گشت و گذار سایبری ؛
سل پوستی و ماهی قرمز هفت سین ؛ شایعه تا واقعیت
در آستانه سال نو شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی از ماهی قرمز به انسان در شبکه های مجازی منتشر شده است.
به گزارش سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما ، با نزدیک شدن به پایان سال و داغ شدن بازار خرید شب عید بازار شایعات هم هر روز داغ تر می شود پس از انتشار شایعات مختلفی در این روزها از قبیل درگذشت اکبر عبدی و کنکور وی ای پی علی دایی حالا شایعاتی مبنی بر انتقال بیماری های انگلی، باکتریایی و ویروسی از ماهی قرمز به انسان در شبکه های مجازی منتشر شده است.
سل پوستی و ماهی قرمز هفت سین ؛ شایعه تا واقعیت سل پوستی و ماهی قرمز هفت سین ؛ شایعه تا واقعیت سل پوستی و ماهی قرمز هفت سین ؛ شایعه تا واقعیت سل پوستی و ماهی قرمز هفت سین ؛ شایعه تا واقعیت سل پوستی و ماهی قرمز هفت سین ؛ شایعه تا واقعیت سل پوستی و ماهی قرمز هفت سین ؛ شایعه تا واقعیت
خوشبختانه این شایعه تکذیب شده و به گفته سرپرست دفتر بهداشت و بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور ماهیان زینتی و قرمز در شمار آبزیان خانگی محسوب می شوند و این گروه به عنوان کم خطرترین در انتقال و انتشار بیماریهای انگلی و باکتریایی هستند و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.
امراله قاجاری تصریح کرده سازمان دامپزشکی کشور برنامه کنترل و نظارت بر مراکز تولید و تکثیر کوچک و بزرگ اینگونه ماهی ها و همچنین توزیع و عرضه را برعهده دارد.
به گفته وی، اکنون اصفهان، کاشان و گیلان قطب تولید ماهیان قرمز کشورند و سازمان دامپزشکی کشور سالیانه و به ویژه در ایام پایانی سال بیش از پیش مراکز تولید و تکثیر، توزیع و عرضه و نگهداری ماهیان قرمز را مورد کنترل و پایش قرار می دهد.
وی تاکید کرد: طبق پایش های صورت گرفته در مراکز تکثیر ماهیان قرمز، هیچگونه بیماری ویروسی کوئی هرپس و بیماری های باکتریایی در بین این نوع آبزیان دیده نشده است.
سرپرست دفتر بهداشت و بیماری های آبزیان سازمان دامپزشکی گفت: اکنون نمونه برداری ها و پایش های صورت گرفته از ۲۵۰ مرکز تولید و تکثیر بزرگ این نوع از آبزیان زینتی و حتی برخی مراکز کوچک و روستایی انجام شده است.
امروزه جعل و انتشار گسترده اخبار کذب در دستور کار برخی از رسانه ها به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار گرفته است.
تحریک ذهن کنجکاو کاربران شبکه های اجتماعی به موضوعاتی هیجان انگیز موجب غفلت از سندیت خبر و دامن زدن به شایعات می شود.
مطمئنا پس از شکل گیری فضای مجازی در جامعه ایرانی ترویج موضوع سواد فضای مجازی در سطح کشور و در اقشار مختلف جامعه یک ضرورت است. سواد رسانهای (Media Literacy) در یک تعریف بسیار کلی عبارت است از یک نوع درک متکی بر مهارت که براساس آن میتوان انواع رسانهها و انواع تولیدات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد.