خودروسازان؛ مسئول اضافه ثبت نامها
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت گفت : مسئولیت اضافه ثبت نام ها در طرح فروش خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی متوجه خودروسازان است و آنها باید در قول و قراری که با مردم دارند، براساس آن عمل کنند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، مجتبی خسروتاج در حاشیه جلسه امروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در جمع خبرنگاران درباره 10 هزار خودرویی که بالاتر از سقف تعیین شده از سوی خودروسازان ثبت نام شده است، افزود : 110 هزار خودرو در قالب تنزیل اسناد تجاری و خرید دِین از سوی بانک مرکزی تامین اعتبار میشود بنابراین مسئولیت ثبت نامهای اضافی با خود خودروسازان است.
وی گفت: اینکه بخشی از مردم از تسهیلات با نرخ 16 درصدی خودرو ناراضی هستند، موضوعی طبیعی است و بانک نیز همواره اعلام کرده که کارمزد تسهیلات بانکی بالا است و باید متناسب با نرخ تورم تنظیم شود و بنابراین اگر نرخ سود بانکی کمتر از نرخ تورم باشد، ممکن است منابع مالی به سمت بازارهایی برود که کشور را با مشکل مواجه می کند.
خسروتاج اظهار داشت : به هر میزانی که سود بانکی کمتر باشد، به نفع تولید است و بانک مرکزی سعی دارد با کنترل تورم، بازار را کنترل کند.
وی با تشریح دلایل توقف طرح اعطای وام 25 میلیون تومانی به خرید خودرو گفت: از ابتدای اجرای طرح هم بر سر چگونگی اجرای آن میان خودروسازان و بانکها اختلافاتی وجود داشت که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که قبل از اجرای طرح، صحبت از سقف فروش نشود، زیرا اعلام سقف ممکن بود آثار منفی داشته باشد.
قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: چنانچه سقف فروش خودرو با وام 25 میلیون تومانی به عنوان مثال 200 هزار خودرو عنوان می شد، این تعداد باید میان 1400 نمایندگی موجود توزیع می شد که ممکن بود حرف و حدیث های بسیاری پی داشته باشد و سهمیه در نظر گرفته شده برای هر نمایندگی به افراد خاصی تخصیص یابد.
وی اضافه کرد: بر همین اساس، قرار شد صحبتی از سقف تعداد خودروها برای اجرای طرح به میان آورده نشود و زمانی که تعداد خودروهای ثبت نامی به میزان مورد نظر بانک مرکزی رسید، کار متوقف شود.
خسروتاج ادامه داد: این طرح برای تحویل فوری خودروها است و بنابراین وقتی که بانک مرکزی مشاهده کرد سقف 110 هزار خودرو از سوی خودروسازان پر شده است، دستور توقف طرح را صادر کرد.
قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: خودروسازان انتظار داشتند تعداد بالاتر از میزانی باشد که بانک مرکزی اعلام کرده بود تا بتوانند میزان تولید سال گذشته خود را نیز داشته باشند.
وی ادامه داد: اینکه 10 هزار خودرو بالاتر از سقف تعیین شده ثبت نام شده است، مسئولیتش با خودروسازان است، ضمن اینکه باید به مردم پاسخگو باشند.
خسروتاج افزود : خودروسازان باید سیاست های بانک مرکزی را که برای آنها تعریف شده است ، رعایت می کردند و بانک مرکزی هم از ابتدا شرایط طرح را مشخص کرده بود.
قائم مقام وزیر صنعت ادامه داد: این طرح برای حمایت از مصرف کنندگان تهیه شده بود ، زیرا بر مبنای قراردادهایی که مصرف کنندگان با خودروسازان منعقد می کنند، اسناد تنظیم می شود.
وی ادامه داد: اجرای طرح بیانگر این بود که چنانچه قدرت خرید مردم افزایش یابد، برخی بازارها از رکود خارج شود. بانک مرکزی صبح شنبه با ارسال نامه ای رسمی به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد با توجه به اینکه مقرر شده است صرفا منابع مالی مورد نیاز برای خرید اسناد تجاری ناشی از فروش مدت دار موجودی خودروی تولید داخل در بانکها تا سقف 110 هزار دستگاه تامین شود، بنابراین شرکتهای خودروساز و نمایندگی های ذیربط باید این توافق را با دقت لازم رعایت کنند و بدیهی است تامین مالی تولیدات آتی از این محل میسر نخواهد بود.
