• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۵۳۵۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

خطبه فدکیه ؛ عالی ترین معیار و ساختار برای حکومت اسلامی

خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) نورانی ترین مسیر هدایت در مسیر نبوت ، امامت و ولایت و ولایتمداری و عالی ترین معیار برای استقرار حکومت اسلامی است.

خطبه فدکیه ؛ عالی ترین معیار و ساختار برای حکومت اسلامیهمین خطبه فدکیه کافی است که به راحتی ارکان نظام اسلامی را در جامعه استخراج و پیاده کنیم.

با عمل به این رهنمودها و دستورات الهی در این خطبه می توان به عزت دنیایی و جهانی دست یافت و عزت بین المللی و جهانی هم از دستاوردهای ان خواهد بود.
حضرت فاطمه زهرا (س) راهنمای کامل حرکت انسان ها در مسیر تعالی انسانی و خدایی شدن هستند و وجودی سرتاسر نوری که عقلانیت را دچا حیران کرده است و ایا می توان ایشان را در محدوده واژه انسان تفسیر کرد یا فرشته ای در نمایش انسانی کامل و مبدا فیض بی نهایت.
ان حضرت در تمامیت سیره و صورت خود رنگ خدایی را ترسیم کرده اند و این درس اموزی همچنان ادامه دارد و ترجمان سوره حجاب فقط یک ویژگی از مختصات ان حضرت است و تا بی نهایت درسی که باید اموخت ، یاد گرفت و زندگی کرد و دستاوردهای خدایی داشت.
امروز ما برای زندگی دنیوی دین مدارانه خود به این شناخت پرمعرفت از این سیره نیاز داریم و هم برای اینکه در مسیر آخرت و در صراط مستقیم باشیم.
خطبه فدکیه حضرت زهرا سلام الله علیها به تنهایی یک نظام اسلامی و دینی و الگویی برای حکوت داری دینی است و کسانی که در توهم نظام لیبرالیسم پوسیده غربی و شرقی هستند ، کافی است به این خطبه توجه کنند.
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با اصل قدرت ولایت فقیه ، همان ترجمان بخش اندکی از این خطبه است و حراست از تمامیت قانون اساسی نیز همان حراست از خطبه فدکیه است.
توصیه می کنیم کسانی که به بشکه اطلاعات تزریقی غربی ها و شرقی ها در عرصه علوم انسانی تبدیل شده اند یک بار با دقت این خطبه را بخوانند تا بفهمند که دین اسلام برای همه جهان و بشریت برنامه و نظام خردمندانه دارد و در این حال بی نیاز از ایدئولوژی غربی و شرقی است.
باید این خطبه را در همه ادارات نصب و عمل کنیم و مدیران نظام جمهوری اسلامی ایران همواره از ان درس بگیرند.
حضرت زهرا (س) ، حجت خداوند متعال برای ائمه علیهم السلام است و برکت وجود ایشان بر همه ارکان هستی مستولی است.
خطبه فدکیه فقط یک درس از بی نهایت درسی است که می توان از سیره ان حضرت گرفت.

شرح خطبه فدکیه :

زمانی که خبر غصب فدک به ایشان می رسد ، با گروهى از زنان فامیل و همراهان خود به سوى مسجد روانه شد، در حالی که راه رفتن ایشان همانند راه رفتن پیامبر خدا بود وارد مسجد پیامبر (ص) شد ، سپس لحظه‏ اى سکوت کردند تا صدای همه مردم خاموش شد.
حضرت زهرا (س)، کلام خود را با حمد و ثناى الهى و درود بر رسول خدا اغاز فرمود.
مردم که به فکر جایگاه ان حضرت افتادند و در دوزخ بی بصیرتی بودند بازهم گریه کردند
اما دوباره سکوت برقرار شد.
حضرت زهرا (س) بعد از تبیین اصل توحید و نبوت و ضرورت شکرگزاری به پاس نعمت های الهی به تبیین اصل امامت پرداختند و در ادامه بع معاد می رسند و اینکه همه باید در روزی پاسخگوی عمل خود در درگاه الهی باشند.
ان حضرت فرمودند :
وَ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَریکَ لَه ...
وَ اَشْهَدُ اَنَّ اَبی‏مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَ رَسُولُهُ، اِخْتارَهُ قَبْلَ اَنْ اَرْسَلَهُ، وَ سَمَّاهُ قَبْلَ اَنْ اِجْتَباهُ، وَ اصْطَفاهُ قَبْلَ اَنْ اِبْتَعَثَهُ، اِذ الْخَلائِقُ بِالْغَیْبِ مَکْنُونَةٌ، وَ بِسَتْرِ الْاَهاویلِ مَصُونَةٌ، وَ بِنِهایَةِ الْعَدَمِ مَقْرُونَةٌ، عِلْماً مِنَ اللَّهِ تَعالی بِمائِلِ الْاُمُورِ، وَ اِحاطَةً بِحَوادِثِ الدُّهُورِ، وَ مَعْرِفَةً بِمَواقِعِ الْاُمُورِ.
و گواهى می دهم که معبودى جز خداوند نیست و شریکى ندارد...
و گواهى می دهم که پدرم محمّد (ص) بنده و فرستاده اوست، که قبل از فرستاده شدن او را انتخاب، و قبل از برگزیدن نام پیامبرى بر او نهاد، و قبل از مبعوث شدن او را برانگیخت، آن هنگام که مخلوقات در حجاب غیبت بوده، و در نهایت تاریکی‌ها به سر برده، و در سر حد عدم و نیستى قرار داشتند، او را برانگیخت بخاطر علمش به عواقب کارها، و احاطه‏‌اش به حوادث زمان، و شناسائى کاملش به وقوع مقدّرات.
حضرت زهرا (س) در ادامه به تبیین اهداف بعثت می پردازند : اِبْتَعَثَهُ اللَّهُ اِتْماماً لِاَمْرِهِ، وَ عَزیمَةً عَلى اِمْضاءِ حُکْمِهِ، وَ اِنْفاذاً لِمَقادیرِ رَحْمَتِهِ، فَرَأَى الْاُمَمَ فِرَقاً فی اَدْیانِها، عُکَّفاً عَلی نیرانِها، عابِدَةً لِاَوْثانِها، مُنْکِرَةً لِلَّهِ مَعَ عِرْفانِها.
فَاَنارَ اللَّهُ بِاَبی‏مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و الِهِ ظُلَمَها، وَ کَشَفَ عَنِ الْقُلُوبِ بُهَمَها، وَ جَلى عَنِ الْاَبْصارِ غُمَمَها، وَ قامَ فِی النَّاسِ بِالْهِدایَةِ، فَاَنْقَذَهُمْ مِنَ الْغِوایَةِ، وَ بَصَّرَهُمْ مِنَ الْعِمایَةِ، وَ هَداهُمْ اِلَى الدّینِ الْقَویمِ، وَ دَعاهُمْ اِلَى الطَّریقِ الْمُسْتَقیمِ.
ثُمَّ قَبَضَهُ اللَّهُ اِلَیْهِ قَبْضَ رَأْفَةٍ وَ اخْتِیارٍ، وَ رَغْبَةٍ وَ ایثارٍ، فَمُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ و الِهِ مِنْ تَعَبِ هذِهِ الدَّارِ فی راحَةٍ، قَدْ حُفَّ بِالْمَلائِکَةِ الْاَبْرارِ وَ رِضْوانِ الرَّبِّ الْغَفَّارِ، وَ مُجاوَرَةِ الْمَلِکِ الْجَبَّارِ، صَلَّى اللَّهُ عَلی أَبی نَبِیِّهِ وَ اَمینِهِ وَ خِیَرَتِهِ مِنَ الْخَلْقِ وَ صَفِیِّهِ، وَ السَّلامُ عَلَیْهِ وَ رَحْمَةُاللَّهِ وَ بَرَکاتُهُ.

حالا نوبت به ایجاد هوشیاری و بیداری عوام و خواص بی بصیرت و کم بصیرت و عده ای بی هدف
می رسد که تابع خواص بی بصیرت ها شدند و یار منافقان و ریاکاران و پشتیبانان ظالمان.
حضرت زهرا (س) خطاب به حاضران در ان مسجد فرمودند:
فیکُمْ، وَ عَهْدٍ قَدَّمَهُ اِلَیْکُمْ، وَ بَقِیَّةٍ اِسْتَخْلَفَها عَلَیْکُمْ: کِتابُ اللَّهِ النَّاطِقُ وَ الْقُرْانُ الصَّادِقُ، و النُّورُ السَّاطِعُ وَ الضِّیاءُ اللاَّمِعُ، بَیِّنَةً بَصائِرُهُ، مُنْکَشِفَةً سَرائِرُهُ، مُنْجَلِیَةً ظَواهِرُهُ، مُغْتَبِطَةً بِهِ اَشْیاعُهُ، قائِداً اِلَى الرِّضْوانِ اِتِّباعُهُ، مُؤَدٍّ اِلَى النَّجاةِ اسْتِماعُهُ.
بِهِ تُنالُ حُجَجُ اللَّهِ الْمُنَوَّرَةُ، وَ عَزائِمُهُ الْمُفَسَّرَةُ، وَ مَحارِمُهُ الْمُحَذَّرَةُ، وَ بَیِّناتُهُ الْجالِیَةُ، وَ بَراهینُهُ الْکافِیَةُ، وَ فَضائِلُهُ الْمَنْدُوبَةُ، وَ رُخَصُهُ الْمَوْهُوبَةُ، وَ شَرائِعُهُ الْمَکْتُوبَةُ.
خداوند ،
خاتم پیامبران را برانگیخت تا امرش را کامل و حکم قطعى را امضا و مقدّراتش را اجرا کند ، و آن حضرت امّت‌ها را دیدند که آئین‌هاى مختلفى دارند و در پیشگاه آتش‌هاى افروخته معتکف شده و بت‏‌هاى تراشیده شده را می پرستند و خداوندى را که شناخت آن در فطرتشان قرار دارد ، انکار می کنند.
پس خداى بزرگ با فرستادن پدرم محمد صلى اللَّه علیه و آله تاریکى‏‌هاى آن را روشن و تیرگی
قلب ها را برطرف، و موانع رؤیت دیده‏‌ها را حذف کرد ، و پدرم با هدایت در میان مردم قیام کرد و آنان را از گمراهى رهانید، و بیدارشان کرد و انها را به دین استوار و محکم رهنمون شد و به راه راست دعوت کرد.
اما سرانجام پدرم رحلت کرد و خداوند او را به سوى خود فراخواند، فراخواندنى از روى مهربانى و آزادى و رغبت و میل، پس آن حضرت از رنج این دنیا در آسایش بود و فرشتگان نیکوکار در گرداگرد او هستند و خوشنودى پروردگار آمرزنده او را فراگرفتو در جوار رحمت او قرار دارد، پس درود خدا بر پدرم، پیامبر و امینش و بهترین خلق و برگزیده‏‌اش باد، و سلام و رحمت و برکات الهى بر او باد.

آن گاه حضرت فاطمه علیهاالسلام رو به مردم کرد و فرمود0:
شما اى بندگان خدا پرچمداران امر و نهى او، و حاملان دین و وحى او، و امین‌هاى خدا بر یکدیگر، و مبلّغان او بسوى امّت‌هایید، زمامدار حق در میان شما بود و پیمانى است که از پیشاپیش بسوى تو فرستاده و بقیه اللهی است که براى شما باقى گذارد و آن کتاب گویاى الهى و قرآن راستگو و نور فروزان و شعاع درخشان است، که بیان و حجّت‌هاى آن روشن، اسرار باطنى آن آشکار، ظواهر آن جلوه‏‌گر است ، پیروان آن مورد غبطه جهانیان بوده و تبعیّت از او خشنودى الهى را باعث مى‏‌شود، و شنیدن آن راه نجات است. با آن مى‏‌توان به حجّت‌هاى نورانى الهى، و واجباتى که تفسیر شده، و محرّماتى که از ارتکاب آن منع شده است و نیز به گواهی‌هاى جلوه‏‌گرش و برهان‌هاى کافیش و فضائل پسندیده‏‌اش، و رخصت‌هاى بخشیده شده‏‌اش و قوانین واجبش دست یافت.
در اینجا ان حضرت وظایف و رسالت های انسان را مطرح و تبیین می کند و اینکه انسان در برابر
این رسالت ها باید پاسخگو باشد و انسان نمی تواند خود را از همه وظایف فطری و اوامر الهی
مبرا بداند یا مانند الگوهای غربی در دام شیطان بیفتد و در استبداد هواهای نفسانی شیطانی گرفتار شود و اسم ان را هم آزادی بگذارد در حالی که عین استبداد کامل شیطانی و حرام است.
سبک زندگی را باید از این خطبه یاد گرفت.

** نقشه راه جامعه اسلامی و دینی و مدینه فاضله


در ادامه بهترین و درس آموزترین بخش خطبه حضرت زهرا (س) بسیار ارزشمند تر است و نقشه راه حکوت اسلامی ، جامعه دینی و مدینه فاضله و شهروندان دیندار و زندگی فردی و جمعی دینی را معرفی می کند.
همین بخش به تنهایی کافی است که ارکان نظام اسلامی را تشخیص دهیم و استخراج کنیم.
آن حضرت می فرمایند :
فَجَعَلَ اللَّهُ الْایمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاةَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نِماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبیتاً لِلْاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْییداً لِلدّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّةِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرْقَةِ، وَ الْجِهادَ عِزّاً لِلْاِسْلامِ، وَ الصَّبْرَ مَعُونَةً عَلَی اسْتیجابِ الْاَجْرِ.
وَ الْاَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ مَصْلِحَةً لِلْعامَّةِ، وَ بِرَّ الْوالِدَیْنِ وِقایَةً مِنَ السَّخَطِ، وَ صِلَةَ الْاَرْحامِ مَنْساءً فِی الْعُمْرِ وَ مَنْماةً لِلْعَدَدِ، وَ الْقِصاصَ حِقْناً لِلدِّماءِ، وَ الْوَفاءَ بِالنَّذْرِ تَعْریضاً لِلْمَغْفِرَةِ، وَ تَوْفِیَةَ الْمَکائیلِ وَ الْمَوازینِ تَغْییراً لِلْبَخْسِ.
اَنْتُمْ عِبادَ اللَّهِ نُصُبُ اَمْرِهِ وَ نَهْیِهِ، وَ حَمَلَةُ دینِهِ وَ وَحْیِهِ، وَ اُمَناءُ اللَّهِ عَلى اَنْفُسِکُمْ، وَ بُلَغاؤُهُ اِلَى الْاُمَمِ، زَعیمُ حَقٍّ لَهُ.

پس خداى بزرگ ایمان را براى پاک کردن شما انسان ها از شرک ؛ و نماز را براى پاکی از تکبّر ؛ و زکات را براى تزکیه نفس ؛ و افزایش روزى و روزه را براى تثبیت اخلاص واجب کرده است.
خداوند متعال حج را براى استحکام دین ؛ و عدالت‏‌ورزى را براى التیام قلب‌ها ؛ و اطاعت ما خاندان را براى نظم یافتن ملت‌ها؛ و امامت ما را براى رهایى از تفرقه ؛ و جهاد را براى عزت اسلام؛ و صبر را براى تحصیل پاداش امر فرموده است.

