاشته است. این شبکه­ ها با ضریب نفوذ بسیار بالا در حال گسترش هستند و تحقیقات نشان می دهد این ضریب نفوذ در ایران بسیار بالاتر از سایر کشورها است. بر اساس تحقیقات انجام شده بیش از 53درصد از افراد بالاتر از 18 سال در ایران حداقل عضو یک گروه اجتماعی هستند و مردم در ایران نسبت به سایر کشورها زمان بیشتری را در شبکه­ های اجتماعی سپری می ­کنند.

شبکه­ های اجتماعی که بر اساس تعاملات میان افراد شکل گرفته است، بستر لازم برای به اشتراک گذاری اطلاعات، نظر افراد و حتی توصیه محصولات به دیگران را فراهم نموده است. این شبکه­ ها از یک سو هزینه های تبلیغات را به شدت کاهش می ­دهند و از سوی دیگر تاثیرگذاری این تبلیغات را دوچندان می ­نمایند. زیرا در این شبکه­ ها فردی که موضوع و یا محصولی را به دیگران توصیه می کند، دوست او، فرد مورد احترام و مورد قبول وی، بازیگر محبوب او و ... است و طبیعی است که تاثیرگذاری حرف او بیشتر از تبلیغ محصول توسط شرکت باشد.

با توجه به اهمیت شبکه­ های اجتماعی و رشد روزافزون کاربران آنها، استفاده از این شبکه­ ها فرصت مناسبی برای آگاهی دادن، ایجاد زمینه گفتمان و تاثیر بر افکار و رفتار افراد در راستای مدیریت تقاضای مردم برای جلوگیری از مصرف کالای قاچاق و همچنین تشویق به مصرف کالای داخلی بسیار مناسب است.

حال باید چکار کرد؟

- در شرایطی که برخی افراد با ارائه آمارهای صحیح و ناصحیح از اقتصاد، سعی در فضاسازی سیاسی و تحریک احساسات منفی جامعه دارند و تاحدودی نیز به اهداف خود می­ رسند، آیا نمی توان از این شبکه های اجتماعی استفاده نمود و با انتشار اطلاعات موثق درباره قاچاق، به بررسی پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن پرداخت؟ آیا نمی ­توان اطلاعات مناسب درباره آسیب­ های اقتصادی ناشی از قاچاق و یا آمارهای مربوط به مقایسه قاچاق در ایران و سایر کشورها و .... را در اختیار افراد قرار داد و از طریق شبکه­ های اجتماعی زمینه گفتمان و به دنبال آن تغییر رفتار افراد را مهیا ساخت؟

- در شرایطی که شاهد شکل­ گیری کمپین و چالش ­های مختلف (نظیر چالش آب یخ و چالش مانکن) در شبکه های اجتماعی و تبعیت بسیار زیاد مردم از این چالش ها هستیم به طوری که حتی برخی از مردم در تبعیت از این چالش ها از هم پیشی می ­گیرند و اقشار مختلف جامعه اعم ازبازیگران ، دانشجویان و ... از آن تبعیت می­ کنند، آیا نمی­ توان با راه اندازی چالش و کمپین مصرف کالای داخلی و دعوت از بازایگران ، شخصیت ­های محبوب و تاثیر گذار بر مردم، از این شرایط و فرصت استفاده نمود ؟

- در شرایطی که تبلیغ یک شامپو توسط چند بازیگر در شبکه های اجتماعی باعث اقبال بسیار مساعد محصول می­ گردد، آیا توصیه محصولات داخلی توسط بازیگران و افرادی که دنبال کننده (فالور) زیادی دارند و همچنین انتشار عکس های آنها در هنگام استفاده از محصولات داخلی نمی ­تواند بر تمایل مردم به مصرف کالای داخلی تاثیر گذارد؟

کلام آخر

باید توجه داشت که شبکه­ های اجتماعی در شکل ­گیری عقیده عمومی بسیار موثرند زیرا افرادی که در این شبکه ­ها اظهارنظر می ­کنند، به عنوان یک دوست نظر می ­دهند و همین امر باعث جلب اعتماد مخاطبان می­ شود و در اشتیاق فرد به قبول اطلاعات و ایجاد زمینه لازم برای تغییر رفتار آنها بسیار موثر است. با توجه به اینکه از نظر روان شناسی مردم ایران از فرهنگ جمع گرا برخوردارند و تمایل زیادی به تبعیت از جمع دارند، این اثرگذاری در مردم ایران بیشتر خواهد بود و لازم است مسئولین این ابزار مهم را مورد توجه و استفاده بهینه قرار دهند.