ثبت 10 هزار و 500 کد کالا در طرح فروش اقساطی
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در باره ارائه تسهیلات برای لوازم خانگی و نحوه تسهیلات آن گفت: صدور کارتهای اعتباری برای ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی در کشور در دستور کار قرار گرفت تا به نوعی از تولید داخلی حمایت کرده و رونق ایجاد شود.
خسروتاج افزود: هر فردی که از سوی شبکه بانکی اعتبارسنجی شود کارت اعتباری برای او صادر میشود که پیشبینی میشود تا سقف 10 میلیون تومان ارزش داشته باشد.
وی با رد هر گونه انحصار یا رانتی در این طرح ، گفت: تا 20 آبان 10 هزار و 500 کد کالا در سامانه پشتیبانی وارد شده است و 71 شرکت تولیدی داخل ثبتنام کردهاند.
وی در پاسخ به اینکه چه قشری و چه گروه کالایی مشمول این طرح میشوند، گفت: شبکه بانکی باید درباره جزئیات بیشتر طرح پاسخ دهد اما کارمندان دولت، بازنشستگان، کسبه و افرادی که امکان پرداخت تسهیلات را داشته باشند می توانند با دریافت کارت در دوره 18 ماهه اقساط را پرداخت کنند.
سخنگوی وزارت صنعت گفت: اسامی واحدهای تولیدی هر دو هفته یک بار به روز میشود تا فضای رقابتی هم در کشور ایجاد شود.
وی در پاسخ به اینکه چرا تسهیلات خودرو که قرار بود 7 ساله ارائه شود به یکباره به 4 سال کاهش یافت، گفت: شبکه بانکی اعلام کرد بازپرداخت بیشتر از 4 سال قابل قبول نیست و واحدهای تولیدی هزینههای کارمزد بانکیشان در طی 4 سال مقرون به صرفهتر است،در عین حال این مسئله به نفع مصرفکننده هم خواهد بود.
خسروتاج در این باره که چرا از تسهیلات ارائه شده مالیات دریافت شده است، گفت: تمامی کالاهای فروخته شده مشمول مالیات بر ارزش افزوده میشود که باید مصرفکننده آن را بپردازد و در نهایت این مالیات بر روی اقساط محاسبه شده است.
بانک مرکزی: سقف اعطای وام خرید خودرو از ابتدا 110 هزار خودرو بود
مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: از ابتدای طرح اعطای وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو به شرکت های خودروساز اعلام کرده بودیم که این وام شامل 110 هزار خودرو می شود.
محمدعلی کریمی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: طرح فروش اقساطی خودرو در واقع برای تحریک تقاضا و فروش موجودی انبارهای شرکت های خودروساز بود.
وی افزود: پیش از اجرای طرح از وزارت صنعت ، معدن و تجارت موجودی انبارهای شرکت های خودروسازی را خواستیم که اعلام شد 51 هزار خودرو در موجودی انبار دو شرکت خودروساز موجود است و ما تقریباً دو برابر رقم این تعداد یعنی 110 هزار خودرو را تعهد کردیم که تأمین مالی کنیم.
کریمی افزود: از روز سه شنبه هفته پیش که شاهد استقبال خوب هموطنان از این طرح بودیم به وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفتیم که تدبیری بیندیشد که یک دفعه طرح متوقف نشود اما این امر اعلام نشد و شرکت های خودروساز تا آخر هفته به فروش خود ادامه دادند.
مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: ما دیروز وقتی دیدیم سقف تعهدات پر شده و با توجه به آثار مترتب بر تورم اجرای اینگونه طرح ها اعلام کردیم که سقف تسهیلات 110 هزار خودرو است و بنابر این طرح متوقف شد.
وی گفت: در واقع پیش بینی درستی از بازار وجود نداشت و اینکه این طرح در ظرف شش ماه یا شش روز به سقف خود برسد عدد خاصی در دست نبود.
مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی گفت: در این طرح ملاک ما سقف عددی و نه سقف زمانی بود.
وی درباره سود اقساط این طرح نیز افزود: سود آن همان طور که اعلام شده به شرط آنکه ماهیانه اقساط پرداخت شود 16 درصد است اما اگر قرار است سه یا شش ماهه پرداخت شود بستگی به توافق بین خودروساز و فروشنده دارد که طبیعتاً طبق فرمولی خاص این سود افزایش می یابد.
کریمی درباره زمان بازپرداخت این وام نیز گفت: در ابتدا قرار بود اقساط 4 ساله دریافت شود منتهی شرکت های خودروسازی می توانستند تا 7 سال نیز آن را تقسیط کنند بنابر این براساس طرح بانک مرکزی مهلت تقسیط "تا" 7 سال بوده است.