وَ النَّهْىَ عَنْ شُرْبِ الْخَمْرِ تَنْزیهاً عَنِ الرِّجْسِ، وَ اجْتِنابَ الْقَذْفِ حِجاباً عَنِ اللَّعْنَةِ، وَ تَرْکَ السِّرْقَةِ ایجاباً لِلْعِصْمَةِ، وَ حَرَّمَ اللَّهُ الشِّرْکَ اِخْلاصاً لَهُ بِالرُّبوُبِیَّةِ. فَاتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ، وَ لا تَمُوتُنَّ اِلاَّ وَ اَنْتُمْ مُسْلِمُونَ، وَ اَطیعُوا اللَّهَ فیما اَمَرَکُمْ بِهِ وَ نَهاکُمْ عَنْهُ، فَاِنَّهُ اِنَّما یَخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبادِهِ الْعُلَماءُ.
خدواند فریضه امر به معروف را براى مصلحت و آرامش جامعه، و نیکى به پدر و مادر را براى رهایى از غضب الهى، و صله ارحام را براى طولانى شدن عمر و افزایش جمعیت، و قصاص را وسیله حفظ خون‌ها، و وفاى به نذر را براى برای دریافت مغفرت الهى ، و دقت در دادو ستد و مقیاس و وزن را براى رفع کم‏‌فروشى واجب کرده است.
و نهى از شرابخوارى را براى پاکیزگى از زشتى، و حرمت نسبت ناروا دادن را براى عدم دورى از رحمت الهى، و ترک دزدى را براى پاکدامنى قرار داد، و شرک را حرام کرد تا در یگانه‏‌پرستى خالص شوید.
شایسته است از ( معصیت و گناه در درگاه خدا) بترسید، و مسلمان باشید و با دین اسلام از دین بروید ، و خدا را در آنچه بدان امر کرده و از آن بازداشته است ، اطاعت کنید و همانا فقط دانشمندان و اصحاب بصیرت و بیداری از خدا مى‏‌ترسند.