پژوهش خبری صدا وسیما// نویسنده مسئول:میترا دانش پرور، عضو هیات علمی دانشگاه

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
شهرکرد و بلداجی سردترین نقاط چهارمحال و بختیاری
قلع و قمع ۱۱ مورد دیوارکشی غیر مجاز در جویبار
قاسمی و رشیدپور به فینال ۲۰۰ متر آزاد راه یافتند
کاهش ۳ متر مکعبی الگوی مصرف ماهیانه آب در کهگیلویه و بویراحمد
۳۰ آبان؛ آخرین مهلت ارسال آثار به رویداد رسانه‌ای «هما»
حمل‌ونقل جاده‌ای ایران هوشمند می‌شود
از ابوغریب تا کاخ سفید
تکریم و تجلیل از اعضای وابسته ارتش در خوی
مهلت استعفای داوطلبان شوراهای روستا تا ۳۰ آبان
آغاز فصل جدید رقابت‌های سوارکاری پاییزه گلستان از فردا چهارشنبه ۲۱ آبان در گنبدکاووس
غرفه منطقه آزاد انزلی در نمایشگاه اینوکس کیش
همایش علمی و مدیریتی به مناسبت روز جهانی علم در اردبیل
تصادف مرگبار در همدان
پیروزی تیم ملی والیبال بانوان ایران در دیدار نخست
سازمان‌های بین‌المللی بازیچه دست آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هستند
دستاورد‌های ایران جان در آبادان و خرمشهر
افزایش ۶۱ درصدی دستمزد زندانیان شاغل
رعایت بهداشت فردی دانش‌آموزان و پیشگیری از شیوع شپش در مدارس
معرفی توانمندی‌ها و دستاورد‌های پایگاه‌های بسیج در نمایشگاه اسوه در ارومیه
بهره برداری از مدرسه عشایری روستای آب رزک اندیکا
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر
بازدید سرلشگر موسوی از ساختمان شیشه‌ای صدا و سیما
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۰ آبان ۱۴۰۴
خبر‌های خوش از پرداخت مطالبات دارو
کلاهبرداری به بهانه حمل بار و اثاثیه
استقلال ملی، مسیر رسیدن به پیروزی و اقتدار
قدردانی مردم انگلیس از مرد مسلمانی که جان چندین نفر را نجات داد
باید ذات مداخله‌جوی غرب را بازشناسی کرد
اخبار کوتاه از مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد
واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به ماجرای سفر ۵۰ میلیاردی برزیل
زنجان؛ واحدهای فرآوری کلید توسعه صادرات کشاورزی
توسعه گام‌های صنعتی با تولید شمش فولاد در خراسان جنوبی
مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران اعلام شد
منابع مرحله پنجم کالابرگ برای هفت دهک تامین شد
استخدام در سازمان صداوسیما  (۱ نظر)
آغاز پیش‌فروش ۳ محصول سایپا  (۱ نظر)
فروش فوق‌العاده ۲ محصول سایپا از فردا  (۱ نظر)
جزییات معافیت از صدور صورت‌حساب الکترونیکی در سامانه مودیان ۱۴۰۴  (۱ نظر)
شهادت ستوان یکم ولی زاده، مدافع نظم و امنیت در رامشیر  (۱ نظر)
اهواز آلوده‌ترین شهر کشور  (۱ نظر)
اجرای طرح رایگان دوگانه سوز کردن خودرو‌های مدل ۹۴ به بالا در خوزستان  (۱ نظر)
ماجرای دنباله دار پرستار قاتل نوزادان در انگلیس  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
اعتراف صریح ترامپ، اثبات جنایت آمریکا در همه محاکم  (۱ نظر)
درگذشت مادر شهیدان متحدی در بسطام  (۱ نظر)
اجرای پویش سلامت علوی طرح شهید رئیسی در بروجرد  (۱ نظر)
آلودگی هوا عامل مرگ بیش از یکهزار و ۶۰۰ نفر در خوزستان  (۱ نظر)
بررسی پیشرفت طرح‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های جدید پرند، فولادشهر و بینالود  (۱ نظر)