این همان سبک زندگی مسلمان و مومن اعم از زن و مرد است.
حضرت زهرا (س) در ادامه خودشان را معرفی می کند :
اَیُّهَا النَّاسُ! اِعْلَمُوا اَنّی فاطِمَةُ وَ اَبی‏مُحَمَّدٌ، اَقُولُ عَوْداً وَ بَدْءاً، وَ لا اَقُولُ ما اَقُولُ غلطاً، وَ لا اَفْعَلُ ما اَفْعَلُ شَطَطاً، لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ اَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُوفٌ رَحیمٌ. فَاِنْ تَعْزُوهُ وَتَعْرِفُوهُ تَجِدُوهُ اَبی دُونَ نِسائِکُمْ،وَ اَخَا ابْنِ عَمّی دُونَ رِجالِکُمْ، وَ لَنِعْمَ الْمَعْزِىُّ اِلَیْهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ الِهِ. فَبَلَّغَ الرِّسالَةَ صادِعاً بِالنَّذارَةِ، مائِلاً عَنْ مَدْرَجَةِ الْمُشْرِکینَ، ضارِباً ثَبَجَهُمْ، اخِذاً بِاَکْظامِهِمْ، داعِیاً اِلى سَبیلِ رَبِّهِ بِالْحِکْمَةِ و الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ، یَجُفُّ الْاَصْنامَ وَ یَنْکُثُ الْهامَّ، حَتَّى انْهَزَمَ الْجَمْعُ وَ وَ لَّوُا الدُّبُرَ.
اى مردم! بدانید که من فاطمه هستم و پدرم محمد (ص) است، آنچه ابتدا گویم در پایان نیز می‌گویم، گفتارم هیچ گونه انحرافی از مسیر حق ندارد و ظلمى در آن نیست، پیامبرى از میان شما برانگیخته شد که رنج‌هاى شما بر او گران آمده و دلسوز بر شماست و بر مؤمنان مهربان و عطوف است.
پس اگر او را بشناسید می‌دانید که او در میان زنانتان پدر من بوده، و در میان مردانتان برادر پسر عموى من است، چه نیکو بزرگوارى است آنکه من این نسبت را به او دارم.
رسالت خود را با انذار انجام داد، از پرتگاه مشرکان کناره‏‌گیرى کرد، شمشیر بر فرقشان نواخت، گلویشان را گرفت و با حکمت و پند و اندرز نیکو بسوى پروردگارشان دعوت کرد، بت‌ها را نابود ساخت و سر کینه‏‌توزان را ‏شکست تا جمعشان منهزم شد و از میدان گریختند.
حضرت زهرا (س) در بخش دیگری از این خطبه فرمود :
فَلَمَّا اِختارَ اللَّهُ لِنَبِیِّهِ دارَ اَنْبِیائِهِ وَ مَأْوى اَصْفِیائِهِ، ظَهَرَ فیکُمْ حَسْکَةُ النِّفاقِ، وَ سَمَلَ جِلْبابُ الدّینِ، وَ نَطَقَ کاظِمُ الْغاوینَ، وَ نَبَغَ خامِلُ الْاَقَلّینَ، وَ هَدَرَ فَنیقُ الْمُبْطِلینَ، فَخَطَرَ فی عَرَصاتِکُمْ، وَ اَطْلَعَ الشَّیْطانُ رَأْسَهُ مِنْ مَغْرَزِهِ، هاتِفاً بِکُمْ، فَأَلْفاکُمْ لِدَعْوَتِهِ مُسْتَجیبینَ، وَ لِلْغِرَّةِ فیهِ مُلاحِظینَ، ثُمَّ اسْتَنْهَضَکُمْ فَوَجَدَکُمْ خِفافاً، وَ اَحْمَشَکُمْ فَاَلْفاکُمْ غِضاباً، فَوَسَمْتُمْ غَیْرَ اِبِلِکُمْ، وَ وَرَدْتُمْ غَیْرَ مَشْرَبِکُمْ.
هذا، وَ الْعَهْدُ قَریبٌ، وَالْکَلْمُ رَحیبٌ، وَ الْجُرْحُ لَمَّا یَنْدَمِلُ، وَ الرَّسُولُ لَمَّا یُقْبَرُ، اِبْتِداراً زَعَمْتُمْ خَوْفَ الْفِتْنَةِ، اَلا فِی الْفِتْنَةِ سَقَطُوا، وَ اِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحیطَةٌ بِالْکافِرینَ.فَهَیْهاتَ مِنْکُمْ، وَ کَیْفَ بِکُمْ، وَ اَنَّى تُؤْفَکُونَ، وَ کِتابُ اللَّهِ بَیْنَ اَظْهُرِکُمْ، اُمُورُهُ ظاهِرَةٌ، وَ اَحْکامُهُ زاهِرَةٌ، وَ اَعْلامُهُ باهِرَةٌ، و زَواجِرُهُ لائِحَةٌ، وَ اَوامِرُهُ واضِحَةٌ، وَ قَدْ خَلَّفْتُمُوهُ وَراءَ ظُهُورِکُمْ، أَرَغْبَةً عَنْهُ تُریدُونَ؟ اَمْ بِغَیْرِهِ تَحْکُمُونَ؟ بِئْسَ لِلظَّالمینَ بَدَلاً، وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْاِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ، وَ هُوَ فِی الْاخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینِ.
و آن گاه که خداوند براى پیامبرش خانه انبیاء و آرامگاه اصفیاء را برگزید، علائم نفاق در شما ظاهر
شد و جامه دین کهنه، و سکوت گمراهان شکسته، و پست رتبه‏‌گان با قدر و منزلت شدند، و شتر نازپرورده اهل باطل به صدا درآمد و وارد خانه‏‌هایتان شد و شیطان سر خویش را از مخفى‌‏گاه خود بیرون آورد، و شما را فراخواند، مشاهده کرد پاسخگوى دعوت او هستید، و براى فریب خوردن آماده‌اید، آنگاه از شما خواست که به نفع شیطان قیام کنید، و مشاهده کرد که به آسانى این کار را انجام مى‌‏دهید، شما را به غضب واداشت و دید غضبناک هستید، پس بر شتران دیگران نشان زدید، و به جایی رفیتد که حق نداشتید و حق دیگران را غصب کردید.
این در حالى بود که زمانى نگذشته بود، و موضع شکاف زخم هنوز وسیع بود، و جراحت التیام نیافته، و پیامبر به قبر سپرده نشده بود، بهانه آوردید که از فتنه مى‌‏هراسید، آگاه باشید که در فتنه قرار گرفته‏‌اید، و براستى جهنم کافران را احاطه کرده است.
این کار از شما بعید بود، و چطور این کار را کردید، به کجا روى مى‌‏آوردید، در حالى که کتاب خدا رویاروى شماست، امورش روشن، و احکامش درخشان، و علائم هدایتش ظاهر، و محرّماتش هویدا، و اوامرش واضح است، ولى آن را پشت سر انداختید، آیا بى‌‏رغبتى به آن را خواهانید؟ یا بغیر قرآن حکم مى‌‏کنید؟ که این براى ظالمان بدل بدى است، و هرکس غیر از اسلام دینى را جویا باشد از او پذیرفته نشده و در آخرت از زیانکاران خواهد بود.
و شما اکنون گمان می‌برید که براى ما ارثى نیست، آیا خواهان حکم جاهلیت هستید، و براى اهل یقین چه حکمى بالاتر از حکم خداوند است، آیا نمی دانید؟ در حالى که براى شما همانند آفتاب درخشان روشن است، که من دختر او هستم.
اى مسلمانان! آیا سزاوار است که ارث پدرم را از من بگیرند، اى پسر ابی قحافه، آیا در کتاب خداست که تو از پدرت ارث ببرى و از ارث پدرم محروم باشم. امر تازه و زشتى آوردى، آیا آگاهانه کتاب خدا را ترک کرده و پشت سر می اندازید، آیا قرآن نمی‌گوید «سلیمان از داود ارث برد»، و در مورد خبر زکریا آنگاه که گفت: «پروردگار مرا فرزندى عنایت فرما تا از من و خاندان یعقوب ارث برد»، و فرمود: «و خویشاوندان رحمى به یکدیگر سزاوارتر از دیگرانند»، و فرموده: «خداى تعالى به شما درباره فرزندان سفارش مى‌‏کند که بهره پسر دو برابر دختر است»، و مى‌‏فرماید: «هنگامى که مرگ یکى از شما فرارسد بر شما نوشته شده که براى پدران و مادران و نزدیکان وصیت کنید، و این حکم حقّى است براى پرهیزگاران».
سپس آن حضرت رو به سوى قبر پیامبر کرد و فرمود:
بعد از تو خبرها و مسائلى پیش آمد، که اگر بودى آنچنان بزرگ جلوه نمى‌‏کرد.
ما تو را از دست دادیم مانند سرزمینى که از باران محروم شود و قوم تو متفرّق شدند، بیا بنگر که چگونه از راه حق منحرف شدند.
هر خاندانى که نزد خدا منزلت و مقامى داشت نزد بیگانگان نیز محترم بود، غیر از ما.
مردانى چند از امت تو همین که رفتى، و پرده خاک میان ما و تو حائل شد، اسرار سینه‏‌ها را آشکار کردند.
بعد از تو مردانى دیگر از ما روى برگرداندند و خفیفمان کردند و میراث ما دزدیده شد.
تو ماه شب چهارده و چراغ نوربخشى بودى، که از جانب خداوند بر تو کتابها نازل مى شد.
و ... حضرت فاطمه علیهاالسلام در پایان فرمودند : خدا مرا کافى است، آنگاه سکوت کرد.


درس هایی از زندگی حضرت زهرا (س)

1) سبک زندگی ایمانی کامل
2) فرد گرایی دین مدارانه و جمع گرایی متعهدانه
3) دین مداری خردمندانه و عقل گرایی الهی
4) ولایتمداری کامل
5) امر به معروف و نهی از منکر
6) اقامه شعائر الهی و مذهبی
7) مقابله با تفرقه
8) وحدت امت
9) نظام مقاومتی و آسیب ناپذیر در برابر دشمنان
10) تعامل با دیگران بر اساس عزت
11) مقابله با تسامح و تساهل سازگار با مدل های غربی
12) تهذیب اجتماعی و تقوای سیاسی
13) جهاد سخت و نرم در برابر دشمنان دین
14) حمایت از اصل ولایت فقیه به عنوان استمرار رسالت و امامت در عصر غیبت
15) دفاع صریح از اصول دین اسلام
16) تقویت نهادهای حامی انقلاب اسلامی
17) اقتصاد مقاومتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران یک واجب عینی است
18) سیاست نه شرقی و نه غربی همواره ارزشمند است و ... تا بی نهایت.

یادداشت : اسماعیل محمدی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
سیاست های تشویقی برای فرزند آوری باید افزایش یابد
حکیم ۷۰ ساله ایجرود؛ بیست و سه کتاب با نور مکتب‌خانه
اجرای برج‌ نگاره «قهرمان» بر پیکره برج آزادی
پیشرفت چشمگیر سیل‌بند خدابنده
پرداخت تسهیلات به دهیاری‌ها برای ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۸ آبان ۱۴۰۴
تقویم و اوقات شرعی چهاشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
از خزر تا شانگهای؛ ایران مسیرهای تازه همکاری منطقه‌ای را می‌گشاید.
تقویم و اوقات شرعی زنجان در ۲۸ آبان ۱۴۰۴
نهایی شدن ۲ طرح مهم شهرسازی در کمیسیون ماده پنج تبریز
درخشش زندان مراغه برای صلح و سازش در پرونده‌های قصاص
آغاز سوپر لیگ والیبال با مصاف سپاهان و مدافع عنوان قهرمانی
اعزام ۳۶ دانش آموز کیش به اردوی راهیان نور
اطلاعیه افت فشار یا قطعی آب در برخی مناطق تبریز
احضار و ارشاد عاملان درگیری جلوی مدرسه دخترانه در تبریز
ارسال پیامک‌های درخواست واریز وجه شگرد کلاهبرداران
اعزام دانش‌آموزان هشترودی و نظرکهریزی به مناطق عملیاتی جنوب کشور
نفس آسمان اصفهان گرفته است
تداوم افزایش غبار و آلاینده های جوی در سمنان
برگزاری همایش ملی بهداشت حرفه‌ای، ایمنی کار و محیط زیست در تبریز
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
بازدید استاندار کرمان از کلاس‌های کانکسی هنرستان فدک
برندگان مرحله ششم پیش‌فروش سکه مشخص شدند
تقویم و اوقات شرعی زنجان سه شنبه ۲۷ آبان
قصه چهار سال بلاتکلیفی استخر نیمه‌تمام ولیعصر زنجان
هشدار هواشناسی مازندران؛ کاهش کیفیت هوا در راه است
برپایی نمایشگاه عرضه محصولات روستایی در چهار باغ اصفهان
­ اسماعیلی، مرد طلایی کشتی فرنگی ایران
غیرحضوری شدن مدارس ابتدایی چند شهر و روستای استان مرکزی
ماموریت ستاد امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی و ترویجی است
گرامیداشت صدمین سالگرد تاسیس کتابخانه عمومی در اهر
کاروانسرا و پل گویجه‌بل تحت حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی قرار گرفت
رژیم‌صهیونی خسارات دفاع‌مقدس‌۱۲روزه را سانسور می‌کند
مشارکت در مسیر مدیریت شهری
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۲۷ آبان ۱۴۰۴
بارش نخستین برف پاییزی در ارمغانخانه استان زنجان
۳۰۰ کیلومتر بزرگراه در سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود  (۱ نظر)
آموزش مجازی مدارس و دانشگاه‌های رشت همزمان با برگزاری اجلاس استان‌های ساحلی خزر  (۱ نظر)
وعده افزایش ۵۰ درصدی حقوق و درآمدزایی برای دانشجویان PhD  (۱ نظر)
سردار حسن‌زاده: قدرت موشکی ایران مهار شدنی نیست  (۱ نظر)
قانون اساسی بالاترین سند ملی برای دفاع از کشور  (۱ نظر)
آغاز مذاکرات ایران و چین برای اتصال ریلی شرق به غرب  (۱ نظر)
منابع انسانی موتور محرک تعلیم‌وتربیت است  (۱ نظر)
اهدای اعضای زنِ ۳۵ ساله دچار مرگ مغزی در بیمارستان شهید ستاری قرچک  (۱ نظر)
اهدا ۱۰۳ واحد خون به بیماران در شهرستان خرامه  (۱ نظر)
طرح نماد، سرمایه‌های اجتماعی را حفظ می‌کند  (۱ نظر)
استاد دانشگاه امیرکبیر در لیست پراستناد‌های ۲۰۲۵  (۱ نظر)
دیپلمات روس: قطعنامه آمریکا درباره غزه بسیار مبهم است  (۱ نظر)
راه اندازی خط تولید موتور‌های کم مصرف در سمنان  (۱ نظر)
جامعه ایران در آستانه ورود به «سیاه‌چاله جمعیتی»  (۱ نظر)